Mi értelme kanyarodáskor a menetfény/ködlámpa(?) automatikus felkapcsolásának?
"... az index mellett egy másik lámpa ami szerintem ködlámpa vagy menetfény..."
Az nem az. Egy lámpatestben van, de vagy egy másik, más szögben beépített izzó villan fel, vagy egy másik foglalat és tükör az egész, csak egy bura alatt vannak. Az ilyen, statikus kanyarfények a jármű hossztengelyétől eltérő szögben világítanak és kormányelfordításra kapcsolnak be. Van értelmük, mert bevilágítanak a kanyarba: a statikus kanyarfényszórók városi használatban, szűk kereszteződésekben vagy merőleges parkoláskor nagyon jók, mert a hossztengelyhez képest nagy szögeltéréssel tudnak világítani rövid távra, pont erre van szükség. De nem helyettesítik az irányjelzőt: a kanyarodási szándékot továbbra is az irányjelző mutatja, a kanyarfényszóró csak arra való, hogy lásd is, hová mész. Igen, a tompított fényszóró is pont ezért olyan, amilyen (széles, lefelé irányuló és aszimmetrikus a fénykévéje), de a kanyarfényszóró hatékonyan egészíti ki.
A másik megoldás a dinamikus kanyarfényszóró, itt magát a tompított fényszórót fordítja el egy villanymotor megfelelő szögben. Ez nagyobb sebességnél hasznos, mert hosszan világítja meg az utat kis szögeltéréssel. De ez nem úgy néz ki, mint amit leírtál.
Hajtűkanyarokban vagy szűk utcákba lekanyarodva nyer értelmet a kanyarfényszóró. Konkrétan látod, hogy hová mész.
60 éve a citroen ds-nek már fordult a fényszórója a kanyarokban. A mai olcsóbb autóknál így oldják meg.
Nálam ez úgy működik, hogy a kormányszög érzékelőnek megfelelően a főfényszóró lencséje is konkrétan elfordul.
"Ennek mi értelme?" Az az értelme, hogy kanyarokba is bevilágít az autó. Főleg városon kívül, kanyargós úton van előnye, hogy nem vakon kanyarodok, hanem látom a kanyaron túl is az útpadkát. Pl hogy ácsorog-e ott egy szavras, vagy nem. Nyilván lehet enélkül is létezni. A gyár 20 évvel ezelőtt mikor tervezte a kocsit, azt gondolta, hogy hasznos funkció és nem egy horribilis költség műszakilag kivitelezni sem. Mikor hagyományos, fix fényszórós autót vezetek, akkor tűnik fel nagyon a különbség, hogy kanyarban a kocsi a szemben lévő domboldalt világítja, a kanyarba meg vakon fordulok be.
Ennek a későbbi, szélesebb körben elterjedt olcsóbbított változata a ködlámpa megfelelő oldali felkapcsolgatása. Még olcsóbb a gyártása, hiszen nem kell mechanika, nincs mozgó alkatrész, csak egy "kapcsoló". A használhatósága már kompromisszumosabb, de talán a semminél több.
"Index nem erre való?" Ezt hogy érted? Az index arra való, hogy jelezd a közlekedés többi résztvevőjének, hogy merre fogsz kanyarodni. Általában nem kanyarodás közben, hanem még előtte illik jelezni. A kanyarfényből, hogy a kormány elfordítására elfordul a fényszóród, vagy felkapcsol a megfelelő oldali ködlámpád, senki nem fogje előre tudni a kanyarodási szándékodat.
""Index nem erre való?" Ezt hogy érted? "
Ezt úgy értettem, úgy gondoltam, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjének való jelzés hogy merre fordul az autó. Nem gondoltam hogy sötétben van használva, mert nappal is látom működni. Jó persze a fényszóró fel van kapcsolva akkor is, így ez a kanyarfény is működni fog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!