Milyen károkat okoz a motorban az ékszíj szakadás?
Milyen károkat okoz a motorban az ékszíj szakadás?
Olvastam ha elszakad, komoly károkat okoz. De miért és hogyan?





Szerintem a vezérműszíjra gondolsz. Ékszíjon hajtja a generátort, vízpumpát. Előbbi esetén minden az akksiról fog működni, utóbbi esetén melegedni fog a motor, amit könnyen észre veszel. Az ékszíjról mehet még egyéb "fogyasztó" is, pl szervo.
Vezérműszíj szakadáskor ha szerencséd van, nem okoz nagy galibát, ha nincs...
Szelepek, dugattyúk sérülnek, hengerfej felújítás, stb. Nem egy olcsó mulatság, pl opel astra f-nél 150e Ft-os javítás, a kocsi meg ér 400-450e Ft-ot. (ezek az adatok kb 2 évvel ezelőttiek)





Ha elszakad az ékszíj, először is átrendezi a környezetét. Csapkod egy kicsit, megbont néhány műanyagburkolatot, aztán annyi. Ez akkor problémás, ha valami elektronikus alkatrészt vág pofon az elszabaduló szíj vagy a szívóoldal érzékelőkkel telepakolt műanyagidomait sikerül lerombolnia.
Viszont ékszíjszakadáskor minden segédberendezés leáll, amit addig hajtott szegény. Vagyis nem lesz töltés, egyes autókon a vízszivattyú is megáll, a kormányszervó sem működik, dízeleken a fékszervót működtető vákuumszivattyú sem csinál semmit - fejből én sem tudom, mi mindent hajtanak meg manapság ékszíjakkal. Ez már több gondot tud okozni. A töltés kiesése nem nagy gond, az akkuban marad annyi elektron, hogy amíg leállsz, működtessen mindent és a vészvillogód is tud ketyegni, amíg meg nem jön a segítség. A hűtés leállása csak akkor súlyos probléma, ha turbós motorod van és éppen jól meghajtottad, mert akkor jó lenne visszahűteni, amire nincs lehetőséged, mert a lehető leggyorsabban le kell állítanod a motort. A kormányszervó azonnali megszűnése nehézzé teszi a félreállást (hacsak nem elektromos szervód van), a vákuumszivattyú kiesése esetén viszont még 1-2 fékezést tudsz tenni úgy, hogy a rásegítő működik.
Ami azonban ennél is csúnyább tud lenni, az a vezérműszíj (néha fogasszíjnak is hívják) szakadása. Ott a motor belső alkatrészei is át tudnak alakulni.










Ha az ékszíj (hosszbordás szíj) elszakad, akkor nem hajtja a generátort, a vízpumpát is ez szokta, a szervót és esetleg klímaszivattyút. Éppen ez, nem tud olyan nagy kárt tenni. Károsodás csak akkor következhet, be, ha utána huzamosabb idejig még üzemel a motor(túlmelegedhet).
Ha viszont a vezérműszíj szakad, az tényleg tud kárt csinálni, mert megszűnik a vez. tengely "hajtása" és az nem mozgatja a szelepeket. A dugattyúk viszont még mozgásban vannak, és az szépen szét tudja verni a szelepeket, stb. Szerintem Te erre gondolhattál.










Második válaszoló!
Vezérműszíj szakadásnál van szerencsés eset? Legfeljebb álló motornál. Ugyanis ha szakad a szíj, akkor a vezérmű a kis tehetetlensége miatt azonnal megáll (lesznek nyitott állapotú szelepek), a főtengely a nagyobb tehetetlensége, lendülete miatt viszont tovább forog.















Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!