Első motornál melyik a fontosabb? Az kis köbcenti, vagy a megfelelő magasság és kényelmes üléshelyzet?
Kérdés, mit értesz kényelem alatt, és milyen motort szeretnél, hol fogod használni. Egy sportmotor kényelmetlenebb, mint egy naked, ami cserébe kényelmetlenebb, mint egy chopper, városi közlekedésre felesleges a sportmotor, ha meg pályázni szeretnél, akkor felesleges a kényelem.
Modernebb motoroknál a magasság sem annyira számít, állítható valamennyire, és sokhoz kapható ültetőszett.
Kis köbcenti megint jó kérdés, valóban jobb a tanulási folyamat kisebbel, de ez megint relatív, egy sornégyes alapjáraton is elketyeg, egy kis köbcentis egyhengeressel nem fogsz gázadás nélkül egy íven megfordulni például. Megint az a kérdés, mire akarod használni. Én első motornak 600-asat vettem, ha csak városban használnám, felesleges lenne ekkora és aránylag sokat is fogyaszt, de sokat megyek országúton, így ki volt lőve, hogy a végsebessége legyen a motornak az autópálya tempó, és ne legyen semmi erőtartalékom.
Városban és országúton is használnám…
Most a Harley Davidson Nighster Specialel szemezek, de ugye a 975 köbcentire a legtöbben azt mondanák, hogy az nagyon sok egy kezdőnek.
Ugyanakkor csak 71.5 cm az ülésmagassága, elég kényelmes testtartást lehet felvenni használat közben és tele van egy csomó biztonságos funkcióval… Tempomattal, esőmóddal, stb.
Ezen kívül néztem több “sport” motort 300 és 500 köbcenti között, de azoknak ilyen 7-8 centivel magasabb az ülésmagassága én pedig kifejezetten alacsony vagyok és ugye méginkább előre dőlt testhelyzetet igényelnek, ami a legtöbbjüknek kényelmetlenebb.
Hiába kevesebb köbcenti én úgyérzem, hogy kevésbé biztonságosak.
Nem csak a köbcenti számít, hanem a nyomaték is (ezek a hatalmas csopperek azért meg tudnak indulni), meg a motor tömege. De igazából én úgy vagyok vele, hogy akinek korlátlan jogosítványa van, annak el kell tudnia vezetni bármit, csak nem kell spórolni a tréningeken. Én fojtott Hornettel vizsgáztam, aztán fojtatlan, ABS nélküli Hornetet vettem. Amikor legeslegelőször indultam el vele, akkor mondták, hogy óvatosan, mert fogalmam sincs, mennyire meg tud indulni. Nem volt még balesetem vele. Necces helyzetem igen, amikor jól jött volna az ABS, de megoldottam borulás nélkül azt is, amikor mindkét kerék megcsúszott.
A sportmotoros üléshelyzet valóban kényelmetlen, városban gyilkos. Nem oda való. A magasság meg nekem centiben nem sokat mond sajnos, én 173 centi vagyok. Nem árt, ha mindkét lábad leér, de ez inkább akkor fontos, amikor nyomvályús, kátyús úton kell megállni - ugyanis azt embernek sosincs lent mindkét lába a talajon, tehát a magasság annyit befolyásol, hogy amikor bal lábbal támaszkodsz, mekkora a motor dőlésszöge, ha aránylag nagyon eltér a függőlegestől, akkor kicsit erősebbnek kell lenni, de amint elindulsz, úgyis kiegyenesedik. Max. akkor nehéz felülni rá, ha komolyabb lejtőn sikerült leparkolni, de az megint technikai kérdés, hogy inkább emelkedőnek felfele érdemes letenni a motort, tehát akkor sem vészes. A motor tömege meg igazából annyit befolyásol, hogy tolni milyen nehéz, meg mennyire büntet meg, ha egy kis sebességű manővert sikerül elkottázni, de arra meg az a megoldás, hogy nem kell elkottázni.
Szóval ha van motor, ami nagyon tetszik, én nem csupán számok alapján döntenék, nem vennék mást, hogy aztán vágyakozzak a kiszemelt után. Tudom, a mai motorokat pénzügyileg már jobb újonnan venni és pár év után eladni, az én motorom speciel 20+ éves és hiába nem fogom még jó pár évig "kimotorozni", nekem előny az, hogy csak azért, mert kezdő vagyok, nem kisebbet vettem majdnem ugyanennyiért, hogy aztán 2-3 év múlva cserélni kelljen.
Első motor témában, meg ugy motorvalasztas terén remek videok vannak fennt YT-on.
Röviden: Ne legyen dög nehez, erjen le róla normalisan a lábad. Ez a kettő ahoz kell, hogy ne dőlj el vele az első, ismerkedős időszakban.
Aztan a teljesitmény. A motor nem autó, hogy többe-kevésbbé de elnézze az elrontott valtasokat és az esp megoldja a nem vegzetesen elrontott kanyarokat. Egy nagyobb gazadas nem megfelelő időben es be is raktad magad az arokba. Ha egy mondjuk 600-as sportosabb motorral kezdesz ami 2.-ben megy 150-et, ott tenyleg esznél kell lenni...
Egy szo mint száz, erdemes beiktatni egy kisebb jarganyt a vegső cél előtt mindenképpen!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!