Ladába motor tuningot honnan kezdjem? (bővebben lent)
Hogy honnan kezdd? Leginkább az alapötlettől. A Ladát ugyanis a végtelenségig lehet tuningolni, minden csak a pénztárcád függvénye. El kell döntened, konkrétan mit is akarsz.
Ha valamilyen versenysorozatra építed, akkor a lehetőségeket a szabálykönyv rögzíti, azon belül válogathatsz. Ha csak úgy, magadnak, akkor először is azt kell rögzítened, mennyi pénzt szánsz rá és hogyan használnád az autót. Vagyis mindennapos, "járkálós" szerkezet lenne-e, esetleg hobbiautó, azon belül is pályára vinnéd, erdőn-mezőn csapatnál vele vagy mit is szeretnél.
Mikor már megvan, mi lenne az elképzelésed, akkor kell leülni és nagyjából megtervezni az átalakítást. Érdemes a karosszéria és futómű felől indulni, mert finoman szólva is vannak kiaknázatlan lehetőségek ezen a téren. Ki kell lakatoltatni az autót, mert az erősebb motort és az intenzívebb hajszolást csak a jó állapotú teherviselő elemek tudják hosszan tolerálni. A lakatolás után lehet esetleg erősítéseket beépíteni, ez attól függ, mekkora teljesítményre van szükséged és hol akarod használni az autót. Ha versenyeznél, kötelező a hegesztett bukókeret (nem mindig a szabálykönyv, hanem a józan ész szerint), ha csak utcán hajtanád, akkor átlapolásokkal, tokolt híddal, erősített lengőkarokkal is sokáig kihúzod. Ezek után lehet nekiesni a futóműnek: a szépen helyére illesztett csatlakozópontok alapkövetelménynek számítanak, jöhetnek a kemény, zöld vagy fekete szilentek, esetleg a bronzpersely (mondjuk az már sok lesz utcára, amatőr szinten), illetve első körben a Niva-gátlók, későbbiekben valami komolyabb, gázos darabok. A futóműgeometria szintén használatfüggő. A rali által megkövetelt, szép, csúsztatós vezetési stílushoz az emelt futómű illik jobban, ha viszont pályaautót építgetnél, ott jobban jársz az ültetéssel. Illetve ugye vannak a nem homológ, de nagyon érdekes játékok: dupla első stabilizátor, hátra Argenta-stabilizátor vagy a nagy, híd alatti ruszki torziós kar.
Persze nem kötelező belenyúlni a futóműbe, lehet csak a motorra is koncentrálni, de így biztonságosabb és talán olcsóbb is. A motorra irgalmatlanul sokat lehet költeni és ha mellette gyenge lábakon áll az autó, csak az árokba borulsz vele. A fékeknél lehet hátra tárcsaféket építeni, elöl is nagyobbra tudod cserélni a féket, aztán meg engedélyeztetheted az egészet. Ezzel csak annyi a gond, hogy drága és macerás. Kell egy mérnök, aki megtervezi neked azt, amit már kitaláltál és megépítettél, majd az ő számításaival, terveivel megtámogatva kérelmezed az átépítést, erre a méltóságos KFF rábólint, majd mehetsz műszaki vizsgára a kész megoldással. Persze rengeteg idő és pénz kell csak ehhez. A komolyabb versenytechnika beépítéséhez (bukócső, nagytengelyes, iker-Weberes motor és társaik) ha jól tudom, már gépkönyvezés kell. Az sem olcsó játék.
Szóval egyelőre ott állunk, hogy a motorhoz még nem nyúltunk, de már elköltöttünk némi pénzt és látványosan jobb az úttartás, áttételesen tehát gyorsabb az autó. Ilyenkor lehet elgondolkodni a hajtáslánc piszkálásán. Ez is a céloktól és a pénzmennyiségtől függ. A motort mindenképpen szét kell fűzni, a tuning motorfelújítással indul, aztán lehet, hogy másképp sikerül majd összerakni, mint eredetileg volt. A hengerfej járatainak "fésülése" kötelező mutatvány: ezzel járatbővítés nélkül lehet nagyon sok lóerőt hozni. Ehhez négy minőségi dugattyút és hajtókart választva, némi kiegyensúlyozás után jól forgó, erős motort kapsz. A gyári karbi bővítése is elég lehet, de átépítheted egy fogasívvel, onnantól még cifrább dolgokat tud - esetleg próbálkozhatsz egy A-s karbival. Az iker-Weber az agyontuningolt motorok sajátja, kezdésként nem feltétlenül kell 45-ös DCOE az autóra. Ha mégis karbicserére vágysz, akkor hengerenkénti fojtószelepes karburátorsort keress, ebben több lehetőség van, mint a gyáriban. Árulnak Lada-szívócsonkos Mikuni-sorokat, azok jól használhatóak. Garantáltan legalább négyszer annyi idő behangolni őket, mint a gyári DAAZ karbit - de inkább több, viszont az eredmény is jobb lesz.
Vezérműtengelyből utcára nem érdemes a bődületes, 300 fölötti nagytengelyeket használni, mert ahhoz már nagyszelepes hengerfej, komolyabb karburátor és nagy, négyleömlős kipufogó kell. Elég lesz a kisebb is. Ehhez egy 45-ös, legfeljebb 50-es, négyleömlős kipufogó nagyon hasznos. Az erőátvitel egész jól bírja a kiképzést, azt gyakran alig kell megerősíteni. A mikor milyen gyári és utángyártott kuplungok helyett érdemes Sachsot beszerelni, a váltó meg kb. 100 lóerőig maradhat a gyári, sokat kibír. Persze ha extrém módon hülye nyomatékgörbéje van a motornak, vehetsz hozzá másik váltót. Ha pörgősre sikerült a motor, ott a kombi 4,44-os végáttétele, bármelyik hídházba beépíthető, diffiből pedig kezdésnek egy Colotti-rendszerű épp elég. Az ára töredéke a lamellásnak, de könnyebben kezelhető, mint a hegesztett, nem feszül vele annyira a hajtáslánc.
Persze injektoros is lehet a motor, ha szeretnéd. Némi műszaki érzékkel bele lehet faragni egy hasonló méretű benzinmotor injektorrendszerét. Viszont ezzel csak magadat szívatod meg, mert akkor még többe kerül az engedélyeztetés és az injektorok gyakran kísérletezéssel, tákolással kialakított beszereléséről nincs az a mérnök, aki rajzot és számítást készítene, ha meg ő tervezi meg neked, többe kerül a tervezés, az alkatrészgyártás és a beszerelés, mint amennyit az autó ér.
Hogy neked megfelelő lenne-e, azt csak te tudod. A videón egyébként motortuning jóformán nincs is. A karburátor csak szépen rendbe lett rakva, gondolom, az összes illeszkedő felületet síkba csiszolták, kapott egy felújítókészletet és ennyi. Lehet, hogy a motoron belül történtek változások, de képek nem voltak róla. Mindenesetre ha a gyári karbi komolyabb átalakítás (mondjuk fogasív) és torokbővítés nélkül el tudja látni, akkor igencsak szériaközeli az erőforrás. Ezen kívül a hátsó tokolt híd, illetve a zöld szilentek, a tőcsavaros kerékagy, a nyomtávszélesítők, az alufelni és a gyárinál vélhetően keményebb gátlók jelentenek módosítást. A fék is gyári (igaz, elöl-hátul felújítva, Brembo tárcsával), a végáttételt talán cserélték, más nem derül ki a videóból. Ez inkább optikai tuning volt, mellé pedig igen korrekt műszaki állapotba hozták az autót.
Az a tuning, amiről tovább tudsz lépni, valami ilyesmi. Hibátlan, kialakatolt karosszéria és jó állapotú, alapszinten fésült motor szükséges. Ebbe mondjuk már be lehet szerelni egy jobb dugattyúkészletet és hajtókarszettet, kigrammolva, egyensúlyozva és a hengerfej szépen kimunkált csatornái is elegendőek lesznek egy nagyobb karbihoz - vagy mondjuk jobb alapot nyújtanak a bővítéshez, mint az áramlástanilag ilyen-olyan gyári csatornák. Ehhez már fel lehet szerelni egy négyleömlős kipufogót, az is jó lesz a későbbi motortuninghoz. A tokolt hátsó híd is jól jön, arra sem kell később tölteni és a zöld szilentek is kiszolgálnak egy jó darabig. Úgyhogy én a helyedben most nem sokat tuningolnék, inkább a gyári megoldásokat állítanám vissza minél jobb alkatrészekből. Brembo féktárcsák, minőségi fékbetétek, fémszövetes fékcsövek, tőcsavaros futómű, jó minőségű nyomtávszélesítők, jó minőségű gömbfejek, esetleg egy tokolt hátsó híd, hibátlanra lakatolt karosszéria, illetve egy motorfelújítás jó minőségű, grammolt dugattyú- és gyűrűszettel, illetve szintén grammolt hajtókarokkal. Ha a lehetőségeid engedik, még a hengerfejet is érdemes kiigazítani, eltüntetni az illesztéseknél fellépő lépcsőket, végig állandó keresztmetszetűre bővíteni a csatornát, felszámolva a belógó szelepvezetőt és egyéb cifraságokat. Ez már elég ahhoz, hogy egy kicsit ütőképesebb autód legyen és innen már jól el tudsz indulni, ha továbbfejlesztenél, nem kell mindent azonnal cserélned.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!