Az öthengeres motorok miért tűntek el?
Egy időben elég nagy divat volt, többen is használták, aztán meg teljesen eltűntek a süllyesztőben. Ha régebben tudtak jó 5 hengeres motorokat gyártani, akkor mai világban mi az akadálya, hogy nem nagyon foglalkoznak vele?
pedig még köztes lécsőnek is adott lenne a 4 és 6 hengeres modellek között, ahol szinte mindenben egyeznek a motorok, hengerméret stb tekintetében.










Mert 4 hengernél többet sorba rakni idiótaság. Régen is csak azért használták, mert alapvetően a sorötös motor sokkal kiegyensúlyozottabb és egyenletesebb a sornégyesnél, szóval olyan gyártók mint pl. a BMW kihasználta ezt a prémium feelingért, ugyanakkor az egyensúlyt leszámítva a legkevésbé sem praktikus, túl nagy, ezért túl sok tervezési kompromisszummal jár. Viszont ha egy gyártónak fontos a kényelem és ezért képes kompromisszumokat kötni a tervezésben, akkor miért álljon meg ötnél? A sorhatos motorhoz kb. ugyanaz a tervezési elmélet szükséges, viszont a sorötösnél is sokkal kiegyensúlyozottabb. Szóval a sorötösnek nincsen létjogosultsága. Tervezési szempontból rosszabb, mint a sornégyes, kényelem szempontjából rosszabb, mint a sorhatos.
Ha négynél több hengert akar a gyártó, akkor pedig nyilván opció még a V-elrendezés, ami igazából csak páros hengerszámmal működik, szóval az öthengeres itt is kiesik a körből. Mondjuk a Volkswagen szórakozott egy keveset V5-ös motorral, de az nem is igazán V, még a Volkswagen sem hívja annak, VR5 a hivatalos neve, amiben a VR "lerövidített sorost" jelent.










#2
Részben így van.
"amiben a VR "lerövidített sorost" jelent."
Nem azt jelenti, lényegében hasonló.
"Ein VR-Motor ist eine Mischform aus Reihen- und V-Motor."
Tehát egy kevert forma a V és soros motorból (mivel egy hengerfej van, ellenben a valódi V-motorokkal).
A VR-motorral a 90-es évek óta szórakozott a VW, VR6 formában. Később meg tulajdonképpen 2 VR6 lett valódi V-motornak átszabva, ebből lett a W12.
Ma meg mindenkics csökkenti a hengerek számát, így születnek a 3 hengeres 1000-es duplaturbós-kompresszoros egyszerhasználatos autók.















A nagy köbcentik tűntek el kérdező, ha 4 hengeresben sincs, miért lenne 5 hengeres?
Kevés anyaghasználat, turbó, euro 6-os motorok, a környezetszennyezés a legfőbb ok.
Ha meg nagy teljesítményt akarnak, akkor V motor.





"Ha meg nagy teljesítményt akarnak, akkor V motor."
Hogy függ össze a teljesítmény a hengerelrendezéssel?





Az EU piacra gyártott autókat már régen nem szabadon tervezik a mérnökök.
Az egyre szigorodó előírásoknak kellett megfelelni, környezetvédelmi kvótákat teljesíteni.
Az öthengeres motorok amúgy sem voltak gyakoriak, de azok is áldozatul estek a kvótáknak, úgy, mint a szívó benzines motorok.
Nem azért nem gyártanak szívó benzines motorokkal autókat az EU-ba, mert azokra nem lenne kereslet.
A környezetvédelmi kvótákkal kell sakkozni a gyártóknak.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!