Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Általánosságban véve, a...

Általánosságban véve, a dízelmotorok miért nem tudnak annyit forogni mint a benzinesek?

Figyelt kérdés

Tudom hogy vannak kivételek, de nagy összességben a dízelmotorok nem tudnak olyan magas fordulatszámot elérni mint a benzinesek.

Technikailag ez miért van?



ápr. 22. 12:28
1 2
 1/13 Szolovjov ***** válasza:
100%
Szerintem egyik része a dolognak az, hogy a lángfront terjedése lassabb a dízelnél az elnyújtottabb égés miatt. A dugattyú löke tis hosszabb, ami szintén nem a magas fordulatnak kedvez. A másik a mechanikai része. A nagyobb tömegű alkatrészek sem bírják a túl nagy furdulatszámot. A határokig húzott dízel motorokról gyakran repül le a hengefej, amit alulról seggberúgnak a leszakadó dugattyúk. Ilyet pl traktor pullingon lehet látni.
ápr. 22. 12:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
30%
Mert nincs is rá szüksége. Mivel már alacsony fordulaton is rendelkezésre állik minden. Tehát nincs is szüksége rá. A benzinest ehhez képest pörgetni kell. De az egyszerűbb így azért kerülhet bele fűkaszába vagy rc autóba, ahol a fordulat megoldja a dolgot.
ápr. 22. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 A kérdező kommentje:
#2 Ebben is lehet valami, több újab közvetlen befecskendezéses turbós benzines is csak 5-6ezret tud.
ápr. 22. 13:08
 4/13 anonim ***** válasza:
100%

Egy dízel motorban sokkal nagyobb erők ébrednek mint egy benzinmotornál. Az öngyulladás eléréséhez 30-40 bar sűrítési végnyomás kell, szemben a benzines 9-14 barral.


A három-négyszeres nyomás elviseléséhez vastagabb, nagyobb tömegű dugattyúk szükségesek (ahogy a forgattyús rendszer többi elemének is erősebbnek kell lennie). Nagyobb altarnáló tömeg felgyorsítása és lelassítása komoly igénybevétel. Egyre nagyobb fordulatszám mellett az igénybevétel is nő.


Laikus a motorból csak a fordulatszámot érzékeli, a többit nem.

ápr. 22. 13:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
De a közvetlen befecskendezéses modern benzinmotoroknál mekkora nyomás van?
ápr. 22. 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
100%

#1 Jól írja, kicsit kiegészíteném a lángfront terjedését. Dízelnél nincs előgyújtás, az égést a kompresszió indítja el, mondhatni nem kontrollált az égés, ezért minél magasabb a fordulat, a terjeszkedés időablaka annál jobban előretolódik a főtengely fordulathoz képest. Valahol 90 foknál van a legnagyobb erőkar a forgás középpontjához képest. A dízelnél normál üzemállapotban valahol pont ott (kicsit előtte) fedi le a terjeszkedés időablaka a főtengely fordulatot. Ha 5-6 ezer fölé nő a fordulat, a terjeszkedés nagy része átbillen a 90 fokos főtengelyforulaton, csökken a nyomaték a főtengelyen, azaz csökken a motor hatásfoka. Ezt egy biturbós rendszerrel valameddig lehet kompenzálni, meg voltak még erre egyéb próbálkozások, de technikailag a gázolaj természete miatt erősen korlátos.


Meg amit írtak előttem, nagyobb forgó tömeg, több terhelés mind a csapágyakra mind a lendkerékre, kuplungra, hengerfalra. Egyszerűen nem gazdaságos, sem gyártani sem üzemeltetni. Több anyag a motorba, több üzemanyagot zabálna, több hibalehetőség, csökkenne a hatásfok, pont az értelmét veszítené el ha fordulatra hegyeznék ki a dízelmotort. A turbós benzines is jó példa, hogy ha van nyomatékod nem feltétlenül kell fordulatra (is) kihegyezni a motort.

ápr. 22. 13:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:

#5


Ott van kb a felső határa.

A régi karburátoros keverékképzésnél 8-9 bar fölé nem ment a sűrítési végnyomás, mert a benzin kompressziótűrése határt szabott, ami ugyan alacsonyabb volt mint a most elérhető, de a benzin-levegő keverék meggyújtását most is a gyújtógyertyákra hagyjuk, és nem az öngyulladásra bízzuk.

ápr. 22. 13:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
19%
Nagyobb a lökete + erősebb, ezáltal nagyobb tömegű a főtengelye és a dugattyúi. Tud az is annyit forogni, mint egy benzines (az Audi 5.5L TDI-je az LMP1-ben kipörögte a 8 ezret), de a dugattyú nagyobb végsebessége, a nagyobb löket, meg a nagyobb tömeg miatt sokkal jelentősebb az igénybevétel a dugattyún is és a főtengelyen is, illetve ezek miatt sokkal nagyobb káros rezgést is generál, ami szintén destruktív. Ez egy ördögi kör, mert minél tovább erősítik, annál nehezebb, de annál nagyobb az igénybevétel, ezért tovább kell erősíteni, ami miatt még nagyobb az igénybevétel... És így tovább. Tehát mivel így a végtelenségig lehetne játszadozni, ezért inkább a fordulatszámot limitálják alacsonyabban, ezzel korlátozva az igénybevételt.
ápr. 22. 14:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
100%
#3 nem tudom, de a harminc évesek azért még simán forogtak 7 ezer felett, csak hát ott rendesen megépített motorok voltak. :)
ápr. 22. 16:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim ***** válasza:
47%
Akkor még nem műanyagból készült a motorok fele.
ápr. 22. 17:17
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!