Hány lóerő és Nm kellene egy autóba ahhoz, hogy gyorsuláskor fel tudjon ágaskodni?
Hát egy nagyon leegyszerűsített számítást tudok produkálni, de a valóságban sok dolog befolyásolja, és viszonylag komplex számítás lenne meghatározni.
Feltételezem, hogy az autó súlypontja a hátsó tengely előtt van egy méterrel, és egy tonna az autó súlya. Ez azt jelenti, hogy a hátsó tengelyen 10000 Nm forgatónyomatékot kell kifejteni ahhoz, hogy az autó megemelje az elejét. Ha feltételezek egy átlagosnál hosszabb 1. fokozatot, legyen mondjuk 10 az áttétele, akkor 1000 Nm forgatónyomaték kell a főtengelyen. Viszont a súlypontnak a tengely vonala felett kell lenni, ami csökkenti valamelyest a szükséges nyomatékot. Viszont az nincs beleszámítva, hogy a forgatónyomaték egy része fordítódik csak a súlypont emelésére, a többi előre mozdítja azt. És akkor még kell akkora tapadás a hátsó keréken, ami le tud vinni ekkora erőt az útra.
Durva becsléssel azt mondanám, hogy egy átlagos felépítésű autónál 1500 Nm már képes lehet rá, ha van elegendő tapadás. Viszont átlagos autón nem tudsz ekkora tapadást létrehozni.
8-as gondolatai nagyon jók. Én csak egy kicsit módosítanám:
Az autóra 3 erő hat:
- a nehézségi erő
- a nehézségi erő ellenereje, ami a hátsó kerekeknél emeli az autót. Ez megegyezik a teljes nehézségi erővel, amikor az eleje emelkedik.
- az előrehajtó erő, ami a hátsó kerekeknél nyomja előre az autót. Azért hátul, mert elsőkerékhajtású autó nem tud felágaskodni. A négykerékhajtásúnál meg csak az első dolgozik, amikor felemelkedik.
A tömegközéppontra kell forgatónyomatékot számolni. Az első erő erőkarja 0. A másodiké a tömegközéppont és a hátsó kerék középpontjának vízszintes távolsága. A harmadiké a tömegközéppont magassága. Ez utóbbi sokkal kisebb a második erőkarnál, tehát ennyiszer nagyobb előrehajtó kellene. Márpedig egy hétköznapi gumi surlódási együtthatója 1 vagy annál alig nagyobb.
Szóval egy hétkoznapi autó nem tud felágaskodni. És a fékezéstől nem tud orrabukni.
Egy motor az igen. Mert a súlypontja magasan van, a tömegközéppontja pedig a hátsó kerékhez közel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!