A modern kisautók miért néznek ki annyira GNÓMul?
Pl a mopedautók, a Smart, Hyundai Atos, Tata Nano stb stb. Gnómok: rövidek, keskenyek, de magasak.
Ha megnézzük a régi kisautókat, még egy Trabantnak is több formája volt. De a Steyr Puch, Fiat 500, de a kispolák is sokkal arányosabb összképet adnak, mint a mai "miniautók". Miért nem lehet ma is arányos és harmonikus összbenyomást keltő formákat tervezni?
Azért, mert ma már más elvek alapján készülnek az autók. Kötelező az ötcsillagos törésteszt, tehát vastag oszlopok kellenek. Kötelező a jó gyalogosvédelem, ezért magas motorháztető kell. Nagy hely kell benne, hogy lehessen terpeszkedni a vastag gyűrődőzónák mellett is, ezért a kerekeket ki kell tolni a sarkakba (a tengelytáv határozza meg a beltér méretét) és a motorháztetőt is rövidíteni kell, a különálló csomagtértetőt pedig el lehet felejteni. Így végeredményben egy négy keréken guruló dobozt kapunk, mint legcélszerűbb formát. Mindehhez jön a szappantartószerű legömbölyítés a kisebb légellenállás érdekében.
Valóban, a régi kisautók szebbek voltak. Hiába, akkor még a kisautó nem második-harmadik autó volt, nem egyszerű fogyasztási tárgy, hanem egy státuszszimbólum. Szebbnek kellett lennie. De ha megnézed, ezek a szép autók belülről gyakran kisebbek voltak, mint a maiak, ráadásul a gyűrődőzónáik is sokkal kisebbek voltak - főleg az oldalsó gyűrődőzónáknál látszik a különbség. Egy kis Polskinál gyakorlatilag a külső lemezhez támasztod a könyöködet (na, jó, van azért valamicske kárpit), míg manapság már jó vastag ajtókat használnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!