Az inditáskor elhasznált áramot mennyi idő alatt tölti vissza az autó generátora?
Az áramot nem nagyon lehet visszatölteni, max. a töltést.
Amúgy nagyon max. percek kérdése. Autó, akkumulátor és külső tényezők (pl. hőmérséklet) függő a dolog, de az indítóáram az kb. 100 amper környékén van (vagy pár száz). Ha három másodpercig indítózol, akkor sokat is mondtunk, elfogyasztottál 300As töltést ~= 0.083 Ah. (Egy 70 Ah akksinál ez kb. azt jelenti, hogy a töltöttség még mindig 99,9%, ha teljesen feltöltött akksival indítóztál.)
Autóban a generátor alapjáraton kb. 20 amper áramot szolgáltat, egy kb. normális fordulatszámon 50 ampert, ami azt jelenti, hogy ha csak üresben járatod, ahány másodpercig indítóztál, annyiszor 5 másodperc a töltés, persze ez sem 100% hatásfokú, szorozzuk meg hasból 5-tel, még akkor is kevesebb, mint 2 perc a töltés egy három másodperces indítás esetén.
(Motorosoknál neccesebb a dolog, ott alapjáraton gyakorlatilag nem is tölt a generátor.)
Egy lemerült akkut még ha jó is, több óráig kell tölteni hogy jó legyen.
Persze indul pár km után is , de az még közel se tökéletes.
Ha mondjuk két éves aksival indítasz, és pöccre indul(hidegen is)akkor a kezdeti 80-A-es töltőáram egyéb fogyasztó nélkül öt perc után már csak 40 A, és így csökken négy-öt Amprig. Tehát negyed óra múlva mintha új lenne az aksi.
Sokan nem tudják miért sívít az ékszíj..azért, mert indítás után a az öregebb generátor ékszíj nem bírja csúszás nélkül hajtani a 80 -100 A-es töltőáramot előállító generátort. Ettől még tölt, csak pár percig visít..ha abbahagyta, akkor kezd töltött lenni.
Szerintem az a kérdés, hogy mi az a szélsőséges használat amelynél az akku töltése csak csökken.
Azaz indítózol, mész valamennyit, leállítod, majd a folyamat ismétlődik. Mennyi az a menési idő vagy távolság, hogy az akku hosszabb távon ne kerüljön olyan kritikus állapotba hogy alkalmatlan az indítózásra.
Ez a kérdés értelme nem, kérdező?
Ad 2. Hogyan szükséges növelni a menési időt/távolságot, ha biztonsági tényezőként bekalkuláljuk hogy pl. csak másodii indítózásra indul a motor?
Na ezt ki tudja?
Ott a matek. Akksi ha fele kapacitásra merül, kuka, 70-80% felett van az, hogy tölthető. Az nagyon környezeti hatásoktól meg az akksi életkorától, minőségétől függ, hogy pl. egy hideg éjszaka folyamán mennyire merül. Az viszont tény, amit #1-ben írtam: 20-50 amper közé becsülhető a generátor árama, ha nem húzatja szándékosan az ember indítás után. A töltés hatásfoka megint csak kérdéses, de az az 5-ös szorzó irreálisan nagy, tehát ha azzal számolunk, akkor csak rászámolunk. Kétszer 3-3 másodpercig indítózni kb. 600As, legyen 1000, az 0,28Ah. 70Ah-s akksinál az fél százalék sincsen. Tehát ha mondjuk 75%-os az akksi, ez nem oszt, nem szoroz, inkább az a nagy kérdés, hogy ez az akksi fog-e akkora áramot szolgáltatni, amennyi az indítózáshoz kell. De visszatölteni a 75%-ról 17,5Ah töltést jelent, ami alapjáraton kb. 50 perc, üzemi fordulatszámon 20 perc. Tegyük hozzá, ha a 75%-kal elindult az autó, csak az indítózás okozta csökkenést továbbra is 1-2 perc visszatölteni, tehát később is be fog indulni az autó.
Frissen vásárolt, sokat állt akksi miatt állt le a motorkerékpárom, amikor beálltam az építkezés miatti sorba, és beláthatatlan kanyar miatt nem tudtam előrecsorogni, és nem tudtam, hogy alapjáraton nem tölt a generátor az autókkal ellentétben. Kb. 2 percet töltött egy autó akksijára kötve, utána be tudtam indítani, meg még 1 percig járattam magasabb fordulatszámon, és simán el tudtam vele menni 30km-re ahol várta a töltő.
Túl van ez dimenzionálva, aki van, hogy hetekig nem veszi elő az autót, annak kell erre figyelni, olcsóbb a csepptöltő, mint ezt számolgatni. Friss jogsisként a családi autónkban a modern autórádió órája mindig ment, ezért beraktunk a motortérbe egy kapcsolót, hogy le tudjuk kapcsolni az áramot, ne merítse a rádióóra az akksit. Ha egy hétig nem ment az autó, akkor azért ügyelni kellett, hogy bekapcsolás után lekapcsolt világítással minél kisebbet indítózzunk. Persze azt az autót még be lehetett tolni, mert nem volt benne katalizátor.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!