Vezérműláncos autónál idővel tényleg jobb kicsivel sűrűbb olajat használni?
Először is, a láncnak semmi köze hozzá. Azért szoktak sűrűbb olajat tenni egy korosodó autóba, mert a motor kopik, elkezdi enni az olajat és a sok idióta azt hiszi, hogy a sűrűbb olajat kevésbé eszi. Ami nagyon rövid ideig igaz is, de a nem megfelelő kenés felgyorsítja a motorkopást, ezért hamarosan a sűrűbb olajat is úgy eszi majd, mint korábban a hígabbat, aztán csak még rosszabb lesz. Láncos motornál egy kifejezetten rossz, főleg ha valami "modernebb" (25 évnél fiatalabb) autód van, ezek a modern láncok nem bírják a strapát, igénylik a megfelelő kenést, ha az nincs akkor összeszarják magukat, szakadnak/nyúlnak/ugranak és már be is figyelt egy motorgenerál.
Másodszor, azt kellene kideríteni, hogy eddig miért volt benne 5W30, most miért tett helyette 5W40-et és hogy milyen kell bele. Lehet az 5W30 nem volt megfelelő és valójában 5W40 kell bele, szóval jót tett. Az ellenkezője is lehet. Meg az is lehet, hogy mindkettőt ajánlja a gyártó és mindkettő megfelelő.
A második szám valóban a melegüzemi viszkozitással kapcsolatos. De a motor nem a külső levegőhőmérsékletet "érzi", hanem a hűtővizét. És egy jól méretezett hűtőrendszerben a hűtővíz hőmérséklete melegben sem emelkedik.
Sokkal többet számít, hogy mekkor hőteljesítményt keletkezik a motorban. Ezért magasabb melegoldali számokra fokozott motorigénybevétel esetén ("versenyzés", vontatás) érdemes áttérni.
Emiatt nálunk is 5W30-ast kell használni, ha az van előírva. (És a gyári olajszabványnak megfelelőt!)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!