Amerikában miért van annyi pick up a városokban?
Mindenre ezt ajánlják a kereskedők. Bemégy a szalonba és mondod, hogy "Te Joe, kéne nekem egy autó...
...pecázásra: pickup!
...meccsre járni: pickup!
...elvinni a kutyát állatorvoshoz: pickup!
...meglátogatni a szüleimet: pickup!
...zombiapokalipszis idejére: pickup!
Amúgy ne mezőgépészeti teherautóként képzeld el ezeket a pickupokat - tele vannak extrázva mindennel - és hát ugye a kereskedő meg a gyártó is az extrákon látja a legnagyobb hasznot. Az alapáras F-150 ami tényleg munkára való gyakorlatilag nem létezik - az átlag eladási ár 60.000 $ körül mozog. Vagyis egy belépő Porsche árát simán ráköltik a jómódúbb népek a pickupjukra, szóval státusz szimbólumnak is bőven megfelel. A Cybertruck sem véletlenül amerikai ötlet - Elon Muskék is a divatot követik - nem ő találta ki, hogy milyen jó üzlet lenne egy marha drága pickup, ez egy létező és hatalmas piac.
Aki nem járt arra nem érti, hogy mennyire más az USA Európához képest. Az ország hatalmas és jóval kisebb a népsűrűség, mint a zsúfolt Európában. Nincsenek történelmi előzményként szűk utcás középkori városok, minden az utóbbi 150 évben épült ki. Az interstate közúti rendszer is viszonylag új és a sűrű vasúti hálózatot helyettesíti ezzel is az autózás felé terelve a tömegek mobilitását. Mivel a városok is újak, eleve tágasabb térben épültek fel, szélesebb utakkal. Egy-két kivétellel a tipikus amerikai város is egy viszonylag szűk felhőkarcolós területből, aztán egy szétterülő lapos suburbiából áll. (Többségük kellően randa is) Mivel a belvárosokat kivéve alig lehet tömegközlekedni, az alap emberi mobilitás szabadságát az autó jelenti. Az autó az amerikainak nem luxuscikk, ahány ember a családban, sokszor annyi autó is. Egy rendőr keres évi 60-80 ezer dollárt, egy átlag crossover kerül 35-40 ezer dollárba, leteszi kétheti fizuját depozitnak, aztán fizet havi 3-400 dollárt és mindig új autóval jár. Még mindig fele annyiba kerül a benzin, mint Európában, pedig a Covid óta megduplázódott. Mindenhova kocsival mennek, egy-két kivételtől eltekintve ahol van belvárosi tömegközlekedés, az alsó társadalmi rétegek használják azokat. Az amerikaiak többsége nem foglalkozik azzal, hogy a legpazarlóbb életmódot folytatják. Ugyanazokat az autókat, amiket itt Európában 3 hengerrel és 1000 köbcentivel dobnak piacra belépő motorral, odaát simán 2,5 literes szívómotorral kínálják. Nem érdekli őket a fogyasztás. Egy kicsit Biden alatt változott a helyzet, de az alapösztönök ugyanazok. Ha pl. nyitni akarsz egy pizzázót, vagy boltot, azonnal lebetonozol hozzá 25 parkolót az épület körül, mert anélkül nem lesznek vevőid. Vagy egy óriási parkoló köré települnek az üzletek.
Ebből a szemléletből következik az is, hogy az amerikaiak szerint minél nagyobb valami, annál jobb. Az autó is. A városokban is. Azt ne felejtsd el, hogy New York kivétel, de New York nem Amerika, az New York.
Na most a kérdésed a városokra vonatkozott. De ahogy mondtam, a városközpontban ahol a felhőkarcolók vannak, ott nem laknak emberek, azok irodaházak. Alig jössz ki az inner cityből, széles utcák kertes házakkal, suburbia, földszintes Amerika. Ott laknak az emberek, ugyanolyan térességgel szembesülve, mint a vidékiek. A pickupot nem mezőgazdasági célszerszámnak tekintik, hanem praktikus, biztonságos, többcélú járműnek, amnek a fogyasztása nem érdekli és nem is feltétlen drágább mint egy SUV. Rengeteg embernek van valami vontatnivalója a városban is, motorcsónak, jetski, vagy fölb*ssza a quadot, nyerget stb. a platóra és még 5-en elüldögélnek a fülkében. Nem szabad európai aggyal megpróbálni megérteni őket. Ha odamész, azonnal megérted
Ráadásul az ő pickupjaik sokszor nagyobbak mint amikkel mi itt találkozunk Európában. Teszek föl ide egy képet amit Atlanta központjától pár méterre lőttem:
Mert pick-upot jobban megéri gyártani a a gyártónak mint a személyautót és ezért a kereskedők is ezt próbálják meg rásózni az emberekre, jelentős sikerre. Az átlag pick-up "light truck" kategóriába tartozik és ennek a kategóriának nem kell megfelelnie a személyautókra vonatkozó emissziós és utasbiztonsági szabályoknak.
Mivel ezek jelentősen nagyobbak és már elterjedtek. A kisebb autókban ülők kevésbé érzik biztonságban magukat ezért ők is legközelebb nagyobb autót akarnak, ez egy öngerjesztő folyamattá vált.
Amerikaban divat pickuppal jarni.
Nem azert veszik oket mert kell nekik a plato es az osszekerek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!