Mi a különbség a dupla kuplungos váltás és a között, hogy a kuplung benyomása mellett adok egy kis gázfröccsöt és úgy váltok (vissza)?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
nem.
1. kuplung be,
2. sebességből ki
3. kuplung ki
4. kuplung be
5. sebességbe be
6. kuplung ki.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nem szinkronizált váltóknál volt jelentősége.
Felfelé váltásnál mint felettem leírták.
Visszaváltásnál:
Kuplung kinyomás, sebbességből ki, üresbe.
Kuplung felenged, gázfröccs.
Kuplung kinyomás, sebbességbe be, kuplung felenged.
Az egész művelet célja, a váltóban a fogaskerekek egyforma sebességre hozása.
Röviden:
Felváltásnál simán duplakuplung, visszaváltásnál duplakuplung gázfröccsel.
-És miért kell kitettni üresbe és gázfröccsöt adni, miért nem jó kinyomott kuplungnál, nem ugyan azt érjük el vele?
-És akkor melyik váltónál van az, hogy a felfelé kapcsolgatásoknál nem kell kuplungolni?
-Egy mai szinkronizált váltójú autónál a visszaváltáskor miért jó a dupla kuplung?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Azért kellett kitenni üresbe, mert kinyomott kuplung mellett hiába adtál gázt, a váltó bemenőtengelye nem pörgött fel, a fogaskerekek fordulatszáma nem emelkedett.
Az a váltó, amelyikre gondolsz, a tolókerekesnek nevezett, valójában kapcsolókörmös váltó. Itt nincsenek szinkrongyűrűk, ezért felfelé kuplungolás nélkül, gázelvétellel lehet kapcsolt, visszafelé viszont kötelező a dupla kuplung.
A mai, szinkronizált váltós autókban annyiban kedvező visszakapcsolásnál a dupla kuplung, hogy a szinkrongyűrűk nem dolgoznak (helyettük tornázol a lábaddal), ezért később fognak elkopni. Viszont túl sok értelme nincs, hacsak nem valami vészesen szétgyilkolt váltójú autóban ülsz, aminél sosem lehet tudni, mikor döntenek úgy a szinkrongyűrűk, hogy ők bizony nem dolgoznak tovább. Visszakapcsolásnál bőven elég az egyszerű gázadás kinyomott kuplung mellett, hogy a motorfék kellemetlen hatását kiiktasd.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
1
Benyomott kuplungnál szétkapcsolod a motort a váltótól, tehát nem forgatja a váltót a motor. A gázfröcsel az a cél, hogy a hajtó, és a hajtott fogaskereket egy fordulatra hozzuk a váltáshoz.
2
Az úgynevezett "tolókerekes" váltónál lehetett felfelé váltani kuplung nélkül, de csak versenycélokra használták.
3 Egy mai szinkronizált váltónál semmi értelme, csak a kuplungszerkezetet terheled jobban a kétszer annyi kuplungolással.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Köszi szépen a kielégítő válaszokat! :)
Esetleg tudnál írni 1-2 régebbi teherautókat, ahol aszinkron váltó van?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!