Hogy kell értelmezni a turbófeltöltő mérőóráját? Mint jelent a 0 alatti inHG és a 0 feletti PSI?
Mindkettő nyomásértéket jelent. Az inHG higanycolban adja meg a nyomást, vagyis a szívócsonkban uralkodó nyomás annyi colos higanyoszloppal tart egyensúlyt. Egyszerűen átszámolható higanymilliméterbe: 25,4 Hgmm=1 in. Hg.
A PSI a font/négyzethüvelyk (pounds per square inch) rövidítése. Ennek a definíciója hasonló, mint a Pa-é: a felületre ható nyomóerőt fejezi ki. Egy font egyenlő 0,454 kg-mal, egy hüvelyk 25,4 mm-rel, ebből tudod megfelelő nyomásértékbe (Pa, bar) átszámolni.
Egyébként pedig maga az óra a szívócsonkban a turbó után uralkodó nyomást méri. Röviden megfogalmazva: minél többet mutat, annál jobban megy a motor (aztán egy idő után tönkremegy, ha túl nagy a turbónyomás). A nyomás nem abszolút nyomás, hanem a mérőberendezés a légköri nyomáshoz viszonyítja a szívócsőnyomást. Vagyis a 0 bar nem abszolút vákuumot jelent, hanem azt, hogy a szívócsőben légköri nyomás uralkodik. Ha a turbó üzemszerűen működik, akkor 0-nál nagyobb értéket mutat, ha pedig turbólyukban használod az autót, akkor 0-hoz közeli értékeket fogsz kapni. Sőt, akár 0 alattit is, mert hirtelen gázadásra előfordul, hogy az autó több levegőt igényelne, mint amit a turbó szállítani tud, ekkor pedig a szívócső nyomása légköri nyomás alá csökken, mert a motor szív egy nagyot, a turbó meg nem győzi utántölteni a levegőt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!