Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Versenyautókban, hogy műkdöik...

Versenyautókban, hogy műkdöik a sebesség váltás?

Figyelt kérdés

Vagy hogy váltogatnak fel ilyen gyorsan?

Úgy, mint az utcai autóknál, leveszik a gázról a lábukat, és kuplung 1-2-3-4-5-6?

Vagy nem úgy működik a váltás, mint egy utcai autón?


2011. jún. 4. 17:54
 1/10 anonim válasza:
Úgy tudom a kormányra van erősítve a "sebváltó" .
2011. jún. 4. 18:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
bátyám most vett 3 éves kocsit azon ugy van h balról és jobbról van 1-1 kar ami kb 10 centi magas h biztosan kezelhető legyen. az a 2 kar a váltó és a + - jelzés meg mutatja h melyik karral merre lehet váltani. ezek már automata váltók mert az 5000 köbcentihez a manuális váltó nem biztonságos és lassú is
2011. jún. 4. 18:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:

Helyesbítek, 5000 köbcentihez a manuális váltó túl veszélyes és gyors, tekintve, hogy milyen idióta emberszabásúak a potenciális vásárlók.

A versenyautót definiálhattad volna szűkebben, mert mindben más.

2011. jún. 4. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:

F1-ben teljesen elektronikus, jobb gomb fel, bal gomb le...

Rallye autóban un. szekvenciális váltó van, kar előre fel, kar hátra le..

Egyikben sem lehet 4-ből mondjuk 2.-be.. Mint egy motorkerékpárnál, szépen sorba...

2011. jún. 4. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim válasza:
A komolyabb versenyautókban előszeretettel alkalmazott váltófajta az asszikron váltó. Ismertebb nevén Tolókerekes váltó. Az csak egy "véltetlen" (vagy nem is annyira véletlen) egybeesés, hogy ezek a versenyváltók egyenes fogazású és aszinkron váltók. Természetesen létezhet egyenes fogazású szinkronizált, vagy ferde fogazású aszinkron, vagy ferde fogazású szinkron váltó (ez utóbbi a legtöbb utcai autó gyári váltója). A "sírós" hangot az egyenes fogazású fogaskerekek adják. A legtöbb utcai autóban a hátramenet egyenes fogazású, a hangján is hallatszik. Érdekes példa a "kispolski" (p126) váltója, itt a hátramenet mellett az 1-es előremeneti fokozat is "sírós". Az egyenes fogazás előnye az, hogy kevesebb (surlódási) veszteséggel nagyobb nyomatékot tud átadni. Hátránya(?) a nagy zaj.Aszinkron váltók utcán is léteznek: a nagyon régi autók - és a régi teherautók - összes fokozata aszinkron volt, váltás közben - üresben - fel kellett engedni a kuplungot, majd újra kinyomni. Némely "mai" ("klasszikus") autónak az első fokozata még nincs szinkronizálva: csak álló helyzetben lehet bekapcsolni. A szinkronizálás súrlódási elven működik: amikor a váltókart egy fokozat felé toljuk, az úgynevezett szinkrondob egymáshoz fékezi (2 bronz kúp segítségével) a megfelelő fogaskerékpárokat, így a fogaskerekek egymásba csusszannak. Ez természetesen időt igényel, kopott szinkrondob esetén egyre több időt. Amikor egy váltó recseg, akkor a kezelője nem várta meg a szinkronizáláshoz szükséges időt (vagy már teljesen rossz az adott fokozat(ok) szinkrondobja.) A recsegő hang abból származik, hogy az összekapcsolódás előtt a fogaskerekek próbálják darálni egymást. (Egy idő után sikerrel!)Versenyeken a lehető legtöbb vezetési komfortot feláldozzuk az időeredmény oltárán. A motor sem azért erős, mert azt könnyebb vezetni (talán nem is könnyebb...), hanem az időeredmény miatt. A váltók szinkronjainak a működése tipikusan egy olyan dolog, amin rengeteg időt (tizedmásodperceket) lehet veszíteni. Az aszinkron váltónál szinkrondobok óvatos összefékezése helyett egymásba karmokkal illeszkedő acél alkatrészek durva és hirtelen összekapcsolódása történik, természetesen sokkal rövidebb idő alatt. Ezt nem lehet "finoman" csinálni, be kell "vágni" (hogy nyomdafestéket tűrő szót használjak) a kiszemelt fokozatba a váltót. Talán innen ered a "csattogós" név.A körmös alkatrészek könnyen beragadnak, ilyenkor az adott versenynek "annyi", az autót húzni vagy trélerezni lehet csak. A váltó ilyen tönkremenetele - senki se gondolja! - nem Lada-színvonalú esemény, bármelyik éves rally-összefoglaló kazettán több ilyen eset látható: a legdrágább, legjobb kivitelű váltókkal is megesik.Természetesen mindkét komfortot (alacsony zajszint és a váltás egyszerűsége) feláldozzuk az időeredményekért cserébe, ezért olyan váltót használunk, ami egyenes fogazású és aszinkron. (De, mint mondtam, elméletben építhető olyan váltó is, amely ezen két tulajdonság valamelyikével bír csak).A váltók ilyen mértékű, színvonalas és megbízható átalakítását az országban 2-3 ismert mester végzi, néhány kevésbé ismert lelkes szakemberrel kiegészülve.A legfejlettebb (VB-szintű, WRC) váltók áttételei ugyan egyenes fogazásúak, tehát ugyanúgy "sírnak" mint a fenti típus, de a kapcsolási mechanizmusuk még jobb: sokkal gyorsabb kapcsolási időt tesznek lehetővé.
2011. jún. 4. 19:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim válasza:
100%
Ez meg hogy ötezer köbcentihez a manuális váltó veszélyes....ez egy nagy badarság..... :/
2011. jún. 4. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 anonim ***** válasza:
Igen, veszélyes. Képzeld csak el a cigányasszonyt az S Merciben, aki a Józsefvárosin vette a jogsiját. Szerinted mennyire lenne közveszélyes manuálissal? Még automatával is az.
2011. jún. 4. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:

Hasonlóan működik a váltás, de egyrészt sokkal magasabban van a fogáspont, tehát nem kell sokat nyomni a pedálon, mert arra nincs idő. Másrészt nagyon gyorsan mozog a kezük és a lábuk, nagyjából 2-3* olyan gyorsan mint amikor te simán váltasz egy átlag autóban. Amikor nekem egy srác megmutatta a kocsin álló helyzetben, még felfogni is nehéz volt, nemhogy még utána csinálni. kb 1-2 sec. alatt visszaváltott 5-ből 3-ba, úgy hogy a negyediket is tette.


Ott nem várnak sokat egy seb. fokozatban, rögtön pakolják vissza. Tehát mondjuk mész 5.-ben, és kanyar jön, akkor kuplung be, négybe, kuplung fel, kuplung be, háromba, kuplung fel, közben fék. Na most amit itt leírtam azt kb. 1-2 sec. alatt meg tudják csinálni, illetve a kocsi is úgy van kitalálva, hogy erre képes legyen.



Hogy legyen elképzelésed nézd meg ezt:

http://www.youtube.com/watch?v=s0ieRNmgxiA


00:43-nál látszik ahogy pakolja vissza, közben fékez, közben még kisebb gázfröccsöket is ad. És mindezt kb 2 sec. alatt :)


Otthon ne próbáld ki!

2011. jún. 4. 21:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:

előző vok.


A kérdésből nem derült ki hogy pontosan milyen versenyautóra gondolsz, mert mindegyikben másképp kell váltani, de a lényeg nagyjából mindegyikben ugyanaz amit előzőleg leírtam.

2011. jún. 4. 21:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 anonim válasza:
attol fugg, hogy milyen versenyre gondolsz. de altalaban gaz elvete, utana kuplung es gaz. ez nagyon hirtelen es gyorsan tortenik. ahogy felengeded a gazt, kuplung rogton benyomva, es forditva. valtas(karral) pedig ugyanugy megy, mint a normal utcai autoknal. van 1-2 olyan auto, aminek a kormanyan van a valto(jobb oldalon fel valtasz, baloldalon pedig vissza le)
2016. ápr. 26. 21:07
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!