Hány köbcentis motor ajánlott egy új motorsnak?
Lehetőleg ne egy ezres sportmotorral kezdj.
Ha még soha nem ültél motoron, lehet nem ártana egy kisebb motor, de igazából ez egy olyan dolog, ami fejben dől el.
Én egy Simsonnal kezdtem, 5 évet szórakoztam vele. Motorozni kevés, de ahhoz, hogy megtanulj elindulni, váltani, szokni a tipikus motoros mozzanatokat, arra jó.
Most pedig egy Honda VT600 cruiser-t birtoklok, ami 41 lóerős. Egy kezdőnek bőven jó. Nem túl erős, de van benne tartalék.
Igazából kicsit kihívás is, mert nem kimondottan kezdőknek ajánlják a súlya és üléspozíciója miatt, de én imádom.
Egy kezdőnek bátran szokták ajánlani a Suzuki GS500, Kawasaki ER5, Honda CB500-as motorokat.
Attól függ, hogy ki az a kezdő - egy adrenalinra éhes huszonéves fiatal, akit majdnem biztosan mámorítana egy nagyobb motor teljesítménye, vagy mondjuk egy kapuzárási pánikból motorozni kezdő negyvenes férfi, akinek azért van már tapasztalata és átgondolja hogy mikor mennyivel menjen, csak hogy két gyakori általánosító esetet mondjak.
Alapvetően a szamárlétra nem hülyeség. Nem kell ötvenes kis segédmotorral kezdeni, de mondjuk valamilyen 30-40 lóerő körüli, könnyen kezelhető, nem túl nehéz motorral érdemes szerintem kezdeni. 400-500-600 köbcentiben lehet találni sokat ami jó lehet, érdemes megnézni, hogy tanulómotornak iskolákban miket használnak.
Én pl szintén Simsonnal kezdtem, nagyjából 4 évig jártam vele, mert akkor még konkrétan egy tálca sörért meg tudtál venni egyet ami úgy-ahogy működött, és 14-15 évesen jó buli volt. Váltani, nagyon alap motoros dolgokat megtanulni jó volt, de amikor a Simson után felültem egy GS 500 E-re, ami még mindig egy nem túl erős, kezdőknek ideális motor, hát kellett még tanulnom bőven. Vezetéstechnikai tréning autóval sem hülyeség, de motorral - szerintem - majdhogynem kötelező.
hosszas szünet után egy Gileta 650-est kezdtem hajtani. P(kaptam, nem vettem)előtte szimóm volt, majd néhány évig 125-ös MZ-m.
Nos okozott meglepetéseket a Gilera. Nagyon észnél kell lenni, ha az ember kövér gázt adna..jobbnak láttam visszaadni(bevallom féltem...baromi erős motor volt)
Első motorom egy 95 lóerős Hornet. Soha nem motoroztam, viszont kezdőknek szánt tréninggel kezdtem, és jogsizás közben vezetéstechnikai tréningeket is elvégeztem (meg 40 rutinórát vettem, szépen sorban haladva a 250-500-600 szamárlétrán). CB500-at akartam venni, Hornethez képest drága, lelakott volt a kínálat, és szerencsére volt hozzáértő, aki megmondta, hogy nem a motor számít, hanem a motoros, jól is tettem, hogy hallgattam rá, legalább nem olyan motorra költöttem egy vagon pénzt, amit 1-2-3 éven belül lecserélek. Amúgy sem csak a köbcentit kell nézni, egy Suzuki SV650 több köbcenti, kevesebb lóerő, alacsonyabb fordulaton bőven több nyomaték, mint a sornégyes, 600-as Hornetem.
Nem mondom, hogy nem volt már olyan helyzetem a Hornettel, aminek lehetett volna csúnya vége, talán egy 1000-es motorral lett is volna, kisebbel meg lehet, nem eszkalálódik annyira, de alapjáraton ha ésszel mész, reálisan látod a képességeid, és szinte ösztönszerű az, amit jogsinál nem, de normális tréningen megtanítanak, akkor csak annyira durvul el a helyzet, amit jó eséllyel meg tudsz oldani, mert nem pánikolsz, hanem korrigálsz.
(Amúgy ha telik olyan motorra, amiben van ABS, ASR és dual fék, akkor nagyon sokat tettél a biztonságodért, nem hülye találmányok. Ez és az ésszel motorozás fontosabb, mint a köbcenti. Ha addig nyújtózkodsz, ameddig a takaród ér, akkor tök mindegy, mekkora gép van alattad, nem kell 200-zal bevenni a szerpentint, csak mert a gép papíron képes rá.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!