Pótkerék / mankókerék esetén mennyire baj az átmérő eltérése ?










16"-os a felni mérete. Ebből nem tudjuk meg mennyi a kerék össz átmérője. 15, 16, 17 és 18"-os felnis keréknek is lehet pontosan ugyanolyan kerékátmérője váltóméret esetén.
Amúgy nálam is kisebb a gyári mankókerék mint az autó gyári kerekei. Pont ezért csak hátsó kerékre szerelhető fel. Továbbá ez egy szükség megoldás. Nem a legoptimálisabb, hatással van az autó dinamikájára. De még mindig jobb lassan elevickélni vele a legközelebbi gumishoz, mint várni a trélert.










Ha az ember egy kerékkel feláll a járdára, akkor még minden kerék érintkezik a talajjal. Szóval a rugózás simán ki tudja egyenlíteni ezt a 3,5 centis különbséget. (A sugár számít, nem az átmérő.)
Viszont a rugó ennyivel kevésbé lesz összenyomva. Mondjuk, hogy ez a 3,5 centi nagyságrendileg a rugóhossz 10%-a. Ennyivel kisebb erő fogja a kereket a talajhoz nyomni.
Emiatt a kerék extrém gyorsításnál hamarabb kipörög, illetve fékezésnél blokkol. Ez utóbbit az ABS megakadályozza, de ha egyedileg csökkenti a féknyomást azon a keréken, akkor az autó félre fog húzni. Ha az ESP is akcióba lép, akkor vészfékezésnél fékhatás nagyjából ennyivel (10%) kisebb lesz.
Ez nem tűnik vészesnek. Szerintem nyugodtan fel lehet szerelni a kisebb kereket. Érdemes egy próbafékezést csinálni és egy kicsit óvatosabban közlekedni




















"Én biztos hogy tennék bele egy normális kereket."
És hova? Valamelyik ülésre biztonsági övvel kössem be? Vagy csak dobjam be a csomagtérbe, ami elég jelentős helyet elfoglalna? A padló alatt nincs neki hely, csak a mankókerék fér be. Egyébként rendeléskor ez is feláras extra volt már. Alap esetben csak defektjavító hab jár.
25 éve vezetek. Sok éven át ingáztam saját autóval 200 km-re, meg céges autókkal is jártam a Hortobágytól, a Mátrán át az Őrségig országos lefedettséggel. Ez alatt nekem is kétszer kellett a pótkerék. Egyszer még 2010 körül. Kúton a túlbuzgó kutas keréknyomás mérés közben kitörte a TPMS szenzor alu szelepét. Mondjuk hogy anyaghibás volt, vagy elfáradt az alu ház... Pótkerékkel tudtam csak tovább menni, amíg új szenzort nem vettem. Akkoriban nem volt még annyira elterjedt a TPMS, ráadásul maga a szenzorfej egyben volt a házzal, nem volt cserélhető, mint manapság. Németországból kellett rendelni, két hét alatt érkezett meg. Az akkori autómhoz szerencsére még teljes értékű 16"-os lemezfelnis pótkerék járt.
A másik eset két éve volt: otthonról 200 km-re természetesen péntek este 8-kor kaptam kátyúdefeket, úgy hogy a gumi oldalfala széthasadt. A defektjavító készlettel semmire nem mentem volna. Tréler lett volna belőle + szállás után is kellett volna hirtelen néznem. Áldom az eszem, hogy rendeléskor bepipáltam, hogy kérek mankókereket. Éjszaka óvatosan, szép lassan hazagurultam vele. Az autó viselkedésén nem vettem észre különösebb változást, igaz nem is forszíroztam. Egyedül a TPMS hibalámpája világított, mert a mankókerékben nincs szenzor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!