Melyik benzinkúton van megbízható guminyomás ellenőrző?
Kis kutakon fogsz mérős pisztolyt találni, például Őrbottyánban.
Ha van rajta sapka akkor azért, ha nincs rajta sapka akkor azért
"1-es: Nem ez volt a kérdés."
De a kérdés ez volt: Melyiken van megbízható, pontos?
Mindegyiken az van. Mindegyik jó minőségű és könnyen használható, nem mintha a guminyomás ellenőrzése atomfizika lenne.
Nem tudom, én kúton fújtattam fel a kerekeket, megvolt a kívánt érték rajta. Pár nap múlva családtag ránézett, mondja, ez kicsit lapos, nézzünk rá, ránézett otthoni kompresszorral, 2.3 helyett 1.7 volt. Nyilván nem eresztett sehol a gumi (és ez télen volt), arról tudtam volna. Szóval ennyire megbízhatóak csak... Bár nem egy nagy dolog egy filléres nyomásmérő is ugyanazt mutatja mint a hiperdrága, csak más érzékenységű más elven működhet.
Azóta se értem mit bactam el a kúton - már ha én voltam a hibás.
Mindegyik mérő pontos, kérdező, de csak akkor, ha a mérőóra is akarja, és jó napja van, és nincs épp valamilyen túlkompenált komplexusa.
Amennyi időt és energiát az itt történő vergődésbe fektettél, már vehettél volna egy digitálisat.
Marhaegyszerű: felrakom a hosszú tömlőt a szelepre. Persze rögtön esik a nyomás egy tizeddel, mire a tömlő is eléri a kerék nyomását. Leolvasom a mérőórát. Egy határozott mozdulattal leveszem a tömlőt, hogy levételkor ne engedjen ki több levegőt a kerékből, felrakom a saját kis elemes nyomásmérőmet. A két érték között minimális eltérés szokott lenni, egy-két tized. Ezt a számot észben tartva, és a mérőóra által kijelzett értékhez hozzáadva vagy kivonva felfújom az összes kereket úgy, hogy mindegyiket kicsit túlfújom, majd visszaeresztek, hogy a mechanikus nyomásmérő mindig egy irányból érkezzen a mutatott nyomásértékre (alulról, mivel kieresztés közben a tömlőben a nyomás leesik akár egy bart is) így a lehető legpontosabban be van állítva a nyomás.
De csak azért, hogy kezdj aggódni a hőmérséklet miatt is: Nagyjából 3°C (2,73°C) hőmérsékletváltozás okoz 1% nyomásváltozást az abroncsban. Ne akard kiszámolni a gumi üzemmeleg hőmérsékletére a nyomást, a hideg nyomásértékek vannak feltüntetve. Ezért tudod magadat jól becsapni, ha egys hosszabb autópályázás, vagy egy hegyi lejtős tartós fékezés után térsz be egy benzinkútra nyomást ellenőrizni. Egy 60-70 fokos gumiban akár 20%-al is magasabb lehet a nyomás.
Hát ezt ki kell tapasztalni, körbe kell járni a kutakat.
Néhány dolgot azért tisztázni kell:
1.Olyan nincs hogy valami tökéletesen pontos. Csak olyan van hogy adott hibahatáron belül dolgozik, pl +/- 0,1bar. De ez is igazából csak kalibrálással vagy hitelesítéssel garantálható.
2.A kutakon a nyomásmérőre nincs előírás hogy kalibrálni vagy hitelesíteni kéne. Ebből adódik hogy valójában lutrira megy az egész, ezért kell kitapasztalni.
Érdemes ezért kézzel is vizsgálni, nyomkodni a gumit hogy nagyságrendileg jó lehet -e a nyomás. Jártam már úgy hogy az óra kb. 1bar-ral kevesebbet mutatott! Az ilyeneket ki kell tudni szűrni szemrevételezéssel, guminyomkodással.
3.Előfordulhat olyan, hogy a pumpában a szelephez csatlakozó gumitömítés sérült, vagy a cső ereszt valahol. Ezek további pontatlanságot okoznak.
4.Ha valami digitális, az még nem jelenti azt hogy pontosabb is, sőt ez a hiedelem egy hamis biztonságot adhat.
5.Igazából nem is az számít, hogy a nyomásérték mennyire pontos. A guminyomás több mindentől függhet, pl. a hőmérséklettől, a terheléstől, stb. Hogy referenciánk legyen, azért mondják hogy hidegen kell mérni. De ez sem egyforma, mert mehetsz reggel 6-kor is munkába, meg 11-kor is, aztán 5-10 fokos hőmérsékletkülönbség is lehet.
Ezért aztán a hajszálpontos nyomásérték helyett sokkal fontosabb kérdés hogy minden kerékben azonos legyen a nyomás. Ezt lehet biztosítani akkor is, ha a nyomásmérő óra nem pontos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!