Miben különbözik a kettő?
Van egy szívóbenzines és egy turbódízel kocsi, egyforma lökettérfogat, a benzines több lóerő viszont a dízelnek nagyobb a nyomatéka.
A kettő autó közül melyik gyorsul jobban, hol számít a lóerő illetve a nyomaték?
A benzinnek sokkal nagyobb az energiamennyisége, ezért turbó nélkül, kisebb lökettérfogattal is tud kellő teljesítményt produkálni, viszont hátránya, hogy turbó híján nem lesz akkora nyomaték benne. Dízel motor ezzel szemben igényli a turbót, mert turbó nélkül túl nagy lökettérfogatra van szükség, hogy életképes legyen. A turbó javarészt a nyomatékot növeli, ezért azonos lökettérfogatú motornál a dízel nyomatékosabb lesz, viszont teljesítményben így is alulmarad.
A dízel fog jobban gyorsulni, mert a gyorsuláshoz nyomaték kell, nem teljesítmény.
Nyomaték mondjuk egy emelkedőn számít.. nem kell szétpörgetni az autót ha egy kisebb köbcentis benzinről beszélünk...
De mondjuk egy hétköznapi embernek hétköznapi felhasználásra tök mindegy a nyomaték.... 150 lóerő már vígan jó bármire.
Mellesleg a kérdésedre kb lehetetlen válaszolni mivel ez autófüggő.
Van egész erős szívóbenzines autó és van gyenge turbódízel is..
Uh, hányszor kérdezték már ezt meg itt! Most utoljára válaszolok.
A nyomaték, teljesítmény és fordulatszám nem szétválasztható dolgok. A mindennapi használatban a nyomatékosabb motort fogod kellemesebbnek érezni. Hiszen egy kellemes, alacsony 2000-es fordulaton elég csak rálépni a gázpedálra és rögtön meglódul, akár emelkedőn felfelé is, visszaváltás nélkül.
De! Ha gyorsulási versenyen indulsz és nem a komfort és a mindennapi utcai kocsikázós kényelmes stílus számít, hanem kihúzatod a sebességi fokozatokat tiltásig, akkor azonos tömeg és tapadás mellett, a nagyobb teljesítményű autó fog nyerni.
Fizikai háttér: a teljesítmény a fordulatszám és a nyomaték szorzatával arányos. Hiába van 400 Nm nyomatékod, ha csak 1800-as fordulaton elváltogatsz, relatív kicsi a teljesítményed, így gyorsulásod is. A másik véglet: van 120 Nm nyomatékod, de azt kiforgatod 8000-es fordulatig, máris nagyobb a teljesítményed, jobb a gyorsulásod.
0-100 valószínűleg hasonló lesz de a benzinest pörgetni kell ahhoz hogy menjen míg a dízel alul jobban elindul viszont pörgetni nem nagyon van értelme.A dízelt jobb használni a hétköznapokban mert nem kell visszaváltani,benzines sportosvezetéshez jobb mert van "jutalom" ha nyomod neki,a hangja is szebb.
De amint írták erősen autófüggő,pl van 130 és 200 lóerőes 2000-es szívóbenzin,turbódízelnél meg egyszerűen lehet emelni a turbónyomáson amitől sokkal erősebb lesz.
Amikor egy autó gyorsul, akkor a mozgási energiája növekszik. Az energiakülönbség/idő=teljesítmény. Ezért a gyorsuláshoz teljesítmény kell.
De nem a csúcsteljesítmény. Hanem közelítőleg annak a teljesítménynek az átlaga, ami a használt fokozatban tartózkodást optimalizálva az alsó és a felső fordulatszámérték között van.
Ezért két azonos a csúcsteljesítményű autó közül, az gyorsul jobban amelyiknek egyenletesebb a teljesítménygörbéje.
Különösen fontos ez az első fokozatban, ahol nem lehet kihagyni az alacsonyabb fordulatokat. Csak hosszabb kuplungcsúsztatással, ami egyrészt energiaveszteséggel jár, másrészt káros.
Azonos körülmények mellett (váltóáttétel, kerékméret, tömeg, stb.) mindig a nagyobb teljesítményű (értsd lóerő) autó fog jobban gyorsulni.
A nagy nyomaték kényelmes, nem kell pörgetni a motort, nem kell visszaváltani.
De ha van egy 110le/250nm turbódízel és egy 130le/140nm szívóbenzin, az utóbbi fogja megnyerni a gyorsulási versenyt (természetesen azonos tömeg, áttétel, stb. mellett).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!