Megvalósítható lenne ez?
Gondolkodtam rajta hogy csinálnék egy járgányt aminek 4 bicikli kereke lenne és azt tervezem hogy egy ütvefúrót (750 Watt) kellene megcsinálni erőforrásnak,Persze úgy hogy könnyen bírja mozgatni a szerkezetet.Ezt megfelelő áttétellel ,és váltóval oldanám meg.Úgy tervezem hogy a szerkezet velem együtt 80-90 kg lenne.A kérdésem az lenne hogy egy autó akkumlátor elbírná e hajtani a fúrót úgy hogy nem meríti le 1 óra alatt,és ha igen akkor ezzel közlekedhetnék e közúton?
Köszi
Az autóakkumulátor önmagában legalább 10 kg. Ha még így is tudod tartani a 80-90 kg-os határt, akkor ügyes vagy. Na, de ami fontosabb: a névleges feszültsége 12 V. Egy 750 W-os ütvefúró csúcsteljesítményen járatva valamivel több, mint 62 A-t vesz fel belőle. Vagyis egy 62 Ah-s akku kell ahhoz, hogy legalább egy órán át biztosan működjön a jármű még teljes terhelés mellett is. Persze nem fogod állandóan nyomni neki, mint a vadállat, ezért ezzel az akkuval legalább 1,5-2 órás üzemidőt számolhatsz. Igaz, egy ekkora akku már közelebb van a 20 kg-hoz, mint a 10-hez.
Ezen kívül kell majd még egy megfelelő áramátalakító is, mert gyanítom, az ütvefúród 220V-ról menne eredetileg. Erre rákötve a fúrót tökéletes a dolog: megnyomod a kapcsolót és 750 W-tal tol a szerkezet. A baj csak annyi, hogy akkor is ennyit produkál, ha nem akarod. Vagyis a teljesítményszabályzást meg kell oldanod. Ha a fúróba be van építve valamiféle szabályzóberendezés, az igen jó, ha viszont nincs, akkor ki kell találnod egyet. Ha ez is megoldódik, akkor már csak abban kell bíznod, hogy megfelelő az áttétel és a motornak nem kell nagyobb nyomatékot leadnia, mint amire kitalálták.
A probléma a jármű felépítésénél kezdődik. Először is: amit építesz, az már legalább segédmotoros kerékpárnak számít (ha túllépi a 40 km/h-t, akkor én sem tudom, mi lesz belőle). Tehát kell rá biztosítás, bukósisak, illetve világító-fényjelző berendezések. Ez csak az adminisztratív akadály, a műszakiak még hátravannak. Először is: a biciklikereket felejtsd el. Az elektromobil- és pneumobilversenyeken használták, de nem jött be. Mivel négykerekű járművet tervezel, ezért a kerekekre kanyarban oldalirányú erők fognak hatni, amit a biciklikerék nem szeret, villámgyorsan peregnek ki belőle a küllők. Jobban jársz valamelyik motorkerékpár kerekével, mert azokkal dobfékeket is ki tudsz alakítani a négy keréken, ami nélkül eléggé izgalmas egy ilyen járművet hajtani (nem, a bicikli patkóféke nem fog meg ekkora tömeget). Utána jön a következő gond: ha merev a váz, kirázza a lelkedet és rossz az úttartás, ha rugózott, akkor meg bonyolult a hajtás. Bár egy hátsó lengőtengely nem bonyolítja meg túlzottan (és akkor nem is kell sok csukló a féltengelyekbe), viszont elöl akkor is okoskodhatsz a kormányművön. Viszont szerencsére van sokféle KGST-járműszörny a bontókban, válogathatsz azok elemeiből kedvedre. Sok sikert!
(viszont ezt a tömeghatárt én átgondolnám, mert egy közepes termetű férfi egy biciklivel is eléri a 80-90 kg-ot)
Köszönöm szépen a válaszokat!
első:azért szeretném ütvefúróval megoldani a dolgot mert ha azzal csinálom.nem kellene külön hátra menettel kínlódni,mert az ütvefúrókba gyárilag meg van oldva ez a funkció.
második:nem a biciklikerekekkel lenne gond,mert ha egy hétköznapi bicikli elbír egy 100 kg-os embert,akkor 4 bicikli kerék is elbír 120 kg-ot!(tudom az előbb lebecsültem a súlyát,de 120 kg-nál biztos hogy nem lenne több)
a robogókhoz azért ne viszonyítsuk a szerkezetet,mert egy robogó megy 80-al is én pedig csak kb 15-20 km/h -ra tervezem a végsebességét,és mint írtam is váltóval is ellátnám! (21 sebességes)
harmadik:én csak attól félek hogy a motor meghajtását nem tudom majd megodani!Minden más eleméről tudom hogy az úgy működne.(tapasztalat)A szerkezetet 4 darab V típusú biciklifékkel látnám el,amiből kettőt-kettőt lehetne egy-egy mozdulattal működésbe hozni, (első két kerék és hátsó két kerék) ami szerintem meg tudna fogni egy 120 kg tömeg szerkezetet.
Köszi mégegyszer.
Most tervezek ilyesmit csak 3 kerekűt.
Gondold át, sokkal egyszerűbb, például a kormányzás.
Gondolom a motorral két kereket legalább hajtani szeretnél. A legegyszerűbben a hátsókat tudnád megoldani gondolom (tehát nem a kormányzott kerekeket). Itt viszont jön egy kis baki. Ha mind a kettő hátsó kereket szeretnéd hajtani, akkor meg kell oldanod, hogy együtt forogjon a két kerék. Viszont kanyarodásnál baj lesz, mert a kanyar ívéhez képest a külső keréknek többet kel fordulnia, amit egy differenciálművel oldhatnál meg. Ezzel nagyon megnehezülne a szerkezeted, valamint bonyolódna. Ha meg nincs diffi, akkor vagy mindig elfordul az egyik kereked, vagy amire nagyobb esély van, eltörik a tengely a két kerék között.
Nem kötözködésből írtam, csak érdekelne, hogy te mire gondoltál itt? Hogy oldanád meg? (szeretek tanulni, ezért érdekel, tehát nem bunkózásból írok)
Köszi a válaszokat!
Csak az egyik oldali hátsó kereket szeretném hajtani.A motor (a fúró) az űlés alatt lenne,és az egésznek a felépítése legjobban egy traktorra hasonlítana.A két hátsó kerék 26"-os mountain bike kerék lenne,a két első pedig 20"-as bmx elsőkerék.A két elsőt úgy szeretném megoldani hogy a kerekeket ugyan úgy mint a normál bicikliknél egy-egy villába raknám bele,ami természetesen fordulna jobbra balra.Ha nem haragszol a kormányzást nem írnám le mert alapvetően egyszerű elven működik de így elmagyarázni nem egyszerű dolog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!