Mi várható egy forgalmi vizsgán?
Vezetni tanulok, kb az órák felénél járok, de néha még nehéz 2-be visszakapcsolni szűk kanyaroknál, körforgalmaknál hirtelen, illetve nagyobb sebességnél nem tudom értelmezni az összes táblát. Ha meg a táblák értelmezése és a technika is megy váratlan forgalmi szituációk teljesen blokkolni tudják a gondolataimat, például kilép egy gyalogos a zebrára és úgy kell fékezni, hogy ne szaladjon belém a mögöttem haladó. Vagy épp valaki index nélkül éjszaka nekiáll előzni úgy, hogy jönnek szemben is. Az index néha elmarad nálam is. De van olyan, hogy simán egy kanyarodósávot megszűnő sáv jelzésnek nézek és rásorolok. Szóval komoly hibák. A sebességkorlátozó táblák meg sokszor úgy el vannak dugva, hogy alig lehet őket észrevenni és 100 méterenként váltják egymást, a másik probléma meg az, hogy az ezeket oldó kereszteződések meg nehezen észrevehetők, sokszor tanyabejárók, házfeljárók is simán kereszteződésnek látszanak haladás közben.
Mennyire szigorúak? Kicsit félek, hogy meghúznak. Mondom most tartok a felénél.
Ami még össze szokott zavarni, hogy kuplung fék, vagy sima fék és utána kuplung, főleg, hogy én mennék a saját tempómmal, vagy átgurulnék kuplunggal pl egy körforgalmon, az oktató meg visszakapcsoltat 2-esbe. (és teljesen igaza van..?)
De nem ez a kérdés. Hanem mi várható a forgalmi vizsgán.
Az a legfontosabb, hogy meggyőzd a vizsgabiztost arról, hogy ki szabad engedni az utakra egyedül, mert tudsz biztonságosan gyakorolni oktató nélkül is. A jogsi nem azt jelenti, hogy tudsz vezetni, hanem csak azt, hogy a kezedbe lehet adni a felelősséget. Ha gép kezelése leköti a figyelmedet, az bukás. Kisebb hibákból tíz szedhető össze, de van olyan, amiből egy is elég, és azonnali helycsere.
Ha szorongsz a szituáció miatt, az sokat tud rontani. Könnyebb mondani, de autókázásként fogd fel, és viszel magaddal utasokat is.
A felénél a sok hiba még elmegy. Minden állítás ellenére az átlagos levezetett óra sikeres vizsgáig 50-60, és nem 30.
Kuplunggal te nem gurulsz sehova, azért kár, hogy csak hibavonalat adnak, nem buktatnak. Amint benyomod a kuplungot, egy nem jól kormányozható tehetetlen tömeg lesz az autóból, alig irányítod. Ezt felejtsd el nagyon gyorsan.
Azon meg ne aggódj, hogy úgy fékezz, hogy ne menjenek beléd, a mögötted levő tartson követési távolságot. Nehogy már mérlegelni kelljen, hogy elütsz-e egy gyalogost, vagy beléd megy hátulról valaki, aki szabálytalan.
"Azon meg ne aggódj, hogy úgy fékezz, hogy ne menjenek beléd, a mögötted levő tartson követési távolságot. Nehogy már mérlegelni kelljen, hogy elütsz-e egy gyalogost, vagy beléd megy hátulról valaki, aki szabálytalan."
Ha egy megpakolt 18 kerekű van mögötted, lehet, hogy te is, gyalogos is meghaltok. 😁 Szóval azért nem árt nézni időnként a visszapillantót, fékezésnél (nem csak vészfékezésnél, lámpánál is) főleg!
#5 Hát, gratulálok, ha te vészfékezéskor a visszapillantót nézed a menekülőút keresése helyett. A megpakolt 18 kerekű sofőrjének a felelőssége megfelelő távot tartani mellesleg, és ezt ők is tudják.
Vészfékezéskor még azzal sem szórakozunk, hogy a fékutat visszaváltogatással, nagyobb motorfékkel csökkentsük, mert vészfékezéskor vészhelyzet van, és minél kevesebb dologra figyelsz, annál valószínűbb, hogy legalább a fékezést nem rontod el. Persze tudom, a mai űrtechnológiás autókban elég lepadlózni a féket és imádkozni, de azért az nem vezetéstechnika.
#7 Olyan, mint egy forgalmi óra, csak az oktató nem beszél közben az útvonal diktálását leszámítva. Én B és A kategórián is a forgalmi vizsgán vezettem a legnyugodtabban. B-n azért, mert nem féltem, hogy akármit csinálok, az amúgy nagyon kedves hölgy oktatóm mit szól hozzá, mert ugye nem szólhat semmit. Azt hozzá kell tenni (és ez amúgy a rendszer egy hibája szerintem), hogy olyan helyeken fogsz menni, ahol már voltál, számíthatsz arra, hol kérnek egyívűt stb. Oktató diktálja az útvonalat, nem kell gondolkodni vagy gps-t nézni. Lehet, hogy az oktató és a vizsgabiztos fecserésznek, de nem neked, tehát nem olyan, mint amikor anyukád csicsereg a füledbe, miközben parkolni próbálsz. Rádió sem szól. Ja, és balesetet sem tudsz okozni, ha nincs ott az oktató. Ja, és max. 1 óra. Tehát nem fogható 1 óra autókázáshoz, mert szinte laborkörülményeket csinálnak neked, hogy a legjobban tudjál koncentrálni, olyan stresszmentesített órád a volán mögött soha a büdös életben nem lesz többet. Csak mész, amerre mondják, neked annyi a dolgod, hogy kezeld az autót, ami ugye már mostanra szinte reflex, meg hogy minden táblát értelmezz, és gyakran nézd a tükröket, manőverek előtt a holttereket is, legyél tisztában a környezeteddel. Tehát semmi más a forgalmi vizsga, mint egy órát autózni úgy, hogy tized annyi dologra kell figyelni, mint amennyivel friss jogsival kell majd.
A kategória alatt meg azért nem stresszeltem, mert már 10 éve volt B kategóriám, és az is levette a súlyt a vállamról, hogy ha el is rontok egy manővert, nem fognak 3 másodperccel később leszidni. Nekem ez nagy könnyebbség volt, hogy majd a végén megtudom, megbuktam-e, nem az van, hogy álljál félre, beszéljük meg, mit csesztél el. Meg az is hozzátett, hogy azt a jogsit olyan helyen tettem, hogy nem írtak volna fel vizsgára, ha nem lettek volna biztosak benne, hogy tuti át tudok menni, ha nem vagyok balf*sz. Mert a jó oktató nem próbaképp küld vizsgára, hanem nem is enged vizsgázni, amíg nem lát késznek rá. Ha meg az oktató, aki jobban ért hozzá, mint te, késznek lát téged, miért aggódnál? :) Mindenki túlstresszeli ezt a vizsgatémát.
*balesetet sem tudsz okozni, azért van ott az oktató, bocs csúnyán elírtam
A forgalmi vizsga tényleg annyit mér, hogy 50 percen keresztül képes vagy-e fenntartani a figyelmed annyira, hogy ne okozz az első saját utadon tömegszerencsétlenséget. Ennyi. Megtanultad-e az autót kezelni (ezt annó a rutinvizsga mérte), és tudsz-e annyira figyelni, hogy majd idővel esélyed legyen megtanulni normálisan közlekedni. Tehát nem nagy az elvárás, nehogy aggódj.
#8: hogy érted, hogy laborkörülmények vannak a vizsgán?
A Közlekedési Hatóság dönti el, hogy kik legyenek rajtad kívül az utakon? Milyen akadalyok gördüljenek eléd? Milyen időjárás legyen? :)
Na ugye, hogy nem :) Sok minden a szerencsén/véletlenen is múlik.
Szerintem a való életben könnyebb vezetni, mint forgalmin, ugyanis nem stresszel az ember azon, hogy úgy vezessen ahogy az a nagy könyvbe meg van írva, mert jajj különben mi lesz. Én pl. a forgalmi vizsgán voltam tök ideges, utána mindig halál nyugodtan vezettem egyedül. Jó persze követek el kisebb hibákat ami a forgalmin minimum egy vonal lenne, csakhogy a való életben ezeket a kis hibákat mindenki leszarja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!