Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Milyen károkat okoz a motorban...

Milyen károkat okoz a motorban az ékszíj szakadás?

Figyelt kérdés

Milyen károkat okoz a motorban az ékszíj szakadás?


Olvastam ha elszakad, komoly károkat okoz. De miért és hogyan?


2011. márc. 16. 20:36
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
50%
semmit nem okoz, ha rögtön megállsz vele.
2011. márc. 16. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 anonim válasza:

Szerintem a vezérműszíjra gondolsz. Ékszíjon hajtja a generátort, vízpumpát. Előbbi esetén minden az akksiról fog működni, utóbbi esetén melegedni fog a motor, amit könnyen észre veszel. Az ékszíjról mehet még egyéb "fogyasztó" is, pl szervo.


Vezérműszíj szakadáskor ha szerencséd van, nem okoz nagy galibát, ha nincs...

Szelepek, dugattyúk sérülnek, hengerfej felújítás, stb. Nem egy olcsó mulatság, pl opel astra f-nél 150e Ft-os javítás, a kocsi meg ér 400-450e Ft-ot. (ezek az adatok kb 2 évvel ezelőttiek)

2011. márc. 16. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/17 anonim ***** válasza:

Ha elszakad az ékszíj, először is átrendezi a környezetét. Csapkod egy kicsit, megbont néhány műanyagburkolatot, aztán annyi. Ez akkor problémás, ha valami elektronikus alkatrészt vág pofon az elszabaduló szíj vagy a szívóoldal érzékelőkkel telepakolt műanyagidomait sikerül lerombolnia.

Viszont ékszíjszakadáskor minden segédberendezés leáll, amit addig hajtott szegény. Vagyis nem lesz töltés, egyes autókon a vízszivattyú is megáll, a kormányszervó sem működik, dízeleken a fékszervót működtető vákuumszivattyú sem csinál semmit - fejből én sem tudom, mi mindent hajtanak meg manapság ékszíjakkal. Ez már több gondot tud okozni. A töltés kiesése nem nagy gond, az akkuban marad annyi elektron, hogy amíg leállsz, működtessen mindent és a vészvillogód is tud ketyegni, amíg meg nem jön a segítség. A hűtés leállása csak akkor súlyos probléma, ha turbós motorod van és éppen jól meghajtottad, mert akkor jó lenne visszahűteni, amire nincs lehetőséged, mert a lehető leggyorsabban le kell állítanod a motort. A kormányszervó azonnali megszűnése nehézzé teszi a félreállást (hacsak nem elektromos szervód van), a vákuumszivattyú kiesése esetén viszont még 1-2 fékezést tudsz tenni úgy, hogy a rásegítő működik.

Ami azonban ennél is csúnyább tud lenni, az a vezérműszíj (néha fogasszíjnak is hívják) szakadása. Ott a motor belső alkatrészei is át tudnak alakulni.

2011. márc. 16. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 k.krisz03 ***** válasza:
Csak a generátor és a vízpumpa hajtása áll le. "Semmi különös". Az viszont tényleg komoly gondot tud okozni, ha a vezérműszíj szakad el, mert akkor garantáltan összeakadnak a dugattyúk a szelepekkel.
2011. márc. 16. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/17 T5- ***** válasza:

Ha az ékszíj (hosszbordás szíj) elszakad, akkor nem hajtja a generátort, a vízpumpát is ez szokta, a szervót és esetleg klímaszivattyút. Éppen ez, nem tud olyan nagy kárt tenni. Károsodás csak akkor következhet, be, ha utána huzamosabb idejig még üzemel a motor(túlmelegedhet).

Ha viszont a vezérműszíj szakad, az tényleg tud kárt csinálni, mert megszűnik a vez. tengely "hajtása" és az nem mozgatja a szelepeket. A dugattyúk viszont még mozgásban vannak, és az szépen szét tudja verni a szelepeket, stb. Szerintem Te erre gondolhattál.

2011. márc. 16. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 anonim ***** válasza:
Ékszíj szakadáskor leáll a hűtővíz keringetés illetve a generátor. Értelemszerűen felforr a víz és leáll az akku töltése. Régebbi kocsiknál a hűtőventilátort is az ékszíj hajtotta. De ékszíjjal szokták a klímakompresszort is hajtani.
2011. márc. 16. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/17 k.krisz03 ***** válasza:

Második válaszoló!


Vezérműszíj szakadásnál van szerencsés eset? Legfeljebb álló motornál. Ugyanis ha szakad a szíj, akkor a vezérmű a kis tehetetlensége miatt azonnal megáll (lesznek nyitott állapotú szelepek), a főtengely a nagyobb tehetetlensége, lendülete miatt viszont tovább forog.

2011. márc. 16. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 anonim ***** válasza:
A vízpumpát vezérműszíjas (nem láncos) motoroknál a vezérműszíj szokta hajtani nem az ékszíj.
2011. márc. 16. 20:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 anonim ***** válasza:
Soha nem értem, hogy lehet összekeverni egy ÉKszíjat a LAPOS profilú BORDÁSszíjjal!
2011. márc. 16. 20:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 anonim ***** válasza:
100%
Úgy, hogy a manapság elterjedt hosszbordás szíj előtt, kb. a '80-as évek végéig valóban ékszíj hajtotta a motor segédberendezéseit. Az ilyen motorok néhol még ma is felbukkannak, illetve ez a megnevezés terjedt el. Nem lehet mindenki gépészmérnök...
2011. márc. 16. 20:55
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!