Az autógyártók miért az első kerék hajtást kedvelik a hátsó helyett, amikor az előnyösebb?
Az autógyártók nagy része az elsőkerékhajtást részesíti előnyben a hátsó helyett. Holott paraszti ésszel azt gondolhatnánk a hátsó előnyösebb: induláskor hátra megy a súly, tehát jobban indul, fékezéskor kevésbé csúszik meg, mert a súly lekerül a hajtott kerékről. És mindennek a technikai megoldása egy kardántengely.
Akkor mégis miért az első kerékhajtást választják? Tradíció, technikai okai vannak?
Először is az elsőkerék hajtás egyszerűbb.
Hátsókerék hajtás télen is előnyösebb szerinted súly nélkül jobban indulna?
Ezzen kivül van valami az alul vagy túl kormányozotság terén ami miatt a hátsókerekesek nem egy egyszerű autónak valók de ezt nem tudom valaki más majd talán elmondja.
Ennek több ésszerű oka is van:
-induláskori súlyeltolódás semmit nem ér, az autó hátulja könnyű, általában az első tengely viseli a motor súllyát, így az jobban tud kapaszkodni
-fékezéskor jó, ha a hajtott keréken át a motor is besegít (motorfék).
-minek egy fölösleges kardántengely?, csak a gond van vele, foglalja a helyet stb.
-egyszerűbb megoldás, az elsőt hajtani, gazdaságosabb gyártani.
-kezesebb is az autó első kerék hajtással, főleg téli útviszonyok között
elől van a kocsiban a nagyobb tömeg.(motor)
ezért ott nagyobb a tapadás.
a fékezés nemfügg a hajtott keréktől.
az elsőkerékhajtású autó jobban irányítható. nemfarol ki nagygáznál. és jobb a tapadása mint a hátsókerekesnek. húzza az autót..
vezettél már autót?
Régen azért voltak hátsókerekes autók, mert nem tudtak elérhető áron olyan anyagot gyártani, amely alkalmas lett volna a kormányzott kerekekre átvinni a nyomatékot. Gondolj bele micsoda csavaró forgató erő összpontosul abban a csukló mechanikában amely a kormányzott kereket forgatja pl. kanyarodás közben amikor minden pillanatban változik a féltengely és a keréktengely által bezárt szög.
A hátsó meghajtásnál merev tengelyek és fogaskerék áttételek voltak csak ( merev hátsó híd ).
Ennek millió meg egy oka van.
Az elsőkerékhajtás kevesebb alkatrészből áll (na, nem sokkal) és szépen blokkba szerelhető. Vagyis az összeszerelés egyszerűbb és könnyebben variálható egy-egy platform. A tengelytáv nyújtása például alig jár komoly tervezési munkával, mert a hajtás minden elem a tűzfal előtt van. Márpedig ez ma, a globális márkák világában igen jó dolog: egy padlólemezre sokféle jármű épülhet. Aztán ott van még a "hülyebiztos" tulajdonsága is: az első kereket terheli a motor, elöl kapar az autó, kanyarban alulkormányzott, ami kevésbé veszélyes, hiszen az alulkormányzottság egyensúlyi helyzet felé tart: egyszer majd csak akkora lesz az ív, hogy abba már be tud fordulni. De amíg ezt el nem éri, addig is könnyebb korrigálni, gázelvételre nem áll keresztbe és a boltból hazafelé tartó 94 éves Mari néni nem fogja az 1.4-es Thaliáját bedobni az árokba. Aztán olcsóbb is az elsőkerékhajtás, mint a hátsókerekes hajtáslánc. Elöl mindenképpen jó futóművet kell kiépíteni, hogy lehessen kormányozni. Abba már belefér egy hajtás is. Hátul viszont olcsó futómű kell, hogy eladható árú legyen az autó. A csatolt lengőkar pont ilyen: Mari néninek (igen, a 94 éves sztrítrészernek) ezért telik Thaliára, mert nem túl drága megoldásokat alkalmaztak benne. És ez oda jó is, mert két nem hajtott kereket kell az úton tartani. Finomabban rugózik, mint a lőcsös szekér, de hajtást nem lehet benne kiépíteni. Ahhoz vagy merev híd kell (kényelmetlen), vagy lengőtengely (nem jó, mert változik a nyomtáv, nem eléggé stabil), vagy MacPherson (kicsi lesz a csomagtér a magas gólyalábak miatt), vagy többlengőkaros felfüggesztés. Na, ez az, amitől nem csak a csomagtér lesz kicsi, hanem a népautónak szánt kiskocsik is megdrágulnak.
(természetesen a 94 éves Mari néni és az ő Thaliája csak példa volt, ezúton kérek elnézést mindenkitől, akit megsértettem volna vele)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!