Mi az előnye a dupla vezérműtengelynek? Elvileg valami dohc a neve annak a motornak amibe ilyen van
A DOHC előnyei és hátrányai
Érdemben:
üzemanyag-hatékonyság;
nagy teljesítmény más elrendezésekhez képest;
bőséges lehetőségek a hatalom növelésére;
alacsonyabb üzemi zaj a hidraulikus kompenzátorok használata miatt.
Hátrányok:
több kopóalkatrész - drágább karbantartás és javítás;
a lánc vagy a vezérműszíj fellazulása miatti szinkronizálás veszélye;
a minőségre és az olajszintre való érzékenység.
A SOHC előnyei és hátrányai
olcsó és könnyű karbantartás az egyszerű kialakításnak köszönhetően;
V-alakú szelepelrendezésű turbófeltöltő felszerelésének képessége;
a motor karbantartásának önjavításának lehetősége.
Hátrányok:
sokkal alacsonyabb hatékonyság, a DOHC-hoz képest;
magas fogyasztás a 16 szelepes motorhoz képest az elégtelen teljesítmény miatt;
a motor élettartamának jelentős csökkenése a hangolás során;
gyakrabban kell figyelni az időzítő rendszerre (a szelepek beállítása, a tolók ellenőrzése, a vezérműszíj cseréje).
Könnyebb hengerenkent több szelepet vezérelni és változó szelepvezérlést kialakítani.
Magasabb fordulatszámot tesz lehetővé.
Manapság szinte minden belsőégésű motor dupla vezérműtengelyes, szerintem az elmúlt 10, vagy inkább 15 évben nem gyártottak már egy vezérműtengelyeset.
Az egy vezérműtengelyes motor esetében az az egy tengely hengerenként maximum kettő szelepet tud kiszolgálni. Habár volt próbálkozás három szelepre, de sosem terjedt el, nem volt jó ötlet, szóval két szelep. Ez a két szelep ugyebár a szívó szelep és a kipufogó szelep. Ez kisteljesítményű motoroknál elég volt, de ha nagyobb teljesítményt akarsz elérni, akkor ahhoz a szelepeken keresztüli légáramlást növelni kell. Vannak rá különböző módszerek, de a legnagyobb előrelépést a szelepek számának emelése jelenti. A két szelep kevés. Mi lenne, ha nem két szelep lenne, hanem négy? Kettő szívó, kettő kipufogó. És ha az egy vezérműtengely két szelepet tud ellátni, akkor tegyünk mellé egy másik vezérműtengelyt és voálá, megvan oldva a négy szelep két vezérműtengellyel. Picit bonyolultabb, picit nehezebb, viszont jelentősen javítja a hatásfokot, tehát nagyobb teljesítmény kisebb fogyasztás mellett, aminek mindenki örül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!