A DOHC, OHV, OHC milyen motort jelölnek?
DOHC:Felülvezérelt,felülszelepelt,dupla vezérműtengelyes,
OHC:-II-,szimpla vezérműtengely,
OHV:Alulvezérelt,felülszelepelt.-Ezeket alkalmazzák traktorokban,pl.
Tudok még oldaltszelepelt,alulvezéreltről is.
Több nagyon nincsen.Szerintem.
Google a barátod,Wiki a barátnőd!:)
* Alulvezérelt oldalszelepelt S.V. (standing Valve = Álló szelepes)
A bütyköstengely alul van, a szelepek a hengerhez visszanyitva oldalt. Építés szempontjától ez a legkedvezőbb, de nagy hátránya, hogy az égéstér nagyobb része nem a henger ( dugattyú ) felett van, hanem a szelepek felett. A kedvezőtlen égéstér miatt manapság már nem, vagy csak igen ritkán készítik.
* Alulvezérelt felülszelepelt O.H.V (Overhead Valve = hengerfej feletti szelep)
A bütykös tengely alul van, de a szelepeket a legkedvezöbb égéstér kialakítás miatt felül helyezik el. Felülszelepelt motor esetében a teljesítmény a S.V.-hez képest nagyobb. A szelepek mozgatása az alul lévő bütyköstengely által himba segítségével történik. A bütyök felnyomja a tolórudat, a himba egyik felét, a másik fele lenyomja a szelepet és a szelep kinyit. Ha a bütyök elfordul a rugó a szelepet visszahúzza. Ez a kialakítás helykihasználás szempontjából ugyan jobb, de a vezérlés többlet súlya miatt (a tolórudak és himbák tetemes súlytöbbletet, az egész vezérlés súlyának 15%-át is jelenthetik) nagyobb a teljesítményveszteség, azaz kevésbé hatékony.
* Felülvezérelt felülszelepelt O.H.C (Overhead Camshaft = felülfekvő vezérműtengely)
Felül helyezkedik el a szelep és a bütyköstengely is. Ez a legpontosabb és legelterjedtebb megoldás is. A bütyköstengely hajtása a forgattyústengelyről függőleges tengellyel (királytengely) vagy vezérműláncal, fogasszíjjal készül. Vezérműtengelyek száma szerint lehet:
*
o -egy vezérműtengelyes S.O.H.C ( Single Overhead Camshaft = hengerfej feletti vezérműtengely)
Itt a vezérműtengely a hengerfejben helyezkedik el, így a motor nyomatékának nem kell egy tolórúd többletsúlyát is "legyőznie". Egy ilyen vezérlésnél a vezérműtengely bütykei vagy közvetlenül, vagy egy himbán keresztül működtetik a szelepeket. A legtöbb SOHC blokk hengerenként kétszelepes, de vannak gyártók akik készítenek hengerenként négyszelepes SOHC blokkokat is. Fontos belegondolni, hogy az SOHC blokkok hengerfejenként rendelkeznek egy vezérműtengellyel, így egy V8-as SOHC blokknak például két vezérműtengelye van!
*
o -két vezérműtengelyes D.O.H.C ( Double Overhead Camshaft = dupla hengerfej feletti vezérműtengely)
A DOHC kialakítás a hengerenként négyszelepes elrendezés előnyeit használja ki. Viszont van hátránya is: előállítási költségek (több alkatrész, nagyobb ár), a rosszabb helykihasználás (a több tengelynek és szelepnek több hely is kell), és a szervizelés (kétszer annyi szelepet kell beállítani).
Nekem azok annyira nem jönnek be :/ nehezek az amerikai autók, és 300LE-höz nekik 6 literes motor kell, míg pl. a japánoknak elég 2 literes (pl. Subaru Impreza...) És elhiheted, hogy ez a japán 300lóerő élénkebb, mint az amerikai. Inkább mondanám őket alacsony fordulaton nyomatékosnak, mint nagy teljesítményűnek. Nézd pl. a Gumpert Apollo-t: 4,2 literes, és 750LE. Vagy a Radical SR3: 1,3 literes és 200lóerő, vagy pl. az Audinak a motorjai: 5 literes, és 5-600ló.
Amerikában a 6,2literes hemi 420 lóerő, ha jól tudom... Kinek hogy, de engem ezek az autók nem nyűgöznek le...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!