Ha sebességből üresbe rakom az autót, és "kib@szom" a kuplungot, nem fog lefulladni az autó?
"pont ez a lényege az üresnek, hogy nincs semmilyen kapcsolata effektíve a kuplunggal"
LOL, egyik okos beszólás a másik után. Üresben a váltó két tengelye nincs összeköttetésben, tehát a fogaskerekek nem kapcsolódnak (tolókerekes váltóról beszélünk).
Nagy hidegben meg lehet figyelni, hogy ha üresben, kinyomott kuplunggal indít az ember és felengedi a kuplungot kicsit esik a motor fordulatszáma, mert a dermedt váltóolajat nehezen forgatja a motor. Tehát ha üresben ki van nyomva a kuplung, nem hajtja a motor a váltót, ha nincs kinyomva, akkor hajtja, de csak az egyik tengelyt. Ettől viszont nem fog lefulladni egy autó sem, esetleg egy Zsiguli ha -50°C van a tajgán, a váltóolaj kátrány sűrűségű és nem megy két henger.
A kérdezőnek NINCS jogosítványa, ezt a többi kérdéséből már kiderült.
Üresben valóban lehet ugrálni a kuplungról ahogy akarunk!
220 nál is belehet tenni üresbe, nem ajánlott az esetleges motorfék miatt, de egyébként elméletben lehetséges.
Pl. Duplakuplungnál, visszaváltáskor is magas sebességnél tesszük elsőnek üresbe, aztán sebességbe.
Azt hiszem, helyre kellene tenni néhány dolgot.
Nézzük először a kérdést:
Megy az autó, kinyomod a kuplungot, üresbe teszed, majd leugrasz a kuplungról. Nem fog lefulladni, mert ekkor a váltó bemenőtengelyét hirtelen összekapcsolod a motorral, ám a bemenőtengely a kimenővel nincs összekapcsolva. Vagyis a bemenőtengely elkezd pörögni a motoréval megegyező fordulatszámmal, de nem hajt semmit.
Ez megvan, tegyünk egy kicsit rendet a fejekben is:
A motort és a váltót a kuplung köti össze. Ha kinyomja az ember, szétválasztja őket, ha felengedi, akkor jó alaposan össze vannak kapcsolva. A váltóban ezen kívül van még üres fokozat is, ekkor hiába pörög az egyik tengely (amelyik végén a kuplungtárcsa csücsül), a másik nem fog, mert nincs köztük kapcsolat. Hogy ezt hogyan valósítjuk meg, most hadd ne részletezzem, ennyire egyikünk sem ér rá.
Üresben a váltó gyakorlatilag olyan, mintha ott sem lenne. Van némi ellenállása, mert a csapágyak súrlódnak és a fogaskerekeket forgatni kell az olajban, de ez elhanyagolhatóan kicsi nyomatékfelvétel. Vagyis ha nagy tempónál valaki üresbe kapcsol, semmi nem fog történni. Ha nem lép le a gázról, felbőg a motor, de motorfék nem lesz, mert a motor nincs összekötve a kerekekkel. Motorfékhez meg ez nem árt, ugyanis olyankor a kerekek próbálják az adottnál nagyobb fordulatszámon pörgetni a motort, már amennyire tudják. Visszakapcsolásnál, ha aszinkron váltóval kell dolgozni, akkor valóban először üresbe tesszük, majd némi gázadás után kapcsoljuk az alacsonyabb fokozatot. Szinkronváltó esetén azonban elegendő egyetlen gázadás kinyomott kuplung mellett.
„Autópályán 140-nél szoktam üresbe tenni és gurulok 120-ig. 25% üzemanyagmegtakarítás. Irányítani kicsit nehezebb, főleg oldalszélben, mivel nincs nyomaték a keréken, de megéri. Bár kezdőknek nem ajánlott.”
Ezt nehezen hiszem. Azalatt a néhány másodperc alatt amennyi alatt lelassulsz 140-ről 120-ra, akkor sem érnél el 25% megtakarítást ha leállítanád a motort. De ha még lenne is megtakarítás, azt a 120-ról 140-re történő visszagyorsításnál már el is vesztetted.
A leggazdaságosabb módszer még mindig a hosszú fokozat, egyenletes sebesség, intelligens pedálkezelés, motorfél használata, és a forgalmi helyzetek helyes felismerése.
Mit okosítjátok egymást?
Mindenki másképp magyarázta a lényeget, de ugyaz volt a vége!
NEM FULLAD LE!ENNYI!
Attól, hogy szakszavakat használtok,még ugyan az marad a lényeg!
RUTIN ennyi nem több!
Mindenkinek más a vezetési stílusa!
Ha valaki 140-röl rakja ki üresbe hát tegye azt, neki igy jó,nem kell rögtön leszólni, hogy már pedig ilyen nincs hülye vagy!
Most megint volt egy olyan kérdés amin jót lehet vitatkozni hurrá!!!
A kérdezönek meg üzenem,hogy most ülj autóba (ha van jogid, ha nincs )és próbáld ki, hogy lefullad-e!!!
23/L
ja még valami!Lehet kuplung nélkül is váltani, csak akkor karácsonyra új váltoért irogass a jézuskának!
De mint már írtam...nincs olyan ember aki így váltana:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!