Miért fulladnak le az autók?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ebben nincs semmi bénaság, szimplán nem érted az autó működését.
1. Gáz adás nélkül indul: Óvatosan felengedett kupplunggal, a legtöbb motornak van akkora nyomatéka, hogy alapjáraton vigye az autót. Ha a terhelést lassan kapja meg.
2.Forgalmi helyzetben megállásnál szét kell kapcsolni a hajtást mert a kerékkel megáll a motor is.
Indulásnál hirtelen engeded a kupplungot, és ha nem nyomsz elég gázt akkor nem lesz elég nyomatéka a motornak, hogy hirtelen megmozdítsa az autót lefullad.
3. A pirosnál üresbe teszed a váltót, ezzel szétkapcsolod a hajtást, a kupplungra ilyenkor nincs szükség.
A kupplung az arra való, hogy ideiglenesen szét tudd kapcsolni a hajtást, mert a váltó kapcsolása tehermentesített állapotban lehetséges.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Bizonyos fordulatszám alatt nem képes a saját ellenállását leküzdeni a belső égésű motor.
Ha sebességben van a váltó és a kuplung fel van engedve, akkor a motor és a kerekek együtt forognak. Ha nagyon lelassítod a kerekeket, akkor a motor is lelassul annyira, hogy nem képes magát forgásban tartani.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A kuplung a motor es a sebvalto kozotti kapcsolatot teremti meg. Ha benyomod, akkor az megszunik, ha felengeded, akkor osszekotodik, ergo a motor forgomozgasa is atadodik a valtonak, amin keresztul megy a kerekekhez. Amikor uresben van az auto, akkor a valto-motor kozott ugyan megvan a kapcsolat, de akkor a motor ereje a valtobol nem megy tovabb a kerekekhez.
Indulashoz kell egy bizonyos ero, hogy az allo autot mozgasba hozza. Ha a kuplungrol leugrasz, akkor a motor-valto kapcsolat azonnal letrejon, a motor ereje azonnal atadodik, ami viszont nem eleg az auto megmozditasahoz, ezert lefullad. Ezert csusztatod a kuplungot, ezzel folyamatosan adagolod az erot, es igy nem hirtelen gyorsitod fel az autot, hanem lassabban, igy egy kevesebb ero is eleg adott idopillanatban, ezert nem fullad le. Amikor csak alapjarat van, azert kell jobvan csusztatni, mert alapjaraton kevesebb ero jon a motorbol, jobban kell beosztani, ha gazt is adsz, nagyobb az ero, nem kell elnyujtani annyira.
Ugyanez jatszodik le forditva lassitasnal, azert fullad le, mert sebessegben a motor fordulatszama (es ereje) mar nem eleg a mozgatashoz es az auto "lefekezi a motort". Viszont ha lassitasnal kinyomod a kuplungot (vagy uresbe teszed gurulas kozben) a motor uresen forog, nincs, ami lefekezze.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
" legtöbb motornak van akkora nyomatéka, hogy alapjáraton vigye az autót"
Bocsánat egy marhaság. Egy daewoo matiz 0.8 soha nem fog elindulni gáz nélkül 1-esben sík talajon, fizikai képtelenség alapjáraton ad 5 lóerőt és 35 newtonméter nyomatékot, tudom mert csináltunk rá diagrammot pados mérés után. És akkor vannak suzuki swiftek, fiat panda 1.2 ők, nissan micrák stb stb....ezeknek mindnek kell gázt adni, mármint a benzineseknek, a dízel az persze elindul gáz nélkül is mert 2x annyi nyomatékot ad de azt most ne vegyük ide!
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#7 A "legtöbb" az nem az összes.
De szerintem megy alapjáraton még egy matíz is. 😃 Rengeteg autót vezettem, és mivel lassan kellett mozogni velük sokszor gáz nélkül kellett mozgatnom őket. Nem nagyon van ami gáz adása nélkül nem megy.
A dízel konkrétan úgy is megy, hogy leugrasz a kupplungról (nagyon durva dolog, de megy).
Van egy izmos Skoda Favoritom sík úton gáz nélkül simán végigváltom 5.-ig és pötyögök 35-40-el alapjáraton.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#7: Hiába gyenge a motor, az egész autó 800 kg sincs, kicsi kerekek, rövid áttétel.
De nem is ez a lényeg, hanem hogy minden motorban van alapjárat szabályzás. Tehát ha elég lassan engeded a kuplungot, akkor ahogy csökken a fordulat, mindig kompenzálni fog a motorvezérlő. Tehát tulajdonképpen hiába nem adsz gázt, a motor adni fog helyetted. Persze csak ha hagysz neki elég időt és nem ugrasz le a kuplungról.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!