Mekkora fordulaton kell váltani dízel autóval?
Autófüggő, nem lehet általánosan megmondani.
Egyébként a nagyon alacsony fordulaton terhelés legalább olyan káros, mintha tiltatnád, mert nincs normális olajnyomás, de erőt kell kifejtenie, a dugyattyúgyűrűk is nagyon feszülnek olyankor.
A legjobb ha a nyomatékmaximumnál váltasz, fogyasztás, meg kímélés szempontjából is. Nézd meg az autód motorjának a nyomatékgörbéjét, a neten is meg lehet találni, torque curve néven.
Kérdés , mi az a dízel autó, egy 1.7-es dízel f astra, vagy valami nyomi CR dízel, amibe 0-20 olaj kell, hogy kenje a kisujjnyi hajtókarcsapágyakat, mindezt 150 lóerő mellé...
F astránál lényegében tökmindegy, elmegy 500 ezret is hiba nélkül, porlasztócsere nélkül, a gagyi dízelnél is lényegében, de egyszercsak elkezd kattogva járni a motor, hunyorgó olajnyomás lámpával...
Nincs ilyen általános szabály, hogy ennyinél, meg anyninál kell. Érezni kell.
Annak idején én benzinesen tanultam. Mikor éreztem, hogy nem húz megfelelően a kis 1.1 szívó benzines emelkedőn felfelé és vissza mertem váltani, az oktatóm leüvöltötte a hajamat, hogy mit képzelek én, mennyit fog ő tankolni, csak akkor válthatok vissza, ha rángat a motor és ő nem érzett ilyet... Ezt a mai napig az egyik legnagyobb ökörségnek tartom.
Dízel és dízel között is van különbség. Az előző dízelem az 1500-2300 közötti tartományt szerette városban. 2200-2300 körül váltottam, valahol itt volt a nyomatékmaximum is. És ekkor 1500 körülire esett a fordulat, amikor még könnyedén vitte a bódét. 1500 alatt érezhetően elkezdett búgni, morogni gázadásra, egyértelműen kínlódott, nem szerette. És persze függ attól is hogy üzemmeleg-e már a motor. Hideg motorral indulva pórbáltam mindig egyenletes 1800-2000 körül tartani.
A mostani dízelemnek kicsit más a karakterisztikája. 1800-nál mér kapálózik a váltássegéd, hogy váltsak már. Ez jobban tolerálja az alacsonyabb fordulatot. 1500-nál már nyomatékmaximum van, amit jó sokáig felfelé ki is tart. De már 1250-nál is rendelkezésre áll a maximális nyomaték 90%-a. Ennél 1800-2000 körül váltok. Motorhőmérséklet, terepviszonyok és forgalmi helyzettől függően. Olykor beengedem 1200-1300-ig is. Érzetre nem gond neki.
Szóval a lényeg: ki kell kapasztalni. Nincs általános szabály. És nem is a fordulatszám mérőt bámulom, hoyg mikor kell váltani, hanem érzi az ember az autó dinamikáján és a motor hangján, hogy mikor kívánja a váltást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!