10+ éves autó hangszigetelését hogyan lehet javítani?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
A tűzfali hangszigetelést nem célszerű bolygatni. Sok rajta az átvezetés, nehéz úgy rögzíteni a vastag szigetelést, hogy ne essen le és az sem biztos, hogy elfér még egy réteg.
Inkább a nagy lemezfelületeket érdemes kezelésbe venni. Ezek úgy tudnak működni, mint a bőr a dobon: valami megrezgeti őket és jön belőlük a hang rendesen, a mögöttük található üreg pedig rezonátorként viselkedik. Hangszigetelő lapokkal lehet "nehezíteni" őket, ekkor jobb az öncsillapításuk, nem jönnek rezgésbe, tompább lesz a hangjuk.
De nekem az a tapasztalatom, hogy a 10 évesnél idősebb autóknál sokszor az is sokat jelent, ha sikerül a gyári zajszintet elérni. Sok apróság van ugyanis, ami összeadódva hangosabbá teszi az autót a gyárinál. Például nem biztos, hogy minden szigetelés megvan, egyes helyekről hiányozhatnak kis kéderdarabok, az ilyen-olyan átvezetők gumijai is van, hogy eltűnnek, mert utólag jut eszébe a szerelőnek, hogy rá kellett volna húzni a kábelre és bizony azok a fránya kárpitbolhák is törnek, elkallódnak, de nem is kell abba annyi, ha 2-3 hiányzik, még megtartja az ajtópanelt - csak épp nem tudod, honnan jön a rejtélyes zörgés. Ugyanez a helyzet a csavarokkal is: az utastéri műanyagburkolatok a gyári csavarok felével is a helyükön maradnak, csak épp hamarabb elkezdenek zörögni. A csomagtérben eredetileg minden kötelező tartozéknak van olyan helye, ahol rögzíteni lehet, de ahogy egyre többször fordul elő a "jóvanazúgy, csak berakom, majd rendet csinálok hónap, világosba" sztori, úgy fog egyre több minden csörömpölni benne. Nem hülyeség néha kipakolni a fél éve "jövő héten visszaviszem a sógorhoz" jelszóval benne cipelt csőfogót, üres ételest vagy bármi mást, ami nincs útban, mert nem foglal nagy helyet, de tud zörögni.
Ja, és ha már műszaki állapot: az épp csak kicsit kiégett flexicső, pont tűhegyni, épphogy kifújó kipufogó, még pont jó, csak kicsit már megnyúlt kipufogótartó gumibak (és az emiatt még csak kicsit ide-oda verődő kipufogócső) együtt egész komoly zajforrást jelentenek. Csakúgy, mint a még nem vészes, de már egy picit koppanó szilent vagy gömbfej, különösen akkor, mikor már a lengéscsillapító sincs a helyzet magaslatán és kátyú után pattog a kerék. Apróságok ezek, de ha mindet sikerül kiiktatni, sokkal csendesebb lesz az utastér, lehet, hogy nem is kell plusz szigetelés bele.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Tűzfalnál nem érdemes kivéve ha nagyon öreg autóról beszélünk amin kifejezetten egyszerű a minta..
Ahogy az 1-es írja a nagy lemezfelületeket érdemes és nagyon sokat tud dobni egy autó hangszigetelésén.
Én kérésre csináltam egy párat már és elég szép eredmények lettek (1998-2007 évjárat szerint).
Ilyen bitumenes hangszigetelővel lett kirakva. Ülések ki, szőnyeg fel, és mehet a ragasztás. Öregebb autónál nagyon sokat jelent.
Ajtók belsejébe is raktunk illetve a csomagtartó is meg lett tömve, ahova fért.
Szintén ahogy az 1-es írja, minden kellék az autóhoz legyen rögzítve -> emelő, kerékkulcs, pótkerék stb.
Érdemes a beltérben a csavarokra ránézni mert láttam pár jópárat fellazulni, főleg a műszerfalnál. Patentokat is érdemes pótolni a műanyag beltér elemeken amik nagyrészt egy használt autónál azért szoktak hiányozni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Már egy plusz réteg a fenéklemezen is csodákra képes.
Emellett minden tipusnak megvan a maga speciális zajforrása.
Ilyen volt pl. a faros Skodák középalagútja a padlón, vagy a kiskategóriás autók dübörgő olcsó kemény műanyagból készült műszerfalai.
Sokszor csak egy fellazult csavar vagy patent okoz furcsa zajokat, vagy egy rögzítetlen bowden verődik a lemezhez, nem is beszélve a motortérben található törött, görbült felszabadult takaró lemezekről.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!