Ha bekövetkezik az 1000 forintos üzemanyagár, fogsz változtatni közlekedési szokásaidon?
A tőzsdei jóslatok szerint augusztus magasságában a turizmus berobbanása (és egyéb más tényezők) miatt a kőolaj ára az egekben lesz. Így nagyjából nálunk olyan ezer forint körül lesz egy liter üzemanyag.
Nos, én heti 4x ingázok napi 120 km-t átlag 7 literes fogyasztással. Tehát nekem havi szinten durván 130.000 forintba kerülne a tankolás ami már nem fog beleférni a költségvetésembe.
Tömegközlekedés nem opció.
Nem tudok változtatni a közlekedési szokásaimon. 30 km-re lakom a munkahelyemtől, a tömegközlekedés nem opció, mert teljesen kiszámíthatatlan, hogy mikor kezdek vagy fejezem be a munkát, a busz és vonatjáratok elég ritkák, ráadásul valószínűleg ennek is meg fog ugrani az ára.
Jelenleg a havi+helyi bérlet, amivel ki tudnám váltani a saját gépkocsit többe kerül, mint a havi benzinem. Valószínűleg az áremelés után a tömegközlekedés valamennyivel olcsóbb lesz, de nekem akkor sem fog annyit érni, hogy adott esetben reggel 5-kor elinduljak és este 8-kor érjek haza.
Már így is változtattam, de nem a benzinár miatt, hanem összességében az autó fenntartási költségei miatt, aminek csak egy része az üzemanyag. Éveken keresztül jártam minden egyes nap autóval dolgozni, Budapest agglomerációjából a belváros szélére, mert korán jártam be, sosem ment a korán kelés, francnak volt kedve még félholt állapotban buszozni vagy biciklizni is. Inkább tankoltam tele hetente a 65 litert, meg fizettem a szervizköltségeket, stb.
Aztán egyszer lett az autómnak egy komolyabb baja, majdnem egy hónapig volt a szervizben, és semelyik carsharing szolgáltatás zónája nem ér ki közel sem addig ahol én lakom, úgyhogy kénytelen voltam más megoldást keresni. Először buszoztam, de azt tényleg mindennél jobban utálom, sok büdös ember, akkor épp maszkot is kellett venni hogy levegőt se kapj rendesen. Úgyhogy az első hét végén elvittem a keveset használt bicómat a szerelőhöz, kicsit helyrepofozta, második héten kipróbáltam milyen vele bejárni - és basszus, hát azóta azzal járok, kivéve ha nagyon szar az idő.
1) Konkrétan ugyanannyi, sőt, néha kevesebb idő biciklivel beérnem, mert bár az út fele nem csúcsforgalmas, ott lassabb vagyok, de a városban a dugót meg tudom előzni. Minél nagyobb az autós forgalom, annál többet nyerek / hozok vissza vele.
2) Felébredek. Nincs már szükségem otthon egy kávéra meg az irodában is egyből egy dupla espressora, hogy még utána is hulla legyek, egyet iszom reggel és kész. Mire beérek, főleg ha korán kicsit csípős reggeli hidegben, teljesen éber és energikus vagyok.
3) Ránevelt, hogy kitartóbb legyek, mert bizony egy negatívuma a dolognak, hogy ha szar napod van, esetleg túlórázol is, vagy nap közben romlik el az idő, akkor is ott van veled a biciklid és azzal kell hazamenned. Néha kellemetlen, de pár ilyen után már ezt is könnyebben veszem.
4) Nagyon sok pénzem marad meg, de tényleg. Bevallom, kicsit "biciklis arc" lettem mióta ebbe belevágtam, úgyhogy százezreket költöttem már új biciklire és annak a "tuningolására", de még mindig sokkal kevesebbet, mint az autóm tankolására-szervizelésére előtte.
5) Munka után baromi jó érzés néha, hogy beülhetek egy-két sörre a haverokkal. Na persze, hivatalosan nem szabad... de ne legyünk már vakok és karótnyeltek.
6) Szebb állapotban marad meg az autóm. Én egyébként hatalmas autób*zi vagyok, és korábban mindig féltem, hogy vajon a városban nekem fog-e valaki koccanni, vagy rámnyitja-e valaki az ajtót ha parkolok egy szűkebb helyen, stb stb, volt is ezekre példa sajnos, ami mindig nagyon fájt, mert mindig valami olyan autóm volt ami közel áll a szívemhez és amit nagyon szeretek, ráadásul mind elég szép állapotban is van/volt. Sajnáltam őket erre használni, de a kényelmem felülírta az eszemet.
Tudom, tudom, olyan vagyok mint valami idegesítő vegán aktivista. Pedig én is nagyon szeretem az autókat, főleg aminek négynél több hengeres benzinmotor adja a kraftot. De egyszerűen tényleg megéri kipróbálni mást is. Az személyes szocproblémám, hogy én utálom a tömegközlekedést, de van olyan - egyébként vezető pozícióban lévő, tehát autót venni és fenntartani nem probléma az illetőnek - kollégám, aki direkt tömeggel jár be, mert közben tud olvasni, tud zenét hallgatni, vagy csak megfigyelni az embereket, gondolkodni magában, míg autóval a reggeli csúcsban ülve valójában csak fizikailag kényelmes az élet, szellemileg nem, mert a sok siető, dudáló, frusztrált sofőr között lépésben haladni minden csak nem nyugalmas. Akkor már a bicikli is kicsit nyugodtabb, azzal legalább tudsz haladni.
Nem számoltam soha össze hogy mennyi pénzt spórolok ezzel az autózáshoz képest, de szerintem elég jól mutatja a helyzetet, hogy van egy hobbiautóm amivel évekig nem jutottam előre főleg a pénz miatt - mióta biciklizem és marad több pénzem, annyira jól haladok vele, hogy már a szezonra lehet hogy ki merem vinni egy parkoló parádéra. Nem kevés pénz ment bele, és nem is lett volna rá ha autózom tovább, az fix. Persze nem mindenkinek jelent gondot az anyagi kérdés, de azért az átlag magyar embernek nagyon is számít.
Ha 1000 lenne az üzemanyag, akkor már a tömegközlekedés se lenne olcsó. Ha mégis, akkor meg zsúfoltabb lesz.
Szóval, ha így se hobbyból kocsikázunk, akkor kifizetnénk sokan az 1000forintos literárt.
Ilyen árnál már minden más ára is növekedne a szállítás miatt is.
Nagyon gyorsan a fizetéseket is hozzá kellene emelni.
Hírtelen rájönnének, hogy mit ér a magyar fizetésünk az Euban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!