Ha autón végzek hegesztést, nem mehet tönkre a kocsi elektronikája?
Mitől lenne veszélyes? A hegesztés árama csak a hegesztőtrafó testkábelének testelési pontja, és aközött a pont között folyik, ahova a pálca ívet húz. Az akkunak ehhez semmi köze, ezért baromság az egész "kösd le az akkut" téma úgy ahogy van.
Persze mindjárt megjelenik alább pár vélemény, akiknek a szomszédjának, nagynénjének, unokaöccsének, satöbbijének a szerelője látott már olyat, hogy az autó elektronikája ettől ment tönkre.
Városi legenda. Az áram ott folyik, ahol az előbb írtam. Az ív elektromágneses hatását pedig a kasztni, mivel fém, leárnyékolja.
Szerelővel, lakatossal is csak azért nem vitázom erről, mert egyszerűbb az órát beállítani újra, mint megértetni velük hogy miért hülyeség.
Régebben előírás volt az akkumulátor lekötése hegesztés előtt, manapság már egy csipeszes túlfeszültség védőt használnak.
Mint mondtam, a kaszti fémből van, és árnyékol. Ha valaki alatta heggeszt, akkor a fémlemez másik oldalán a kábelben semmi nem indukálódik.
Az akkura tehető túlfeszvágó is az akku (elméletileg) feszültségén keletkező tüskéket megeszi. Na és? Ha teszem azt egy érzékelő vezetékében indukálódik feszültség, akkor ettől a bohóckodástól függetlenül tönkretehetné az elektronikát (ha nem lenne minden bemenet védett, például szuppresszor diódákkal).
Most fog jönni majd valaki, aki jól megmagyarázza, hogy az akkura tett dísz-szar majd jól megvédi mondjuk a lambdaszondától jövő vezetékeket, miközben levett gyújtással nincs kapcsolat az akku pozitív saruja és a motorvezérlő pozitív táp bemenete között.
Szakszavakkal dobálóztok általánosságban, de bizonyítani a vélt igazatokat nem tudjátok.
Az akkulekötés és az a díszcsecsebecse pusztán jogi jelentőségű: ha bármi okból bármi is történik az autó elektronikájával, a kedves ügyfél ne foghassa a hegesztésre.
#6: Villamosmérnök vagyok, nem csak dobálózok a szakszavakkal, hanem konkrétan értem a fizikáját.
Ahogy kijön a gyárbol az autó, a jelvezetékek EMC "állóak", tehát bírják a hegesztést.
De általában ahol hegesztés történik, ott már egy tákolt vagy törött kocsiról van szó, aminek a villamos rendszere is serült és/vagy babrálták már hozzá nem értő kezek.
Nekem az előző kocsimban szétmentek a gyári hátsó hangszórók a karosszériásnál, a fejegység megúszta. Most nem tudom, hogy azzal rendezett-e hangosítást a hétvégi bulihoz, vagy a hegesztés miatt ment-e tönkre :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!