Az elektromos autó valóban csökkenti a károsanyag-kibocsátást vagy ez inkább csak egy üzletpolitika, hogy felpörgessék a keresletet?
Maga az autó igen de viszont amivel megy a világ legkárosabb energiája.
Arról nem is beszélve hogy aki ilyen autóban üldögél valójában egy elektromos térben van órákig?
Lokálisan tisztább lehet a városok levegője, ha azokban elektromos autók közlekednének, de az azok számára szükséges energia vajon mennyire lenne zöld?
Nem véletlenül kezdték el kitolni a határidőket, az elektromos autókat is el kell látni energiával, amit sokáig kihagytak a tervezésekből a politikusok, majd rádöbbentek, hogy ott nagyon el vannak maradva, kevés az áramkapacitás, azt is fejleszteni kell.
Nem.mellesleg a belsőégésű motorokkal szerelt személygépkocsik károsanyag kibocsátása globális szinten is "csak" néhány százalék, azzal semmit nem fognak megoldani, hogy az EU politikusai az autózást így akarják megreformálni.
A városok levegője tisztább lehet, ami pozitív, de globálisan a szennyezés ezzel nem csökkenthető
Marketingfogás. Már szinte mindenki tapasztalja a klímaváltozást. Elég divatos, időszerű téma. Na ezt használják ki. A lelkiismeretedre alapoznak, megpróbáják azt nyoni, hogy ezzel mennyit teszel a körnezetért jövéőrt, mert tisztán autózol, nem szennyezel. Ezzel a termék eladható. Nekik dől belőle a lé, csak ez számít, a világot ez iránytja jelenleg, minden más másodlagos.
Ez a környezetbarátság nem ilyen fekete, vagy fehér. Az autót, akkut le kell gyártani. Annak is van elég nagy körnezeti lábnyoma. Gondoljunk csak a kobalt, lítium bányászatra! Ezt tetőzi még az is, hogy az áram sincs tisztán előállítva. Igen, még az agyaonhájpolt napenergia, szélenergia sem! A napelem panelt is elő kell állítani. Az élettartama meg véges. Szemét lesz belőle, tele mérgező fémekkel, nehézfémekkel. Stb.
Nem véletlenül hangoztatják egyre többen, hoyg az elektromos autózással nem váltjuk meg a világot, zsákutca. Csak ez még nincs a köztudatban teljesen elterjedve.
Semmi sem fekete vagy fehér.
Igazából 3 dolog van:
1. Ahogy írták: nem a nagyvárosok levegőjét szennyezi
2. Az, hogy valóban mekkora az ökológia lábnyoma az nagyban függ attól, hogy az áramot miből és hogy állítják elő, az akkumlátort hogyan állítják elő és dolgozzák fel élettartama végén. Ez alapján lehet jobb is, rosszabb is, mint a belsőégésű autó. Itt rengeteg lehetőség van a fejlesztésre
3. A benzin illetve gázolaj előállításához olyan anyagokat kell bányászni, amelyek végesek, egyre drágább kibányászni őket, illetve csak néhány helyen található nagy mennyiségben. Így okot adhat háborúknak, konfliktusoknak. Meg ugye előbb-utóbb elfogy, így muszáj alternatívák után nézni. Ezzel szemben az áramot többféle, részben megújuló, módon is elő tudjuk állítani, gyakorlatilag bárhol a Földön.
Ahol az autók futnak, ott kisebb a károsanyag-kibocsátás. Nem nulla, mert kopik a gumi, kenőanyag abba is kell, meg ablakmosófolyadék, de lényegesen kevesebb, mint a belsőégésű motorok esetében.
Az "üzemanyagot" jelen esetben az elektromos áramot elő kell állítani. Ezt lehet fosszilis energiahordozókból (gázerőmű, szénerőmű), lehet megújulóból (nap, szél, dagály, hullám), és lehet atommal. Ezek nyilván megintcsak jelentenek kibocsátást, egészen különböző mértékűt, illetve az atomhulladék tárolása is érzékeny téma.
Aztán ott van a gyártás-szállítás kérdése. Lényegesen kevesebb alkatrész kell egy elektromos autóba, ezt kevesebb gyár, egyszerűbb ellátási láncokkal (pl. sokkal kisebb szállítmányozási igénnyel) megoldja. Viszont főleg az akksik gyártása nagyon erősen igénybe veszi a környezetet, illetve olyan fémek, földfémek bányászatát igényli (gyakran megintcsak szennyező technológiával), amiből messze nem végtelen az elérhető készlet. Persze keresik az olcsóbb és egyszerűbben elérhető, akksiként mégis jól használható megoldásokat, de itt áttörést még nem értek el.
Aztán ott van az autók újrahasznosíthatósága. Egy modern belsőégésű autó nagyon nagy részben újrahasznosítható (a műanyagok, a karosszéria nagy része, a motor rengeteg eleme beolvasztható), ez elektromos autók esetében (főleg az elöregedett akkumulátor) messze nincs így.
Szóval nagyon nehéz mérleget vonni. Ha az elektromos áramot környezetet nem terhelő módon sikerül megtermelni és az akkumulátorok gyártása nem ritka fémekkel történik, és ezek újrahasznosíthatósága javul, akkor egyértelműen kisebb terhelést jelentenek majd az elektromos autók. Most még szerintem jó, ha a teljes ciklust tekintve egyenlőn vannak. (Viszont a felhasználás helyén, ergo a "nyugati" világban, ahol van erre pénz már most kevésbé terhelik a környezetet.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!