Autók kerekét miért nem lehet egy nagy csavarral rögzíteni, mint az F-1 ben?
Egyszerűbb lenne egyet csavarni, csak épp több lenne a probléma vele, mint amennyi hasznost hozna.
Először is: a központi anyához speciális szerelőszerszám kell, mert akkorára kell méretezni a központi anyát, amekkora CroVa- és keresztkulcs-fejet nem lehet kialakítani. Kell tehát egy bazi nagy fej, amivel letekered - ráadásul ez nem is biztos, hogy hatlapfejű lesz, mert a nagy nyomaték miatt lehet, hogy más forma szükséges, amin nem ugrik át a kulcs. Ezen kívül a központi anyából, illetve a tengelycsonkból is kétfélét kellene gyártani az autó két oldalára, mert különben a kerék "letekeredne" az egyik oldalon a gyorsítások és fékezések hatására. Ez logisztikai gondot okoz: új cikkszámok, bonyolultabb összeszerelés. Ráadásul ahhoz az autóhoz másféle felni is kell, ettől megint az égnek áll a logisztikusok haja. Illetve drága is egy központi anyás agy és a hozzávaló anya: egyedileg kell gyártani, nem lehet valamelyik csavargyártótól nagy tételben beszerezni, mert nem szabványos. A tőcsavarokat is meg lehet venni nagy tételben, az ehhez tartozó sűrűmenetű, magas anyákat is, a kerékcsavarokat is, a menetes agyakhoz vannak szabványos megmunkálószerszámok, csak bele kell hajtani... De ez nagyon nyűgös folyamat. És a fentebb említett új felni is drága lesz, mert az agyrésze nem fog megegyezni a régiekkel, tehát új öntőformát kell tervezni (ha alufelni) és az egy típushoz kötelező 2-3 féle felnit egyesével újra meg kell tervezni, nem lehet más típusokét felhasználni.
4-5 csavar közül, ha megsérül egy menet, még a világ végére elvisz.
Ellenben, ha csak egy csavar tartaná tréleren vitethetnénk szervizbe sérülése esetén.
Jó a kérdésed és teljesen könnyen megvalósítható is lenne ,ha ezt pl az EU előírná, egycsapásra átállnának az autógyárak is ,mert sokkal egyszerűbb egy csavart tekergetni mint 4-5-öt,és szabványosítani is lehetne a kerékhez.
Pont ilyen volt a mobiltelók töltőjével,évekig magyarázták a nagyeszűek ,hogy minden tipushoz másik fajta töltő kell,azt mikor az EU odab*szott nekik, akkor rögtön elég lett az egyfajta töltő is.
1. Drága lenne.
2. Ha defektet kapsz, nem tudsz kereket cserélni...
Én inkább bízom magam 4-5 csavarra, és a hülye kerékcserét 15 perc helyett megcsinálom 20 perc alatt, de tudom, hogyha ne adj isten, egyik csavar anyaghibás is, akkor is van elég, hogy ne szakadjon ki a kerék autópályán 140-nél...
Arról nem is beszélve, hogy a F1-ben kicsit fontosabb a kerékcserét lebonyolítani pár másodperc alatt, mint út melett megállva, azon pár a extra percen igazán nem múlik.
Viszont F1-ben az a csavar az olyan ötvözet is, amire neked rámenne a gatyád, ők meg megengedhetik maguknak, és nem kell (annyira) félni, hogy egyszer csak elszáll a kerék. Meg tegyük hozzá, mennyire kátyúsak és rázósak az F1 pályák, és mennyire rázós egy valódi út... Kell oda az az extra biztosítás, na.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!