Mi a különbség a dupla kuplungos váltás és a között, hogy a kuplung benyomása mellett adok egy kis gázfröccsöt és úgy váltok (vissza)?
nem.
1. kuplung be,
2. sebességből ki
3. kuplung ki
4. kuplung be
5. sebességbe be
6. kuplung ki.
Nem szinkronizált váltóknál volt jelentősége.
Felfelé váltásnál mint felettem leírták.
Visszaváltásnál:
Kuplung kinyomás, sebbességből ki, üresbe.
Kuplung felenged, gázfröccs.
Kuplung kinyomás, sebbességbe be, kuplung felenged.
Az egész művelet célja, a váltóban a fogaskerekek egyforma sebességre hozása.
Röviden:
Felváltásnál simán duplakuplung, visszaváltásnál duplakuplung gázfröccsel.
-És miért kell kitettni üresbe és gázfröccsöt adni, miért nem jó kinyomott kuplungnál, nem ugyan azt érjük el vele?
-És akkor melyik váltónál van az, hogy a felfelé kapcsolgatásoknál nem kell kuplungolni?
-Egy mai szinkronizált váltójú autónál a visszaváltáskor miért jó a dupla kuplung?
Azért kellett kitenni üresbe, mert kinyomott kuplung mellett hiába adtál gázt, a váltó bemenőtengelye nem pörgött fel, a fogaskerekek fordulatszáma nem emelkedett.
Az a váltó, amelyikre gondolsz, a tolókerekesnek nevezett, valójában kapcsolókörmös váltó. Itt nincsenek szinkrongyűrűk, ezért felfelé kuplungolás nélkül, gázelvétellel lehet kapcsolt, visszafelé viszont kötelező a dupla kuplung.
A mai, szinkronizált váltós autókban annyiban kedvező visszakapcsolásnál a dupla kuplung, hogy a szinkrongyűrűk nem dolgoznak (helyettük tornázol a lábaddal), ezért később fognak elkopni. Viszont túl sok értelme nincs, hacsak nem valami vészesen szétgyilkolt váltójú autóban ülsz, aminél sosem lehet tudni, mikor döntenek úgy a szinkrongyűrűk, hogy ők bizony nem dolgoznak tovább. Visszakapcsolásnál bőven elég az egyszerű gázadás kinyomott kuplung mellett, hogy a motorfék kellemetlen hatását kiiktasd.
1
Benyomott kuplungnál szétkapcsolod a motort a váltótól, tehát nem forgatja a váltót a motor. A gázfröcsel az a cél, hogy a hajtó, és a hajtott fogaskereket egy fordulatra hozzuk a váltáshoz.
2
Az úgynevezett "tolókerekes" váltónál lehetett felfelé váltani kuplung nélkül, de csak versenycélokra használták.
3 Egy mai szinkronizált váltónál semmi értelme, csak a kuplungszerkezetet terheled jobban a kétszer annyi kuplungolással.
Köszi szépen a kielégítő válaszokat! :)
Esetleg tudnál írni 1-2 régebbi teherautókat, ahol aszinkron váltó van?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!