A 4 hengeres motorok miért ilyenek?
Szóval, minden 4 hengeres autóban 2-2 henger az párban mozog és mind a kettőben egyszerre történik a gyújtás.
Ez mitől van? Mert így kvázi 2 hengeres is lehetne az autó, ha a másik henger pont felváltva gyújtaná be magát.
Tehát a négyhengeres motorokhan a 2 szélső henger az párba van, illetve a középső kettő is párba van, és egyszerre történik a “robbanás”, és a 4 henger így váltja fel egymást. Nem lenne jobb megoldás, ha mind a 4 henger külön külön sorba “robbana”? Simább lenne a járás mert szinte sorozatban futna végig. Mi az oka, h így vannak megtervezve?
Igen, elég hülyén vannak a dugattyúk így párban, ellensúlyozza a főtengely "sonkái", meg a nagy lendkerék, így mindegy, hogy vannak.
Amelyiknél nincs ilyen megoldás, pl repülőgépek csillagmotorjai, ott szigorúbban vannak a főtengelyen a dugó elrendezések. Ott nincs se lendkerék, se főtengelyen ellensúlyok. Ráz is, mint a fene.
Kérdező!
Mielőtt fölteszel egy ilyen kérdést, előtte próbáld meg tanulmányozni a négyütemű Ottó-motor működését.
Elkerülhetsz néhány fölösleges vitát.
Légy szíves mondj egy konkrét példát, amikor négy hengeres motorban kettő hengerben egyszerre történik a gyujtás.
(márka/tipus/évjárat)
#14 Hát barátom, nagyon el foglak keseríteni, létezik ilyen. Igaz, hogy autókban nagyon ritka, konkrétan én nem is tudok egyről sem, de nem kizárható, hogy létezik. Motorokban viszont relatív gyakori, a legtöbb nagy gyártó kísérletezett vele, főleg régebben, de a legújabb amiről tudok, az a Kawasakinak a próbálkozása MotoGP-ben a 2000-es években.
Az elv roppant egyszerű és rájössz, hogy teljesen logikus: eredetileg kéthengeres motoroknál volt ez jellemző (ezért is főleg a motorgyártók játéktere ez, nem az autóké), mert azzal, hogy a két henger ütemei szinkronban voltak, lényegében úgy viselkedett, mintha egyetlen nagy henger lett volna, csak mivel a lökettérfogatot szétosztotta két hengerre, ezért kedvezőbb volt a blokk hűtése.
Innentől pedig már csak egy ugrás, hogy mindezt megduplázzuk: sornégyes motor, ahol a dugattyúpárok ütemszinkronban vannak és voálá: egy nagy "kéthengeres" motornak a megfelelőjét kaptad, kedvezőbb hűtéssel.
Autókban azért nem terjedt el, mert tudjuk, hogy minél nagyobb egy motor, annál kedvezőtlenebb a másodlagos egyensúly. A hagyományos 1-3-4-2 sornégyesek másodlagos egyensúlyt tekintve már eleve nem túl jók, sok autóban ezért van balansztengely. Az ütemszinkronos motorok pedig már eleve rosszabb másodlagos egyensúllyal rendelkeznek, mint az 1-3-4-2 motorok. Szóval, az 1000cc alatti motorok még teljesen rendben van, viszont ha elkezdjük őket felnagyítani, hogy autóba is rakhatóak legyenek, akkor nagyon gyorsan problémává válik az egyensúly.
#15.
Köszi a magyarázatot.
Ha jól értem, akkor nem tudsz egyetlen olyan négyütemű motorral szerelt autótipus sem mondani, amelyikben kettő hengernként egyszerre van gyujtás.
Pedig csupán ennyit kértem.............
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!