Miért akar most boldog-boldogtalan elektromos autót gyártani?
Az elektromos autók piaca tele van újonnan született noname márkákkal illetve más termékeket gyártó cég (pl Xiaomi) is át akar térni az elektromos autók gyártására. Persze egy részük már csődközelben van, jó példa erre a Fisker vagy a Polestar.
Az elmúlt években miért akart sok cég betörni az elektromos autók piacára? Úgy gondolták hogy csak pár év lesz a teljes átállás és nagy sikerük lehet? Vagyis túl hamar fel akartak ülni arra a vonatra amiről most részben menekülnek a neves autómárkák?
Egyrészt mert Elon Musknak bejött, tehát volt egy kitaposott út.
Másrészt a villanyautóhoz nem kell a korábbi technológiát ismerned, könnyen meg lehet verni a nagy múltú gyártókat. Mint ahogy az amúgy történik is, a Volkswagen, Ford vagy Toyota akkumulátoros termékei fasorban sincsenek számos noname startuphoz képest. Ha összekapják magukat talán 4-5 év múlva tudnak majd olyan autót gyártani, mint a BYD vagy NIO.
#2 Igaz hogy Musk megtalálta annak idején a piaci rést, de egyszerre több tucat márkát vagy elnyelne a piac vagy nem.
Technológiát azért kell ismerniük, egyedül a hajtáslánc amely különbözik, például a futóművet, a fékrendszert ugyanúgy fejleszteniük kell és az aerodinamika sem utolsó.
Az ICE autókban az erőátvitel (váltó) és maga a motor a legbonyolultabb. Elektromos autókban pont ezeket lehet elhagyni.
Egész Európában hatalmas nyomás van a gyártókon, hogy minél nagyobb arányban adjanak el elektromos autókat. Ez mesterségesen piacot generál és erre a piacra akarnak belépni a most már egyszerűbben gyártható járművekkel.
> Tetszik, hogy ilyenkor csak a nímand új cégek meg Elon Musk merülnek fel, amikor nagynevű autógyártók is csinálnak elektromos autókat meg önvezető autókat is, csak (főleg utóbbiakat) egyelőre nyilván nem a nyilvánosság részére.
Ez azért van, mert sok nagy autógyártó szar elektromos autókat gyárt. Ha érdekel, nézd meg mekkora hisztit csinál a Stellantis főnöke, mert nem vesznek elég elektromos autót tőlük. Szerinte mindenki más hibás, de valahogy egy csomó másik autógyártónak meg sikerül eladni eleget ugyan azon a piacon.
Az autógyártás hajnalán, úgy 100 évvel ezelőtt is rengeteg, ma már ismeretlenűl hangzó autógyártó volt. Mindenki megpróbálkozott vele, aztán akinek a technológiai háttere, üzleti modellje, anyagi lehetősége nem volt megfelelő az megszűnt, vagy ha volt értékelhető eredménye, akkor kooperált más gyártókkal vagy név nélkül beolvadt egy egy nagyobb gyártó alá.
A villanyautós korszak ilyen szempontból extrán zavaros. A mai világban a technika viszonylag gyorsan átvehető (ellopható) másoktól. Sokkal hangsúlyosabb a marketing, a pénzügyi háttér. De azt látom (inkább csak érzem), hogy ma hiába jó valami, ha nem tolják eléggé, elbukik és valami silányabb, de jobban hypeolt megoldás kerül a piacra nagy számban.
És az elvárások:
20-25 év intenzív fejlesztésről beszélünk a villanyautók terén. Szemben a belsőégés 130-évével. (na jó, beszéljünk csak 100-ról) És most a piac ugyanazt a teljesítményt, rugalmasságot, árfekvést követeli egy sokkal fiatalabb technológiától, mint amit a belsőégés 100 év alatt ért el. Rengeteg dolgot nem kell újra kitalálni. Futómű, fékrendszer, passzív biztonsági elemekm stb.stb. már készen vannak (kifejlődtek) de a hajtásrendszer még gyerekcipőben jár.
9:
Természetesen nem lehet 1:1-ben számolni. Egy dologban viszont mindenképp.
Hiába az ilyen-olyan laborvizsgálatok, számítógépes szimulációk, végeselemes tesztek.
Hiányzik a hosszútávú üzemi tapasztalat.Ami alatt sámos olyan kérdés jöhet, amire a mérnökök nem gondoltak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!