Hogyan legyek összeszedettebb vezetés közben?
A kötelező óráknak a felénél vagyok (sima B jogsi), már egy ideje kint vagyunk forgalomban, de úgy érzem, egyszerűen nem állnak össze a fejemben a dolgok.
Pl. külön a kreszt, elsőbbséget tudom, de forgalomban mégis "megijedek", ha jön egy kocsi a kereszteződésben, holott közünk sincs egymáshoz. És ha utána megnézem a kereszteződést google térképen bejárással, akkor azonnal átlátom, de élesben nem.
Igyekszem nem kapkodni, de összekavarodik minden, kuplungon rajtafelejtem a lábam, váltásnál mindig az oktató segít, mert ha nem mondaná, gőzöm se lenne, hányas fokozatban vagyunk épp, mikor meg egyszerre kell több dolgot csinálni (kanyarodásnál fékezni és visszaváltani pl), akkor meg teljesen szétesek.
Persze, tudom, gyakorlás meg rutin, de úgy érzem, magamhoz képest rosszul teljesítek, és ennél azért jobban megy az ismeretek elsajátítása. Vagy jobban kéne mennie. Szóval többet várok magamtól, és zavar, hogy ennyire nem állnak össze a dolgok, pedig az elméletet értem, és mikor szóban magyaráz az oktató, akkor megértem. Csak mikor át kéne ültetni a gyakorlatba, szétesem.
Szóval ha valakinek van valami jó taktikája, praktikája, ő hogy tanult, hogy küzdötte le a kezdeti nehézségeket, bármilyen tanácsért hálás lennék! :)
Én pontosan emiatt tanulok manuálison, nem szeretnék korlátozást, meg a suliban mondtak olyat, hogy jaaaj hát sokan csinálják, hogy megszerzik automatára a jogsit, aztán 1-2 éves tapasztalattal jönnek vissza különbözeti vizsgára a váltós autóra, mert akkor már könnyebb.
Én egyszer szeretném rendesen letudni.
Mondjuk nyilván az se segít a dolgon, hogy 33 éves vagyok, azért más ez mint mikor 17-18 évesen vág bele az ember, ezt is tudom. :D
Két kategoriába kell sorolni a problémáidat:
1. vannak olyan dolgok, amiknek automatikussá kell válni és utána nem szabad rá figyelmet fordítani. Mert senki sem tud ezer felé figyelni. Ilyen a váltás és a megfelelő fokozat megválasztása. A váltásnak nem az a lényege, hogy 3-asból 4-esbe, meg 4-esből hármasba kapcsolok és azt hogy kell.
Folyamatok vannak, amiket be kell gyakorolni: pl. elindulok és felgyorsítok 50-ig. És nagyjából mindig ugyanúgy. Eközben főleg időzítés alapján (és kicsit a motorhangra reagálva) rakosgatom a sebességeket, amig ki nem jön az 50. Ez egy folyamat, amit egyben kell megtanulni. Kérd meg az oktatót, hogy egy kis forgalmú utcában, ahol senki nem jön mögötted, hadd gyakoroljad ezt. 1 teljes órában ugyanazon a rövid útvonalon: elindulás, gyorsítás 50-ig. Lassítás, mintha utcasarkon kanyarodnál és visszaváltás 2-be. (Nem is kell, hogy ott kanyar legyen.) Gyorsítás 50-ig és megállás. Ezt a rutint 10-szer 20-szor ismételve.
Hányas sebességben vagy? Gyakorold be, hogy hogyan áll a váltóbot, ha csak megérinted. Ha nem tudod, hogy éppen milyen sebességben vagy, akkor csak odanyúlsz, anélkül, hogy odanéznél.
2. Az elsőbbségadást nem a KRESZ könyv alapján kell megoldani, hanem kell hozzá egy algoritmus.
Közelítesz egy útkereszteződéshez:
- főútvonalon vagy? Nem.
- jobbra nézel. Látsz neked szóló elsőbbségadás táblát?
- jobbra nézel. Látod a betorkolló úton egy háromszög vagy nyolcszög tábla hátoldalát?
- szilárd burkolatú a jobbról betorkolló út?
- jön jobbról valaki?
Ezalatt odaérsz a kereszteződéshez. Kipillantasz balra is. És az előzőek alapján továbbmész.
Ami fontos: ha valakinek elsőbbsége van, akkor mindegy, hogy merre akar menni, vagy az elsőbbségadásra kötelezett merre akar menni. Ezen nem kell töprengeni. Csak akkor számít hogy ki merre akar kanyarodni, ha a fenti rutin alapján nem dőlt el az elsőbbség és egyenrangúak.
Szóval nagyjából ilyesmik vannak.
Ez a váltásgyakorlás megvolt tanpályán, kanyar is a végén, hiszen körbe mentünk. Arra is figyelek tudatosan, hogy ne nézzek le, mert el lett mondva az elején, hogy nem szabad. :)
De ha nem segítene az oktató, meg nem mondaná, hogy hova váltunk, akkor teljesen szétesnék, így is sokszor bele vagyok kavarodva. Indulásnál ha van idő alkalom, ott rendben van, hogy sorban 2-3-4, hiszen azok egymás után jönnek. A forgalomban kavarodok bele, hogy mondjuk tötyögnek akkor lelassítok, de aztán már megint kapcsoljak vissza, vagy ha hosszabb ideig megyünk lassabban akármi miatt (2 vagy 3), és utána megint gyorsítunk, akkor addigra elfelejtem kb., hogy hányasban voltunk és akkor hova kell tovább.
De köszönöm a tanácsokat, igyekszem alkalmazni őket! Remélem, én is úgy leszek majd, mint a 12-es, hogy hiába érzem bénának magam, menni fog, ha oda kerül a sor. :)
"ha hosszabb ideig megyünk lassabban akármi miatt (2 vagy 3)"
Ha a motor erősen zúg (ezt figyeld ki, hogy ilyenkor milyen a hangja), akkor fel kell váltanod. 4-esben nem lehetsz, mert akkor nem zúg.
Tehát vagy 2-ben vagy 3-ban vagy. Ezt a kettőt kell odanyúlással megkülönböztetned. Ezt gyakorold egy kicsit.
Vagy pillants le a fordulatszámmérőre. Ha 2500-3000, akkor váltanod kell. Ha a sebességed 20-25, akkor 2-ből 3-ba, ha 40 körül van, akkor 3-asból 4-be.
A fordulatszámmérőre és a sebességmérőre pillantás nem mehet egyfolytában. Közben fel kell nézned a forgalomra!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!