A 4 hengeres motorok miért ilyenek?
Szóval, minden 4 hengeres autóban 2-2 henger az párban mozog és mind a kettőben egyszerre történik a gyújtás.
Ez mitől van? Mert így kvázi 2 hengeres is lehetne az autó, ha a másik henger pont felváltva gyújtaná be magát.
Tehát a négyhengeres motorokhan a 2 szélső henger az párba van, illetve a középső kettő is párba van, és egyszerre történik a “robbanás”, és a 4 henger így váltja fel egymást. Nem lenne jobb megoldás, ha mind a 4 henger külön külön sorba “robbana”? Simább lenne a járás mert szinte sorozatban futna végig. Mi az oka, h így vannak megtervezve?
Rosszul tudod, mert ugyan 2-2 henger párban jár, de csak az egyikben van munkaütem, a másik meg olyankor lefele éppen beszívja a benzin, levegő keverékét, ezért is van úgy a munkaütem, pl, hogy 1-3-4-2, és nem úgy ahogy képzeled, hogy 1, és 4, illetve 2 és 3.
"Nem lenne jobb megoldás, ha mind a 4 henger külön külön sorba “robbana”?"
Őőőőőőőőő... ez pontosan így van. A 4 henger külön-külön sorban végez munkát. Egész pontosan 1-3-4-2 sorrendben. Attól, mert az 1-4 és 2-3 párban mozog, az nem azt jelenti, hogy ezekben a hengerekben egyszerre is van égés. Amikor az 1-es hengerben égés van, akkor a vele együtt járó 4-es henger éppen a szívó ütemet végzi.
Abban igazad van, hogy bizonyos esetekben (de NEM MINDIG) a párban járó hengereknél egyszerre van gyújtás. Ez a duplaszikrás rendszerekben van így, amikor a gyújtótrafóban két gyújtótekercs foglal helyet, az egyik tekercs szolgáltatja a gyújtást az 1-4 hengereknek, a másik a 2-3 hengereknek. Mivel ugyanaz a trafó felel két henger gyújtásáért, ezért egyszerre mindig két hengerben lesz szikra. De ez nem azt jelenti, hogy mind a két hengerben egyszerre van égés. Hiszen ahogy az előbb mondtam, amikor például az 1-es hengerben égés van, akkor a 4-es éppen szívó ütemet végez. Hiába van a 4-es hengerben is szikra, ott éppen nincs semmi amit begyújtson.
Egyéb gyújtásrendszereknél egyébként nincs is így, forgó gyújtáselosztós, illetve hengerenkénti gyújtástrafós esetekben egyszerre mindig csak egy hengerben van szikra.
Amúgy igaz amit leírtál, valóban akkor simább a járás, ha egyszerre csak egy hengerben van égés, szóval a gondolat helyes. Csak hát erre már rájöttek 120 évvel ezelőtt is és azóta minden motor így működik, nem csak a négyhengeresek, hanem az összes.
#7 Nem. Ha középen "félbevágod" a blokkot, akkor a két fél egymás tükörképei. Ettől van egyensúlyban.
Persze ez amúgy nem teljesen így van, mert még órákat lehetne beszélni a motorok elsődleges és másodlagos egyensúlyáról, de az már emelt szintű téma. A lényeg, hogy négyhengereseknél ez a kialakítás a legmegfelelőbb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!