I6 vs V6, melyiknek mi az előnye-hátránya?





Sorhatos motor hosszú, ezért az elhelyezése problémás. Keresztbe ideális, nem véletlenül keresztbe vannak a sornégyes motorok az autók 99%-ában, viszont a sorhat sokkal hosszabb, ezért nehéz keresztbe rakni. A Volvo tudom, hogy rakta keresztbe is, szóval van rá példa, de ritka és problémás. Hosszába szokás rakni inkább, de az sem ideális, mert vagy baromi hosszú lesz az eleje, vagy süllyeszteni kell a szélvédő alá, ami miatt meg szerelni szar. Ráadásul hosszában rakva elég sok vibrációt képes okozni egy sormotor, ha nincs tökéletesen kiegyensúlyozva és felbakolva, ami nagyon ritka, mert gyárilag lehet tökéletes, de nem kell hozzá túl sok használódás, hogy felboruljon az egyensúly.
A V-motorokat sokkal könnyebb elhelyezni, ráadásul természetükből adódóan kiegyensúlyozottak, szóval sokkal kényelmesebb vele az autó. Cserébe viszont a fenntartása sokkal drágább.










Azért egy hosszába rakott sor6-ot (ha nincs besüllyesztve vhogy tűzfal alá/mögé) sokkal könnyebb szerelni mint egy kereszt sor4-et vagy akarmilyen v6-ot.
Nem gondolom, hogy problémás elhelyezni egy sor6-ot hosszába. Igaz nagyobb lesz az autó eleje de ez miért is baj?
Jobban néz ki egy hosszabb orr mint egy nyomott orr.
Mercedes 124eseibe simán beesik a sor6, ujabbaknal nem tudom.





"ha nincs besüllyesztve vhogy tűzfal alá/mögé"
Igen, csak ez egy hatalmas "ha". Régen divat volt a hosszú orr, igen, valamelyest a "prémium" szimbóluma volt, mert mutatta, hogy mekkora motor van benne, nem egy mezei négyhengeres. Nem véletlen, hogy te is a 124-et említed, ami már 40 éves lesz lassan. Manapság viszont 10-ből 9 sorhatos süllyesztve van, süllyesztve pedig tízszer szarabb, mint bármelyik kereszt sornégy. Sőt, a BMW még a sokkal rövidebb sornégyet is süllyeszti, nemhogy a sorhatot.





4: nem vágom a mai autókat, ezért irtam a "ha" szócskát 🙂
Nem tudtam, hogy ennyire sz*r a helyzet, hogy már mindent süllyesztgetnek.
Nekem van egy sor5 hosszmotoros mercim, faternak egy keresztmotoros sor4 nissan primera, de a kettő között is már iszonyat különbség van szerelés terén.
Nekem kivenni az önindítót kb 10 perc, nissanbol 1-2 óra sok káromkodás mellett annyira rossz helyen van belül.
Akkor nem is tudom milyen lenne ha meg beljebb lenne a motor...
Generátor levétele ugyanez, nálam pár perc, nissannal szívás a hely miatt.
Szóval én imádom ezt a régi hosszmotoros elrendezést szerelés szempontjából.










#6: ennek leginkább tradicionális okai vannak. A BMW-ről klasszikus esetben mindenkinek a sorhat jut eszébe, ez a variáns volt az, amit mind benzinesben, mint dízelben először a csúcsra járattak, és a mai napig kitartanak mellette. Persze volt, és van a BMW-nek is V motorja, de a soros motor anno nagyon jól illeszkedett a klasszikus orrmotor-hátsókerék hajtáshoz, ami ugye nagyon hosszú ideig a BMW-nél szentírásnak számított.
A Mercedes is csinált amúgy sorhatos motorokat, de inkább dízelekben terjedt el, szintén orrmotor-hátsókerék kivitelben. Az Audinál egy picit más a helyzet. Őnáluk eleve az összkerékhajtás elég gyakori, másrészt jóval több keresztmotoros platformra építkeznek. Összességében pedig elmondható, hogy egy V6, azonos köbcenti esetén mindig rövidebb lesz egy sorhatnál, ami keresztmotoros platformon mindig kritikus tényező. Ugyanez igaz a Mercedes esetében a haszonjárműves vonalon: dízelmotorokból amúgy a Mercedes nagyon régóta gyárt mind soros, mind V elrendezésű hathengeres dízelmotorokat, különböző felhasználási igényekhez.
Motortechnikailag a soros hathengeres motor maga a tökély, mivel az összes tömegerő és szabad nyomaték gyárilag ki van egyenlítve, ezért csak az égés során keletkező vibrációk elnyelésével kell foglalkozni. V-motornál másodrendű tömegerők keletkeznek, hogyha eltérsz az ideális hengerszögtől és főtengely elfokolástól, amit viszont szinte senki nem szokott megtartani a nagy helyigény miatt, hanem helyette kiegyensúlyozó tengelyeket építenek be. Ez viszont növeli a tömeget, és valamelyest bonyolítja a motort. Azt is érdemes megemlíteni, hogy egy V-motornál a dupla hengersor miatt további járulékos költségek merülnek fel, mivel bonyolultabb a szelepvezérlés, a hűtés, és az olajzás. Tehát erősen meggondolandó, hogy ezek miatt megéri-e a soros hathengeres helyett V6-ot alkalmazni, és jól láthatjuk, hogy ez még a különböző gyártók esetén sem minden esetben egyértelmű.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!