Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Érdemes-e gyújtógyertyát...

Érdemes-e gyújtógyertyát cserélni, ha még semmilyen probléma nem mutatkozik?

Figyelt kérdés

122 ezer van az autóban, irídiumos gyertya, gyári. A könyv szerint 105-nél kell cserélni. De semmilyen hiba nem jelentkezett eddig. Ugyanolyan jó a teljesítmény, nem fogyaszt többet, nem hagy ki a gyújtás, nem rángat - hidegen sem, gyakorlatilag olyan, mint újonnan. 15 éves amúgy, Suzuki sx4, ha ez számít.

Nem elég kicserélnem, ha majd kihagy néha?


2024. jún. 17. 10:19
 1/7 krwkco ***** válasza:
53%

Egyrészt le lehet tesztelni:

1. 4-esben hagyni kell az autót alapjáratig lassulni

2. tartós 1/2-3/4 gázt kell adni

3. ha az autó komótosan, de rángatás nélkül gyorsul, akkor a gyujtásban még vannak tartalékok.

4. ha rángat, akkor nem szabad ezt erőltetni, mert áthúzást okozhat a trafóban.

Másrészt, ha a gyertya elektródáinak a széle legömbölyödik a szikrák okozta erózió miatt, akkor egyre nagyobb feszültség kell a szikrához. Ez oda vezethet, hogy a gyengébb trafó tönkremegy.

2024. jún. 17. 10:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
Minimum ellenőrizni kellene vagy kellett volna már az elektródákat, de én ennyi km után már cserélném.
2024. jún. 17. 11:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%
Pont a suzukiknál szokott az lenni, hogy kihagyják a gyertya cserét, ezért megöli a trafót, az pedig a katalizátort és máris ott a katalizátor hatásfok gyenge hibakód. Cseréld ki.
2024. jún. 17. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

Kipróbáltam, amit krwkco írt. Abszolút rángatás nélkül gyorsul alapjáratról 4-esben.


Ezt az "egyre nagyobb feszültség kell" dolgot nem értem. Illetve azt nem értem, hogy erre van valami korrekció? Változtatja valami a trafó primerfeszültségét?

Én azt hittem, az kb. állandó (12V), és ha nem jó a gyertya, akkor legfeljebb nem lesz szikra.

2024. jún. 17. 13:29
 5/7 krwkco ***** válasza:
100%

A gyujtótrafó, ahogy a nevében benne van, egy transzformátor. A primér oldalon van 12V feszültség. Az építi fel a trafó magjában a mágneses teret. Amikor a primér oldalon az elektronika megszakítja az áramkört, akkor a mágneses tér energiája áram formájában ki akar sülni valahol.

Más lehetőségek híján a sokmenetű tekercses szekunder oldalon. De ott a gyertyahézagban nem zárt az áramkör. Ezért a szekunder tekercs kivezetésein a feszültség addig emelkedik, amíg át nem tud húzni valahol. Jó esetben a gyertyahézagban.

De nem mindegy, hogy mekkora feszültség kell ehhez. A gömbölyű felületeknél nehezebben indul meg az ionizáció, mint a sarkosoknál. Vagy a nagyobb gyertyahézagban. Ezért nem jó az idős gyertya.

Az általam leírt tesztnek meg az a lényege, hogy az alacsony fordulaton nagyra nyitott pillangószelepnél jobb a henger feltöltöttsége. A sűrűbb gázban nehezebben hidalja át az ionizáció a gyertyahézegot és ezért a kisülési feszültség magasabbra emelkedik.

2024. jún. 17. 14:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 A kérdező kommentje:

Szuper, köszönöm a szakszerű választ. Értem.

Cserélek gyertyát inkább.

2024. jún. 17. 14:36
 7/7 anonim ***** válasza:

Ember. Top minőségű gyertya 5 ezer ft / db.


Ennyit nincs pénzed kifizetni?

2024. jún. 17. 17:18
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!