Autó fenntartása. Mekkora költségre kell számítsak? Üzemanyagon felül, havi szinten.
Egy középkategóriás autót vásárolnék, 5-10 év közöttit, havi 5-600 km használatra.
Milyen sűrűn kell szervízbe vinni? Milyen egyéb díjakkal kell számoljak? (Parkolási díjon kívül).
Én olyan havi 80e forintra tippelek zöldfülűen, üzemanyagköltséggel együtt, de lehet ez az összeg valójában kevesebb?
Nehez erre konkret szamot mondani. Az autora nem ugy koltesz hogy minden honapban, hanem peldaul honapokig nincs semmi, csak tankolod, utana kell uj abroncs, olajcsere, muszaki, egy ideig megint semmi, aztan lehet hogy kell uj aksi, gatlokat csereltetsz, elromlik pl az onindito.
Rossz esetben az is megeshet hogy egyik hiva utan jon a masik.
Jo esetben viszont evekig hasznalod ugy hogy csak minimalis dolgokat veszel ra.
Egyik autom kb 3,5 eve van nalam. Vasarlas utan kapott 4 uj abroncsot, olajcsere minden evben legalabb egyszer, a tukrot ki kellett cserelnem, uzemanyagszuro, tavaly az aksi gyengelkedett igy azt is vettem. Szoval mindig van valami aprosag.
A masik auto az meg fiatal, azzal annyi gond volt hogy az aksi meghalt benne es vennem kellett masikat, egyszer kaptam defektet (gumicsere mert nem lehetett javitani) de ezen kivul csak olajcsere.
"minek cserélném én...???? Keveset megyek vele (évi <10e km), de a szervizben kétévenként a műszaki vizsga előtt ezeket szükség szerint cserélik."
Tehát például olajat két évente cseréltetsz műszaki vizsga előtt?! :O Oké, a te autód, te tudod...
"Éves szinten nagyjából 350.000-et költök az autóra, ebben benne van a tankolás, a pályamatrica, a parkolódíj a gumicsere és az évi egy kötelező szerviz ára.
3 éves autó, újonnan vettem, ami hiba volt az garanciában cserélték.
Az értékvesztést nem számolom mert nem akarom eladni, de ha el is akarnám, reálértéken simán visszahozná a vételárat.
A kérdésre elég nehéz válaszolni mert minden eset egyedi."
Akkor jó keveset autózol. Amíg árstop volt, csak üzemanyagra ennek a dupláját költöttem. Most még többet fogok.
Nagyjából évente:
Üzemanyag: 700.000
Kötelező biztosítás: 50.000
Adó: 40.000
Éves szerviz: 100.000
Autópályadíj: 25.000
Egyéb (apróságok, mosás, szélvédőmosó, ablaktörlő lapát, parkolás, műszaki vizsga egy évre lebontott díja, gumiabroncsok kopása éves lebontásban, stb.): 100.000.
Durván 1-1,1 millió/év. Igaz nálam ennek a nagy része a tankolás, ami használatfüggő.
Az enyém amúgy 4 éves. Eladni én sem szeretném. Amikor vettem, úgy voltam vele, hogy egy új autó legalább 8-10 évre szóló beruházás. Azóta a gazdasági helyzetben, elszabaduló autóárakban bekövetkezett változások miatt még inkább így gondolom. 10 éven felül is lehet megtartom, mert újat már esélyem nem lesz venni többet.
Amit írsz a reálértékről, azt nem nagyon értem... Ez akkor lenne igaz, ha nőne a forint vásárlóértéke, defláció lenne, nem? Tehát hogy írjak egy példát: vettél egy új autót mondjuk 7 millióért. Eladod 3-4 évesen 5 millióért. Az 5 millió jóval kevesebbet ér most, mint 3-4 évvel ezelőtt, nem többet! Azaz alacsonyabb reálértéket kapsz vissza. Én ezért sem adnám el az autómat mostanában.
".. az olajat, szűrőket, egyéb folyadékokat és a kopó alkatrészeket: fék, kuplung, vezérlés, stb."
Ezekre a dolgokra gondoltam a kérdéssel.
Gondolom van más is, pl. futómű beállítás, új gumi télre (- kötelező?) klímatisztítás stb.
Hogy ezek mennyibe kerülnek, milyen gyakran kell elvégezni ezeket évi 12.000 km futás esetén.
Tehát havi szinten elosztva kb mennyi lehet?
Mennyit kell havonta a perselybe tenni, hogy ne legyen gond egyszeri nagyobb kiadásnál. 😌
Erősen márka és típus, valamint használat függ. De akkor lássuk:
- Futómű beállítás: Előző autómon egyszer csináltattam, mikor hajnalban, sötétben, ismeretlen úton nem vettem észre időben és átrongyoltam egy fekvőrendőrön. A biztonság kedvéért elvittem ellenőriztetni. Tökéletesek voltak a beállítások, nem kellett korrigálni. Ezen kívül a gumik nem kopnak túlzottan, se egyenetlenül. Így nem szoktam rendszeresen állíttatni. A mostani autóm már elmúlt 4 éves, soha nem állítttattam, mert nem éreztem indokoltnak.
- Új gumi télre: Ez is használat és vezetési stílus függvénye. Én nem szoktam kézifékkel fordulni, lámpánál csikorgó kerekekkel indulni, meg satufékeket nyomi. Legfőképp autópályán járok, így a városi alacsony sebességű manőverezés, parkolóban álló helyzetben kormánytekergetés is relatív kevés nálam. Így inkább elöregszenek a gumijaim, mint kopásjelzőig kopnának. Egy szett gumi 100-120eFt. Ezt be tudom osztani 6 évre. Tehát 20eFt/év, nem olyan nagy költség. A Téli-nyáti kerékátszerelést magam végzem, nem kerül semmibe. Cetríroztatni is csak akkor szoktam, ha nagy sebességnél vibrál a kormány.
- Klmatisztítás: miért lenne kötelező?! Inkább ajánlott évente egyszer. Veszek rendes Loctite klímafertőtlenító sprayt. Azzal befújkálom alaposan az elpárologtatót + kap új pollenszűrőt az autó. Évente egyszer szoktam ezt elkövetni. Soha nem volt büdös még a klímám és nem párásodnak az ablakaim. A spray kb 4000Ft, a pollenszűrő márkafüggő. Egy MannFilter, vagy gyári 10.000Ft körül van.
- Olajcsere évente, főleg ha ilyen keveset mész mint írtad. 5 liter olja 20.000, olajszűrő 5.000. Munkadíjat én eddig a garancia miatt beleszámoltam a fenti éves szerviz díjába. Mivel idén lejárt a garanciám, magamnak fogom megcsinálni. Nem elsősorban a spórolás miatt, hanem az eddigi tapasztalataim miatt nem igazán bízom abban, hogy a márkaszerviz ezt lelkiismeretesen hajtja végre.
- Fékfolyadék csere: Elvileg 2 évente ajánlott. Én ha nem mérek magas víztartalmat és ránézésre is szép áttetsző, világos a folyadék 3-4 évre is kis szoktam tolni. (Ez nem szentírás, nem követendő példa.) Két évente 15.000 Ft, esetemben éves lebontásban 5000.
- Hűtőfolyadék: nem tudom most kapásból mi rá az autómhoz a gyári előírás. Ennek is mérem a fagyáspontját. A gyári érték -38 °C, ha -30 fölé megy, cserélem. Amúgy meg 6-8 évente szoktam alapból. Akkor úgy vagyok vele, hogy nem árt. Gyáriból az én autómhoz ez megvan kb 10.000-ből, azaz mondjuk 2000/év ha lebontjuk.
- Fék: ez megint nagyban függ, hogy hol használod a kocsit. Előző autómnál 130.000 km-nél cseréltem először betétet. És még akkor sem volt vason. Főleg a hátsó még maradhatott is volna, de úgy voltam vele, hogy legyen kompletten új. Egy városban használt autónál, ahol 200 m-t nem tudsz elmenni fékezés nélkül, állandóan indulsz-fékezel nyilván jóval hamarabb elkopik. Méret, márka függő az ára. Én akkor Zimmermamm-t vettem, elöl 309, hátul talán 264 mm-esek voltak a tárcsák. Ez nagyjából kijött egy 20-asból + munkadíj. Esetemben ez 5 évet jelent. Munkadíjjal 40.000-et számolva 8000/év.
- Kuplung: 200.000 km-nél volt cserés. Tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy. Árat azért nem tudok, mert cseréltettem a kettőstömegűt is. De legyen sacc/kb egy 100-as, 10 évente, azaz 10.000 Ft/év.
- Váltóban az olaj állítólag élettartamra szól, nem kell cserélni. Mivel le volt véve a váltó, én kértem bele friss olajat: ~2000Ft/év.
- Vezértés: 100.000 km/10 év a gyári csereperiódusa az autómhoz a szíjnak. Legutóbb 70.000Ft-ot fizettem érte gyári alkatrésszel, munkadíjjal és 5 évet megyek el vele. 14.000Ft/év. Vízpumpát még nem cseréltettem, soha nem folyt és nem is a vezérlés hajtja.
- Volt egy generátor felújításom: 30.000Ft, kb 10 évente: 3000/év.
- Kormányszervó nálam eleektromos a mostani autómban. Az előzőban még elektrohidraulikus volt, azaz volt benne olaj. De elvileg azt sem kell cserélni. Én lecseréltem 10 év után: 5000Ft: 500Ft/év.
Nagyjából... Összeadva: ha jól számolom így fejben, nem hagytam ki semmit 103.500 Ft/év. De azóta minden drágult, legyen 150.000! Meg nem tudjuk milyen autóról van szó, lehet ennek simán a duplája is a költség.
Ezen felül jönnek még a váratlan meghibásodások.
12: miért kéne gyakrabban??? kb. 14-15e km.... Gondolod, hogy a szerelő nem mondaná, ha gyakrabban kellene???
Nálam nem fétistárgy az autó, hanem használati eszköz. :-D
És 10évesen is tökéletesen működik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!