A "torinói Fiat" (124), a "nagy Polski" (125), a "Zsiguli", illetve a "kocka Lada" tulajdonképpen egy és ugyanaz az autó?
A nagy polskinak nagyon régi rendszerű motorja volt, alul vezérelt, lökőrudas, csavaros szelepállítású.
Ehhez képest borzalmasan sokat fogyasztott anno. 75 lóerő volt az 1500-ös.
Nem.
De annyi igaz, hogy mindegyiknek a Fiat 124 az őse.
A Fiat 124-et fejlesztették tovább az olaszok, ez lett a 125. A 125 butított változatát gyártották a lengyelek, ez a Polski Fiat 125p, azaz a "nagy polszki".
A Fiat 124 terveit kapták meg a szovjetek és kezdték gyártani a zsiguli (külföldön lada) márkanév alatt. Ez volt a VAZ-2101 ("ezerkettes"). Aztán ezt fejlesztgették tovább a szovjetek, a VAZ-2105 lett a "kockalada", majd utána pár évre jött a 2107, amit még a Szovjetunió szétesése után is gyártottak. És itt ért véget a Fiat 124 leszármazottak pályafutása.
Nem ugyanaz. A 125 egy régebbi, hátul laprugós padlólemezre épült, a 124 újabb konstrukció volt. A nagy Polski karosszériája a 125 licencváltozata volt, a hajtáslánca viszont a "fürdőkád" 1300/1500-ból jött, amire az eredeti 125-ös is épült, csak modernebb motorokkal.
A Zsiguli, vagyis VAZ 2101 a 124-essel rokon, de csak külsőre nagyfokú a hasonlóság, az autót a Fiat alaposan áttervezte és a 124R kódot adta neki. A kocka Ladákat (2105, 2104, 2107) a szovjetek maguk alakították át a '80-as évek divatjának megfelelően. A technika nagyjából ugyanaz maradt, mint a 124R-ben, kivéve a 2105 szíjas vezérlésű motorját.
Nem.
A Fiat 124 licensze alapján lett a Zsiguli, amiből később kifejlesztették a kockát.
A nagypolszki viszont a 125ös Fiatból van.
A Fiat 124 akkoriban Passat kategória volt, a 125 meg Audi A6. Hasonlít a két autó egymásra de semmi közük egymáshoz.
Az hogy az első Ladákban Fiat motor volt szintén baromság, a Ladákban az előző generációs Fiat (az 1300/1500) átdolgozott motorja volt, az elején persze volt pár Fiat feliratos csavar bennük, és még az olasz minőségellenőrök felügyelték az összeszerelést, de ennyi.
Toralcaron van egy jó cikk egy 2101 és egy Fiat 124 összehasonlító tesztről.
Valóban, nem volt Fiat-motoros Lada. De az sem igaz, hogy az 1300/1500 OHV motorja dolgozott volna bennük.
A Ladák motorja Fiat-fejlesztés volt, de a Fiat sosem gyártotta. Az elérhető források alapján ez a motor valószínűleg a Fiat Campagnolába került volna, ami egy könnyű katonai terepjáró volt, de végül az 1974-ben megjelent 1107-es Campagnola egy nagyobb, kétliteres motort kapott, ami hasonlított a Lampredi-féle DOHC erőforrásra. Így aztán fiókban maradtak az SOHC motor rajzai, de pont kapóra jöttek a 124R-hez.
Ez pedig tetten érhető az autón: néhány helyen látszik, hogy az eredeti 124-es bódét egy kisebb motorra tervezték. Leginkább elöl, az ékszíjhajtásnál érhető tetten, hogy a minden irányban nagyobb 2101 motor nem olyan szépen, szellősen ül a helyén, ahogy az akkori hosszmotoros Fiatokban szokás volt. Egyébként a Ladák motorjai közül kettőt terveztek a Fiatnál: a 2101 1198 köbcentiméteres erőforrása és a 2103 1452 köbcentise olasz találmány volt, ezeknél csak a löket tért el, a kicsinél 66, a nagynál 80 mm-t tett meg a dugattyú, a furat mindkettőnél 76 mm volt. A nagy furatú, gyárilag kék motorblokkokat a szovjetek találták ki, így született az 1300-as és az 1600-as motor.
Ettől függetlenül létezik különbség a legkorábbi (1970-74) és a későbbi motorok között. A Fiat és a szovjet állam között kötött szerződésben nem csak négy új típus (amiből három el is készült) fejlesztése és licencelése szerepelt, hanem a Fiat és beszállítói, illetve egyéb olasz cégek a gyár építésében is hatalmas részt vállaltak, hiszen a Szovjetunióban nem volt hasonló méretű és felszereltségű gyár, mint amit Togliattiba terveztek, ráadásul a meglévő cégek nem is tudtak volna minden alkatrészt megfelelő minőségben és mennyiségben szállítani. Így hát a VAZ sokkal több mindent gyártott házon belül, mint a kortárs nyugati gyártók és ehhez rengeteg szerszámgépet szerzett be Olaszországból (részben az olasz állam által nyújtott hitelből - nem véletlenül nevezte Vittorio Valletta, a Fiat akkori vezérigazgatója az évszázad üzletének a sztorit), amelyeket sokszor a Fiatnak felszerelve szállítottak. Vagyis a csavargyártó gépeknél a fejek zömítését végző szerszámban eredetileg Fiat-felirat volt, hiszen ugyanazt szállította Togliattiba is a gép gyártója, mint Torinóba. De voltak máshol is olasz alkatrészek: Carrello fényszórók, STARS prizmák, Magneti Marelli elektromos alkatrészek. Pár év után aztán a szovjet és KGST ipar felfutott annyira, hogy elő tudták állítani a Ladák egyes alkatrészeit, így kerültek Bakony ablaktörlőmotorok és Elzett zárak az exportra szánt kivitelekbe, cserében a Magyarországra szállított autókért. Ezen kívül eleinte még az olaszok felügyelték a gyártást és minőségellenőrzést, az ő technológiájuk szerint készült minden. Ez leginkább a motoroknál volt tetten érhető: a korabeli beszámolók szerint a nyers blokköntvények esetén sokkal hosszabb feszültségmentesítési időt használtak az első években, mint később, ezért a megmunkált motorblokkok kevésbé voltak hajlamosak deformációra, finomabb volt a járásuk hosszabb idő után is. Később, mikor már a szovjetek irányítottak mindent, sokat egyszerűsödött a gyártástechnológia, a minőség helyett a mennyiségre fókuszáltak. Ez a két dolog együtt eredményezte azt, hogy egyesek úgy gondolták: eleinte Fiat-motor volt az autókban, azok pedig jobbak voltak a későbbieknél. Az tény, hogy a korai, elölszámos motorok finomabban üzemeltek, de azokat sem a Fiat gyártotta.
Bocsánat, hülyeséget írtam, idézem a cikket: "A Zsiga négyhengeresét valóban az olaszok fejlesztették, de Fiatba hasonlót csak jóval nagyobb kivitelben szereltek. A Lada 1200 motorja láncos felülvezérelt, egy bütyköstengelyes volt, a Fiat 124-esbe eredetileg nyomórudas, az 1300/1500 szériáéhoz hasonló, ám új tervezésű ohv-t tettek, később pedig a 124 Spiderben bemutatott, szíjas vezérlésű, modern, lapkás szelephézag-kiegyenlítésű, két vezértengelyes motort is megkapta a típus.
Tehát a korai, IH/IS-es rendszámú, még Fiat motoros Zsigulik legendája szájhagyomány útján terjedő mese a hétfejű sárkányról. "
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!