Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » A jövőben nem kell se jogsi,...

A jövőben nem kell se jogsi, se vezetőp a vezetéshez?

Figyelt kérdés

Egyre többet reklámoznak, hogy magától beparkol, meg megáll, egy másik kocsi előtt, ha nem állnánk meg időben..

Mennyire jók, és hasznosak ezek a tulajdonságok?

Lassan már vezetni se kell tudni?

Ott tartunk majd, hogy nem kell jogsi, mert a kocsik maguktól mennek majd?


2011. ápr. 5. 18:31
 1/8 anonim ***** válasza:
Nem fogunk ott tartani soha,mert addigra már tudunk teleportálni.
2011. ápr. 5. 18:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
44%

Ez olyan dolog hogy van olyan autó is amin elekrtromos a kézifék, magától old ki, mégis oktatják kézifékes elindulást.


Van olyan kocsi ami magától beparkol de mi van ha ez a rendszer meghibásodik? Egyáltalán hogy ellenőrzöd hogy működik e évek után is? kipróbálod hogy összetöri e a kocsit vagy nem?

Szerintem ez nem fog annyira elterjedni mint pl a szervókormány.

2011. ápr. 5. 18:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:

Ha ezek az autók olyan szinten elterjednek (amit kétlek), hogy "rendeset" már nem is kapni, akkor inkább nem fogok vezetni!

Én a vezetés élményéért vezetek, az automata váltót sem szeretem, sőt szervó sincs a kocsinkban.

Szeretem hogy én vezethetek, nem pedig a kocsi irányítja önmagát.

2011. ápr. 5. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
100%

Hát ez egy érdekes kérdés, több aspektusa is van a dolognak. Vegyük ezeket röviden végig.


Technikai: ezeket a magától parkoló, fékező rendszereket már évek, évtizedek óta fejlesztik rengeteg idő és pénz ráfordítással. Az érdekesség kedvéért: a jövő kormányai elektronikusak lesznek, csak Mo-n ezen az új kormányon valami 300 fejlesztő dolgozik már több éve, és még nincsen készen. A parkolás, vészmegállás mind olyan funkció, ami a vezetésnek egy egészen kis szeletét fedi le, és viszonylag könnyen leírható "egyszerű" algoritmusok segítségével: ha közel a másik autó és nem lassul a kocsi, fék.

A beparkolás is hasonló: ismerni kell a kocsi fordulókörét, a rendelkezésre álló helyet, innentól már csak egy kis matek és meg is van a szükséges szög, amerre a kormányt el kell forgatni. Pofon egyszerűnek hangzik, mégis rengeteg energia van abban, hogy ezeket hétköznapi autókba be merjék tenni, meg merjenek annyira bízni benne, hogy nem tehet több kárt mint amennyit ér.


Mennyire jó: én a toyota prius automata parkoló rendszerét láttam. Hát mit ne mondjak amennyi idő alatt az ember ott szőrözött vele, hogy be tudja rakni a kocsit, annyi idő alatt már régen beálltunk volna kézzel. Úgy műkodik, hogy a hátsó kamera képét kiteszi a monitorra, és húz két vonalat, ami a kocsi két széle. A vonalakat kell mozgatnod, hogy hova akarod hgoy álljon a kocsi. Viszont sok pozíciót a gép nem fogad el, mondván túl kicsi a hely, olyan szögbe nem tud beparkolni, a kamerát takarja valami, stb, stb, stb... Szóval macerás és lassú. Persze aki nem tud parkolni, annak jó lehet. Kérdés hogy az esetek hány százalékában mond csődöt a rendszer.


Mennyire van értelme: valamilyen szinten mindegyiknek, bár ezek közül a legértelmesebb szerintem a sáv elhagyásra figyelmeztető, illetve a hirtelen fékező rendszer. Hozzáteszem a sávelhagyás figyelmeztetőt is már vagy 30 évvel ezelőtt meg lehetett volna oldani egy sima éberségi rendszerrel, mint ami a vonatokban van. X időnként véletlenszerűen megszólal egy hang, ilyenkor egy gombot le kell nyomnod. Ha nem, a jármű szépen lassan lefékez. Sokkal kevesebb elalvás miatti baleset lenne. A költsége ennek kb. 10e ft mindennel együtt. Fejlesztési költsége gyakorlatilag nulla :)


Gazdasági vetület: sok autógyár van, egyre nehezebb eladni az új kocsikat, mindig ki kell találni valamit, ami újdonság, amivel jobban el lehet adni a kocsikat.

2011. ápr. 5. 19:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
100%

folyt.:

Törzsfejlődés: ha megnézzük, ma már a technika teljesen uralja életünket. 100 évvel ezelőtt jóformán még elektromos hálózat sem volt, ma meg már elképzelhetetlen nélküle az élet. A számítógépet, internetet már nem is említem. Lassan már a jegyeket a nebulók is facebook-on fogják megkapni - nesze neked palatábla.

Szóval a világ minden szempontból arra megy, hogy mindent gépek csináljanak helyettünk. Miért lenne ez másképp az autóknál?


Mint említettem, ezek a technikai kütyük a vezetésnek csak nagyon kis, egyszerűen algoritmizálható szeletét fedik le. Teljesen magától menő autókkal már kisérleteznek, de ezek csak nagy korlátozások és megkötések árán tudnak maguktól menni, és nem képesek minden szituációt megoldani beavatkozás nélkül. Egyelőre még inkább "játékok" mint valós, életben használható kocsikról van szó.

Amíg ezek nem működnek megbízhatóan, stabilan - és a kulcsszó: MINDEN HELYZETBEN jól, addig nem fogják kiadni szériára őket. Gondold el mész a pályán 200km/h-val és egyszer csak lefagy a windows, vagy egy hiba folytán átrántja a kormányt balra :)


Az autók jelenlegi vezérlési rendszereit brutális teszteknek vetik alá, éppen azért hogy ne legyen gond. Pl.: mi történik, ha menet közben 200al letekerd az ablakot, és közben bekapcsolod az ablaktörlőt, és még a rádió antennáját is feltolod. És bizony vannak olyan együtt állások amikor hibázik. Mondjuk 200nál egy kinyíló autó ajtó nem biztos hogy olyan egészséges dolog.

És ahogy a komplexitás növekszik, egyre több dologra kell odafigyelni.



Egy magától menő autónak rengeteg olyan dologgal kell kezdenie valamit, amit nem egyszerű algoritmizálni. Emberként egyértelmű de egy gép számára már nem. És itt elég csak akár olyan egyszerű döntési helyzetekre gondolni, mint pl. egy adott szituációban bemenjen-e a kereszteződésbe vagy sem a kocsi. Fel kell ismerni a forgalmat, a táblákat, az állandóan változó környezetet, stb, stb...


Szóval én azt mondanám hogy az elkövetkezendő kb 50 évben még nem lesz teljesen magától menő autó, esetleg csak úgy, ha vezetősínen egy központi számítógép vezérli az összes kocsit.

2011. ápr. 5. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim ***** válasza:
100%

folyt.

A hivatalos álláspont után a személyes véleményem:

Én szeretném vezetni az autót és ne az autó vezessen engem. Szeretek vezetni, jó érzés, hogy én irányíthatom. Amíg bizonyos mértékig fokozzák a biztonságot addig ok (ABS, ESP, stb...), de amikor már a kocsi akar parkolni helyettem, az nekem már sok. Esetleg akkor lenne jó, ha lehetne olyat, hogy sietek, benyomom a központi zárat aztán a kocsi meg tök egyedül parkol, leállítja a motort amikor én már ülök a megbeszélésen, ezzel spórolva nekem akár 10 percet is.


Ez viszont még nincs így. Az automata parkoláskor neked kell nyomni a féket és a gázt (pont azért ha véletlenül elütne valakit a rendszer, ne a rendszer legyen a hibás, hanem a sofőr!).


Olyan kocsit vettem - szándékosan - amiben még szervo sincs :) nemhogy automata parkoló rendszer...


Végezetül pár érdekesség: automata repülőgépet már elég régóta tudnak csinálni (kb. 30 éve?), éppen azért mert sokkal egyszerűbb feladat, nem kell annyi komplikált döntést hozni, minden tényező elég könnyen és nagy biztonsággal mérhető (magasság, sebesség, stb...) A közforgalmi repülők is tul. képpen tök egyedül is képesek lennének repülni, mégis ott vannak a pilóták mert ha bármi történne, biztos ami biztos alapon legyen ott valaki aki ért hozzá... :) illetve ha vészhelyzet van, azt inkább a tapasztalt ember oldja meg, mint egy tapasztalatlan gép.


Automata autó téren most kb. ott tartunk, hogyha néhány autó egy versenyen végig tud menni a sivatagban úgy, hgoy nem akad el az első bokornál, akkor az már nagy eredménynek számít... Ebből látszik hogy messze van még amikor totál egyedül fognak menni. És a repülőkből kiindulva lehet hogy akkor is kell majd valaki mindig a fülkébe, aki "ért hozzá".

2011. ápr. 5. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:
100%

mellesleg a volvo az első ilyen bemutatón szépen leégett az új rendszerrel. Ezek után mennyire bíznál meg benne?

http://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg


:)

Az a volvo, ami mindig is a biztonság jelképe volt. "Utazzon és ütközzün velünk! A rendszer majd megvédi. Vagy nem :)"

2011. ápr. 5. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Áhh, már érteem!
2011. ápr. 5. 19:58

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!