Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Valaki eltudná magyarázni egy...

Valaki eltudná magyarázni egy kezdő tanulóvezetőnek a váltást? Diesel autón tanulok.

Figyelt kérdés

Szóval lenne pár kérdésem ami nem teljesen világos a számomra, viszont nem akarok az oktatóm agyára sem menni.


Először is, honnét tudhatom hogy mikor kell magasabb sebességbe kapcsolnom?

Az oktató ugyan annyit elmondott, hogy 20-nál váltsak fel kettesbe, 30-nál hármasba és így tovább tehát ezen az autón, de alapvetően nekem ezt honnan kell tudnom, vagy éreznem?


Következő kérdés, a megállás, és lassítás lenne. Teszem azt 3-asban vagyok például egy városban, és közeledik egy gyalogátkelőhely ami előtt csak lassítani szeretnék. Ilyenkor vegyem le előtte a lábam a pedálról, hagyjam dolgozni a motorféket, majd ha ez nem lenne elég, akkor kicsi fék majd kuplung tövig be és váltsak vissza kettesbe? Nem teljesen tiszta ez még nekem. Illetve amikor muszáj megállni, olyan kereszteződéshez érek például, vagy az említett zebra, ilyenkor hogyan kell megállni (teljesen). Szintén előtte motorfék, kevés fék és kuplung? És tegyem üresbe a váltót igaz? Vagy ha egyesben állok meg (sebességben van az autó), akkor a kuplungot benyomva kell tartanom ugye, de ilyenkor a féken is lehet a lábat tartani nem? Tehát ha egyesben vagyok például, akkor a lábamnak a kuplungon érdemes lenni, vagy a féken. Valaki elmagyarázná ezeket nekem, részletesen és érthetően. Még nem igazán látom át.


Lényegében a fokozatos lassítás lépéseire lennék kíváncsi ha hirtelen megállnak előttem vagy zebrához érek, kereszteződéshez stb., illetve a gyors fékezésre lépéseire úgy, hogy mondjuk 3-4-ben van az autó. Meg ezt a váltás dolgot magyarázzátok el légyszíves, hogy alapesetben honnan fogom tudni, hogy adott autónál mikor kell feljebb váltanom? És amikor például váltok egyesből kettesbe, akkor jól értelmezem a dolgot hogy kuplung tövig be, váltás, kuplungot fogáspontig gyorsan engedem, itt már adagolom a gázt, és utána már gyorsan leléphetek a kuplungról vagy egész a végéig lassan kell kiengednem? Megköszönném, ha valaki picit beszélne nekem ezekről, mert értegetem a dolgot, de nem tiszta minden. Olyan szituáció is volt, hogy nem nyomtam a kuplungot teljeseb be, és hátrafelé indult meg az autó, és mondta az oktató hogy miért nem fékeztem. De nem előrefelé kéne ilyenkor megindulnia, egyenes terepen? Nem emlékszem pontosan, de nem rükfercben voltunk szerintem (csak nem emlékszem hirtelen, és frusztrál). Első órám volt ma. Előre is köszönöm, annak aki végig olvassa és hajlandó nekem elmagyarázni ezt.



2023. aug. 22. 19:55
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
58%
benyomod a kuplungod, berakod egyesbe, utanna lassan kiengeded a kuplungot, utanna ha kettesbe akarod akkor megint benyomod, kettes, es kiengeded
2023. aug. 22. 19:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
2023. aug. 22. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:

Hallod a váltás szükségét, de komolyan, húzd le az ablakot és ne hallgass zenét, figyelj a hangra, a motor elkezd látványosan erőlködő hangot adni amikor kéri a váltást. Van olyan autó, én legalábbis ilyenen tanultam és ilyenem van, ami a műszerfalon súg is hogy milyen fokozatot kér, hamar meg fogod ezt szokni.

Zebrához érve lassíts, de nem kell visszaváltani ha jól belátható és senki nem közeledik, maradhat hármasban. Ha nagyon nem belátható, vagy valaki tétovázik akkor tanulóként illik lelassítani és jól megfigyelni a szituációt, ehhez visszaválthatsz kettesbe fékezés mellett, ha szükséges akkor megállsz de legyen rá idő. Ha zebránál meg kell állni, akkor nem kell kitenni üresbe, hanem vissza egyesbe, mert másodperceken belül mehetsz az utadra, kivéve persze ha egy egész horda kel át vagy valami nyugger aki lassan vonszolja magát.

A váltás az egy ingamozgás a lábadnak, ahogy a váltást befejezted akkor lehet újra gázozni, ameddig váltasz nem gázozol mert úgy felbőg a motor hogy öröm hallani.

Megállni nyilván függ a sebességtől, az út állapotától, a fékúttól és a rendelkezésre álló távolságtól. Ha sok a táv még, akkor lehet elsőnek motorfékezni, aztán finoman fék, kuplung tövig és állóra fékezel, kuplung lent tart, üresbe kitesz, akkor leléphetsz. Ha gyorsabban kell fékezni akkor ne motorfékezgess, hanem azonnal finom fék, majd megállás előtt jön a kuplung és mint az előző esetnél. Ha vészfékezni kell, akkor tövig taposd a kuplungot és a féket, ne akkor gondolkodj mi a helyes, a legrosszabb eset az hogy lefulladsz ha nem kuplungozol, de még az is jobb mint belecsattani valamibe / valakibe.

2023. aug. 22. 21:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:

Nagyon zagyva a leírásod és tele van ismétlésekkel, szóval kb. érthetetlen, de azért megpróbálok válaszolni.


Váltás:

A motor ereje a fordulatszám függvényében változik. Nagyjából minél magasabb, annál "erősebb".

Neked olyan fordulatszámon kell tartanod a motort, hogy az adott körülményekhez elég ereje legyen, de ne túl sok, mert akkor bőg és sokat fogyaszt. Az elején jók ezek az ökölszabályok, hogy "20-nál 2-es", stb. Aztán később majd kitapasztalod, hogy mikor melyik fokozat az optimális.


Lassításnál alapból csak fék, ha nagyon lelassult az autó és már fulladozna a motor, akkor kuplung be.

Ha már kikuplungoltál, de mégsem kellett megállni és újra gyorsítani akarsz, akkor a sebességed alapján megsaccolod, hogy melyik fokozat kell, odakapcsolsz, kuplung fel és gáz.

Üresbe elég csak akkor kapcsolni, ha már megálltál.


Speciális eset a vészfékezés, amikor a kuplungot és a féket is azonnal benyomod padlóig.



"De nem előrefelé kéne ilyenkor megindulnia, egyenes terepen? "

Valószínűleg nem volt teljesen egyenes a terep. Elég ha valamelyik kerék mögött volt egy mélyedés az úton és akkor már hátrafelé fog megindulni. Ezért kezdőként mindig taposd a féket, amíg állsz és csak induláskor engedd fel.

2023. aug. 22. 21:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
100%

Kb. mind olyan kérdés ami felmerült benned, amit majd a rutin hoz. Szerintem ha valaki itt elkezdi sorban megválaszolgatni, vagy netán 5-6-an különböző megfogalmazásban a különböző, sajt vezetési technikákból kiindulva, csak összezavarodsz.

Mikor tanulsz vezetni nem baj, ha csak azt az egy autót tanulod meg kezelni, tulajdonképpen ez a vezetés (oktatás) célja. Relatíve gyorsan lehet benne fejllődni, a kérdéseid felét saját magadnak meg fogod tudni válaszolni a 3-4. vezetés után. A másik felét pedig majd akkor, ha másik autót is kipróbálsz.


Egy dolgot tudok tanácsolni. Ne feszülj rá ennyire, és ne gondolkozz azon hogy milyen lenne másik autón. Azt az autót tanuld meg vezetni a vizsgáig amin az oktatást csinálod, a többit majd fokozatosan.


Ezt külön kiemelem: "Első órám volt ma." Már honlapra ülepedni fog annyit a mai napon kapott és feldolgozott infó, hogy tisztább lesz a kép. :)

2023. aug. 22. 21:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
az 1.nek igaza van
2023. aug. 22. 21:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
A sajt az saját akart lenni, bár manapság már lassan egy sajtot is lehet vezetni, ha az elég okos. :D
2023. aug. 22. 21:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:

Ha már érkezett egy csomó segítő válasz akkor én nyugodt szívvel kockáztatom meg, hogy a kérdező egy troll.


Amiatt gyanakodok, hogy megkérdezte, hogy amikor sebességben van az autó akkor a kuplungot benyomva kell e tartani. Illetve ez az összevissza megfogalmazás is nekem úgy tűnik mintha direkt próbálná előadni, hogy full nem érti az egészet.

2023. aug. 22. 22:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
100%

"Valaki eltudná magyarázni egy kezdő tanulóvezetőnek a váltást?"

"Szóval lenne pár kérdésem ami nem teljesen világos a számomra, viszont nem akarok az oktatóm agyára sem menni."

"Valaki elmagyarázná ezeket nekem, részletesen és érthetően. Még nem igazán látom át."

"Meg ezt a váltás dolgot magyarázzátok el légyszíves"

"Előre is köszönöm, annak aki végig olvassa és hajlandó nekem elmagyarázni ezt."


Ez az udvariaskodó szófosás nélkül egyszerűbb dolgunk lett volna.

Ez meg, hogy random beszúrogatsz "igaz?", "nem?" kérdéseket a mondatok végére, így azt sem tudom már, hogy mire kell válaszolni.

Ez nem cset, írj ki épkézláb kérdést és arra lehet válaszolni.

De amúgy az oktatódnak azért fizetsz egy zsák pénzt, hogy az agyára menj a kérdéseiddel.


Szerintem nem troll, csak egy tizenéves bölcsészcsaj 1 óra vezetés után.

2023. aug. 23. 00:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
Ha áll az autó és sebességben hagyod mert csak nagyon rövid ideig állsz meg akkor a kuplungot lent tartod. Ha várhatóan hosszabb időre állsz meg akkor tövig nyomott kuplungnál kiteszed üresbe és azután lehet leugrani róla
2023. aug. 23. 00:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!