Olajok közötti különbség pl. 0W-30 , 10W-40 , 5W-50 valaki letudná írni érthetően mik a különbségek?
Amiket írtál számok, azok az olaj viszkozitási osztályára vonatkoznak, ahogyan te is írtad.
Az első az olaj alacsony hőmérsékleten mért viszkozitására vonatkozik. Minél alacsonyabb ez a szám, annál kevésbé lesz viszkózus az olaj alacsony hőmérsékleten, azaz a téli időszakban.
A második szám pedig azt mutatja meg, hogy amikor az olaj elérte az üzemi hőmérsékletet, azaz a 85-90 Celsius fokot, akkor milyen értéket vesz fel a viszkozitása. Ez is minél alacsonyabb, annál alacsonyabb a viszkozitás is, nagyon-nagyon konyhanyelven megfogalmazva minél alacsonyabb a viszkozitás, annál vékonyabb az olajfilm az alkatrészeken.
*kiegészítés a téli viszkozitáshoz: konyhanyelven minél alacsonyabb a szám, annál hamarabb éri el az olaj indítás után az alkatrészeket.
Ettől függetlenül neked ezzel keveset kell foglalkoznod, nézd meg a gyári előírást, és aszerint tölts motorolajat az autódba, mert a mérnökök az előírt olajhoz igazítják a furatok átmérőjét, számát, hosszát, stb, azaz attól, hogy te azt hiszed, hogy na majd nyárra rakok bele jó "vastag" olajat, azaz ahol a második szám 30-40-50, mert szereted hajtani a gépet és majd így jó lesz a kenés, az csalóka. Ugyanis hiába teszel sűrűbb olajat, az olajszivattyú teljesítménye ettől nem változik, sem a furatok méretei, tehát lassabban fog áramlani a nem a motorba való olaj, és megizélheted, mert még hamarabb tönkremegy a motor, mintha a gyárit raktad volna bele.
Ahogy előttem írták, ezek viszkozitási osztályok vagy fokozatok, ki hogy hívja. Például 5W-30, az 5 hidegen a 30 melegen jelöli az adott olaj viszkozitási fokozatát. Minél kisebb a szám annál kisebb az olaj kinematikai viszkozitása. Például a 0W-30 hidegen könnyebben folyik mint az 5W-30 viszont üzemmelegen egyformán. Az 5W-40 pedig hidegen azonos az 5W-30-al de üzemmelegen nagyobb a viszkozitása.
Még valami: a viszkozitás nem egyenlő a sűrűséggel. Tudom hogy konyhanyelven sokan úgy mondják hogy sűrűbb vagy hígabb az olaj, de a viszkozitás nem egyenlő a sűrűséggel és nem is feltétlen függnek egymástól lineárisan. A viszkozitás azt jelenti hogy egy adott folyadék milyen könnyen folyik, míg a sűrűség azt jelenti hogy egy adott térfogatban mekkora a tömege. A kettő nem feltétlen függ egymástól, lehet hogy a sűrűség egyforma de a viszkozitása az egyiknek kisebb vagyis könnyebben folyik.
A 0W, 5W, 10W stb...számok a hidegviszkozitást jelölik, ezekkel mérhető, hogy adott hőmérsékleten miként viselkedik az olaj, ahogy írták minél alacsonyabb, annál gyorsabban, könnyebben fog folyni. Ez a hidegindításnál fontos nagyon.
A második szám a melegoldali viszkozitás, ott a 40, 60 és 100 fokon történő "folyást" vizsgálják.
Pár érdekesség, van a viszkozitási index, minél magasabb, annál jobbnak tekinthető egy olaj.
A 10w30, 10w-40 stb... feletti olajok, részszintetikusak vagy teljesen ásványi olaj alapúak, az ez alatti 5w30 stb... teljesen szintetikusak, ezáltal jobb az adalékolásuk és fejlettebbek, jobbak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!