Miért nem szabad benyomott kuplunggal kanyarodni?
Mindenhol csak annyit írnak, hogy az nagyon veszélyes, de nem látom világosan, hogy miért lenne az? Valaki leírná részletesen?
Köszönöm!
Sajnos a kuplunngal való kanyarodásért simán megvágnak azonnal. Amúgy az értelme az az, hogya a kuplungot benyomod, és a kanyarban valami váratlan történik (eléd lépnek vagy akármi), akkor nem tudsz hirtelen reagálni, mert a kuplung be van nyomva, tehát az autó nincs abban a helyzetben, illetve állapotban, hogy kikerülő manővert tudj vele végre hajtani. Szóval a helye sorrend kanyarodáshoz:
Ha kell fékezel, és visszaváltasz olyan fokozatba, amibe a kanyar bevehető. A váltást olyan távolságra kell a kanyartól elvégezni, hogy legyen időd a kuplungot normálisan felengedni. Egy szó, mint száz szigorúan tilos benyomott kuplunggal kanyarodni, egyrészt mert megvágnak érte, másrészt meg baleset veszélyes.
(Forrás: https://www.gyakorikerdesek.hu/kozlekedes__kozlekedesbiztons.. #5)
De ez is csak ilyen semmilyen magyarázat.
Miért ne tudnál kikerülő manővert végrehajtani? Ahhoz a kormány kell, nem a kuplung.
Ha az oktatód normális, akkor próbáljátok ki.
Én párszor volt, hogy rajtafelejtettem a lábam tanulás közben, amíg ugye túl sok mindenre figyel az ember az elején.
Sokkal lendületesebb az autó vagy hogy mondjam, egyszer se tudtam szépen bevenni a kanyart úgy, hiába lassítottam időben. Most képzeld el, ha ilyen helyzetben, mikor az amúgy is túllendült kocsit próbálod kontrollálni, még valami váratlan is történik...
Engem egyszer "szabadjára engedett" az oktató így, nem segített rá a saját pedáljaival, mikor eleve nem volt megfelelő a lassításom, plusz még a kuplung... Borzasztó halálfélelmem volt, utána félre kellett álljunk, hogy kifújjam magam. :D Olyan élesen sikerült bevenni a jobbos kanyart, hogy azt hittem, belemegyek a másik sávban lámpánál állóknak, nehezen korrigáltam vissza, baromi ijesztő volt az egész.
(Zárójel: *nyilván* nem volt konkrét balesetveszélyes a helyzet, az oktató nem veszélyeztette volna saját magát meg a kocsiját, de kis mazsolaként ekkor ezt nem úgy éltem meg, a kontroll elvesztése erős trauma volt. Megtanultam a leckét.)
Benyomott kuplunggal nem tudsz hirtelen kigyorsítani (pl ha a kocsi hátulja megcsúszik egy elsőkerekes autónál), nincs motorféked, koptatod a kinyomócsapágyat, koptatod a kuplungot, de ami ezeknél talán mégrosszabb, hogy plusz egy olyan dologra kell figyelned közben, aminek sehol, semmilyen szituációban nincs előnye.
Hogy mi miért tilos a szabályok szerint: ha néhány embernek egyszer meggyőződése lesz, hogy balra kanyarodás közben jobb kézzel ki kell nyúlni az ablakon, jobbra kanyarodni pedig mindig úgy ha a kisujjukat közben a seggükbe dugják, akkor majd az is bent lesz a kreszben és határozottan tiltani is fogják.
Hogy normál közlekedésnél miért nem célszerű a kuplungot benyomva tartani kanyarodáskor, azt az #5 nagyon jól leírta.
A kérdezőnek amúgy vészhelyzeti esetben igaza van. Balesetmegelőzési technikáknál pont a gázadásos manővereket ellenzik a legjobban, mert azzal csökken a rendelkezésre álló cselekvési idő és a kimenetel is súlyosabb lesz, ha mégsem jön be. Tehát akkor marad a kanyarodás és a fékezés. Egyiknek sem feltétele a felengedett kuplung. Sőt, fékezésnél kifejezetten azt tanítják, hogy reflexből ugorj rá a kuplungra, hogy véletlenül se fulladj le.
"Ahhoz a kormány kell, nem a kuplung."
A tanuló dolga az, hogy hülye legyen és tanuljon a nála tapasztaltabb, okosabb, hozzáértőbb emberektől, nem pedig az, hogy a tudatlanságával megkérdőjelezze ezeket az embereket.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!