Mikor drágultak meg a fék alkatrészek?
2010-ben adtam el az előző autómat, és csak most vettem tavaly egy másikat, tehát nekem kb. 11 évnyi autózás kimaradt. 2010-ben egy B3-as Passat-om volt. Megtaláltam a jegyzetfüzetet amibe írtam mindent is, 2400 Forint volt előre 1 szett fékbetét, 3000 Forint egy jobb minőségű tárcsa. Most ugyan ehhez az autóhoz x3 lenne ugyanez. A mostani A4-es Audi-mhoz meg mégdrágább. Az első autóm egy Lada volt, azt 2004-ben adtam el, ott konkrétan 500 Forint volt egy garnitúra fékbetét. Mikor először vettem hozzá, akkor meg is lepődtem hogy olyan olcsó. Mondta a boltos, hogy azért olcsó, hogy senki ne spóroljon a fékeken, ha nincs pénze mindent kijavítani rajta, a fékekre akkor is legyen.
Mostanra azért lett a fékeknek a többi alkatrésszel összeegyeztethető áruk, mert a gyártók már máshogy gondolkodnak? Most már nem számít az, hogy biztosan jók legyenek a fékek az autókon, rábízzák a tulajdonosra és reménykednek benne hogy nem fog rajta spórolni?
2010 áprilisában az euró 265 forint körül mozgott , tehát a fékbetéted 9 euró, ma 378, tehát a te 9 Eurós betéted mindjárt ugrott 3312 forintra csak az árfolyamdrágulásból.
Ezen felül a gyártó is biztos már nem ennyiért adja, növekedtek a szállítási és bérkölcségek is, infláció ez pedig nem egyszerre, hanem az évek folyamán, fokozatosan emelt mindent. Nézd meg, hogy a kenyér mennyivel drágult 11 éve alatt. Most ráadásul újabb drágulást hozott maga után ez az egész covidos helyzet, mert az alkatrészellátás is akadozik.
2022. február 14, 13:26 perckor egészen pontosan.
Minden drágul. Jó reggelt kívánok, eddig barlangban éltél?
Csak pár fogalom ami eddig is létezett:
- infláció
- EUR árfolyam
- alapanyaghiány
És negjegyzem (ahogy már előttem is írták) MINDEN drágult. Az élet ilyen.
Az eddigieket kiegészítendően:
A 2010-es években nagyjából kilábalt a világ a pénzügyi válságból. Így ez már nem indokolt volna áremelést, mégis szépen lassan fokozatosan kúszott fel mindennek az ára. Ezt azzal indokolták, hogy hatalmas a jólét, emelkednek a bérek, ezért az árakat is ehhez kell igazítani. (Nekem mondjuk a 10-es években egy fillérrel nem emelkedett a fizetésem, csak ha munkahelyet váltottam és sikerült magasabb bért kialkudni, de ez most lényegtelen.)
Aztán jött a Covid. Leállt a gazdaság, leállt a termelés. Igény viszont volt továbbra is a termékekre. Ha van kereslet, de nincs kínálat, az megint felfelé viszi az árakat.
Nagyjából kilábaltunk a Covidból. Mindenhol egyszerre beindult az ipar, ami hirtelen óriásira emelte az alapanyaghiányt. Nincs alapanyag, mert egymás elől happolják el a gyárak, nincs termék, kereslet pedig még inkább van, nőnek az árak.
Bejött az ukrán válság. Egy csomó autóipari cég ott gyártat az olcsó munkaerő miatt. A háború miatt viszont be kellett zárni a gyárakat. Alapanyag nincs, termelés sincs, igény viszont van. Tovább megugranak az árak.
Ezt tetézi még az árfolyam. A forint-euró/dollár rekordokat dönt. Amit külföldről kell behozni, csak emiatt sokkal több forintot kell érte adni, még ha a gyár ugyanannyiért is adja.
Ezek a tényezők az utóbbi 12 évben mind-mind külön is elég jelentősen felhajtanák az árakat. Együtt összeadódva meg pláne! Emiatt nem kell csodálkozni, hogy simán vannak olyan termékek, amiknek azóta megtöbbszöröződött az ára.
Köszönöm a válaszokat.
Nem az általános drágulásra gondoltam. Ha a fékalkatrészek a 2000-es évek óta együtt drágultak volna, mondjuk a főtengely csapágyok áraival, akkor most egy 10 ezer Forintot betétkészlet 3 ezer Forint alatt lenne. A Passatnál mikor 2400 Forint volt a fékbetét, 7800 a főtengelycsapágy szett. Ha ez az arány (ami más alkatrészeknél is ugyanígy lenne) megmaradt volna, akkor most 4300 Forint lenne a fékbetét. Közben pedig 8-9000 egy normálisabb. Sőt, a Ladánál 500 Forint volt egy fékbetét szett, és 4000 körül a főtengely csapágyak. Most utóbbi 8200, tehát a fékbetétek lennének 1025 Forint körül. Helyette 6500 Forint. Szóval 2004 óta 6500/500= 13-szorosáre drágultak a fékbetétek, míg a többi alkatrész meg 2-3-szorosára. Nem csak ennél a típusnál, már mástól is hallottam hogy kiszámolta, és hasonló érték jött ki neki. Ennek okára vagyok kíváncsi, nem arra, hogy miért drágul minden egyszerre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!