10+ éves autó hangszigetelését hogyan lehet javítani?
A tűzfali hangszigetelést nem célszerű bolygatni. Sok rajta az átvezetés, nehéz úgy rögzíteni a vastag szigetelést, hogy ne essen le és az sem biztos, hogy elfér még egy réteg.
Inkább a nagy lemezfelületeket érdemes kezelésbe venni. Ezek úgy tudnak működni, mint a bőr a dobon: valami megrezgeti őket és jön belőlük a hang rendesen, a mögöttük található üreg pedig rezonátorként viselkedik. Hangszigetelő lapokkal lehet "nehezíteni" őket, ekkor jobb az öncsillapításuk, nem jönnek rezgésbe, tompább lesz a hangjuk.
De nekem az a tapasztalatom, hogy a 10 évesnél idősebb autóknál sokszor az is sokat jelent, ha sikerül a gyári zajszintet elérni. Sok apróság van ugyanis, ami összeadódva hangosabbá teszi az autót a gyárinál. Például nem biztos, hogy minden szigetelés megvan, egyes helyekről hiányozhatnak kis kéderdarabok, az ilyen-olyan átvezetők gumijai is van, hogy eltűnnek, mert utólag jut eszébe a szerelőnek, hogy rá kellett volna húzni a kábelre és bizony azok a fránya kárpitbolhák is törnek, elkallódnak, de nem is kell abba annyi, ha 2-3 hiányzik, még megtartja az ajtópanelt - csak épp nem tudod, honnan jön a rejtélyes zörgés. Ugyanez a helyzet a csavarokkal is: az utastéri műanyagburkolatok a gyári csavarok felével is a helyükön maradnak, csak épp hamarabb elkezdenek zörögni. A csomagtérben eredetileg minden kötelező tartozéknak van olyan helye, ahol rögzíteni lehet, de ahogy egyre többször fordul elő a "jóvanazúgy, csak berakom, majd rendet csinálok hónap, világosba" sztori, úgy fog egyre több minden csörömpölni benne. Nem hülyeség néha kipakolni a fél éve "jövő héten visszaviszem a sógorhoz" jelszóval benne cipelt csőfogót, üres ételest vagy bármi mást, ami nincs útban, mert nem foglal nagy helyet, de tud zörögni.
Ja, és ha már műszaki állapot: az épp csak kicsit kiégett flexicső, pont tűhegyni, épphogy kifújó kipufogó, még pont jó, csak kicsit már megnyúlt kipufogótartó gumibak (és az emiatt még csak kicsit ide-oda verődő kipufogócső) együtt egész komoly zajforrást jelentenek. Csakúgy, mint a még nem vészes, de már egy picit koppanó szilent vagy gömbfej, különösen akkor, mikor már a lengéscsillapító sincs a helyzet magaslatán és kátyú után pattog a kerék. Apróságok ezek, de ha mindet sikerül kiiktatni, sokkal csendesebb lesz az utastér, lehet, hogy nem is kell plusz szigetelés bele.
Tűzfalnál nem érdemes kivéve ha nagyon öreg autóról beszélünk amin kifejezetten egyszerű a minta..
Ahogy az 1-es írja a nagy lemezfelületeket érdemes és nagyon sokat tud dobni egy autó hangszigetelésén.
Én kérésre csináltam egy párat már és elég szép eredmények lettek (1998-2007 évjárat szerint).
Ilyen bitumenes hangszigetelővel lett kirakva. Ülések ki, szőnyeg fel, és mehet a ragasztás. Öregebb autónál nagyon sokat jelent.
Ajtók belsejébe is raktunk illetve a csomagtartó is meg lett tömve, ahova fért.
Szintén ahogy az 1-es írja, minden kellék az autóhoz legyen rögzítve -> emelő, kerékkulcs, pótkerék stb.
Érdemes a beltérben a csavarokra ránézni mert láttam pár jópárat fellazulni, főleg a műszerfalnál. Patentokat is érdemes pótolni a műanyag beltér elemeken amik nagyrészt egy használt autónál azért szoktak hiányozni.
Már egy plusz réteg a fenéklemezen is csodákra képes.
Emellett minden tipusnak megvan a maga speciális zajforrása.
Ilyen volt pl. a faros Skodák középalagútja a padlón, vagy a kiskategóriás autók dübörgő olcsó kemény műanyagból készült műszerfalai.
Sokszor csak egy fellazult csavar vagy patent okoz furcsa zajokat, vagy egy rögzítetlen bowden verődik a lemezhez, nem is beszélve a motortérben található törött, görbült felszabadult takaró lemezekről.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!