Általánosságban véve, a dízelmotorok miért nem tudnak annyit forogni mint a benzinesek?
Tudom hogy vannak kivételek, de nagy összességben a dízelmotorok nem tudnak olyan magas fordulatszámot elérni mint a benzinesek.
Technikailag ez miért van?
Egy dízel motorban sokkal nagyobb erők ébrednek mint egy benzinmotornál. Az öngyulladás eléréséhez 30-40 bar sűrítési végnyomás kell, szemben a benzines 9-14 barral.
A három-négyszeres nyomás elviseléséhez vastagabb, nagyobb tömegű dugattyúk szükségesek (ahogy a forgattyús rendszer többi elemének is erősebbnek kell lennie). Nagyobb altarnáló tömeg felgyorsítása és lelassítása komoly igénybevétel. Egyre nagyobb fordulatszám mellett az igénybevétel is nő.
Laikus a motorból csak a fordulatszámot érzékeli, a többit nem.
#1 Jól írja, kicsit kiegészíteném a lángfront terjedését. Dízelnél nincs előgyújtás, az égést a kompresszió indítja el, mondhatni nem kontrollált az égés, ezért minél magasabb a fordulat, a terjeszkedés időablaka annál jobban előretolódik a főtengely fordulathoz képest. Valahol 90 foknál van a legnagyobb erőkar a forgás középpontjához képest. A dízelnél normál üzemállapotban valahol pont ott (kicsit előtte) fedi le a terjeszkedés időablaka a főtengely fordulatot. Ha 5-6 ezer fölé nő a fordulat, a terjeszkedés nagy része átbillen a 90 fokos főtengelyforulaton, csökken a nyomaték a főtengelyen, azaz csökken a motor hatásfoka. Ezt egy biturbós rendszerrel valameddig lehet kompenzálni, meg voltak még erre egyéb próbálkozások, de technikailag a gázolaj természete miatt erősen korlátos.
Meg amit írtak előttem, nagyobb forgó tömeg, több terhelés mind a csapágyakra mind a lendkerékre, kuplungra, hengerfalra. Egyszerűen nem gazdaságos, sem gyártani sem üzemeltetni. Több anyag a motorba, több üzemanyagot zabálna, több hibalehetőség, csökkenne a hatásfok, pont az értelmét veszítené el ha fordulatra hegyeznék ki a dízelmotort. A turbós benzines is jó példa, hogy ha van nyomatékod nem feltétlenül kell fordulatra (is) kihegyezni a motort.
#5
Ott van kb a felső határa.
A régi karburátoros keverékképzésnél 8-9 bar fölé nem ment a sűrítési végnyomás, mert a benzin kompressziótűrése határt szabott, ami ugyan alacsonyabb volt mint a most elérhető, de a benzin-levegő keverék meggyújtását most is a gyújtógyertyákra hagyjuk, és nem az öngyulladásra bízzuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!