Trabant Hycomat automata volt, vagy hány pedál volt benne?
2 pedál volt benne
Gyakorlatilag egy kökorszaki megoldású "robotizált manuális váltó volt benne
Amikor a váltókarral váltottál akkor a kuplung is szétkapcsolt, és igy nem neked kellett a kuplungot pedállal müködtetni
Akkoriban ez nagyon hasznos doloog volt a KGST országokban igy a mozgás sérült emberek is autozhattak.
De az öregasszonyok is szerettéka hicomatos trabantokat mert nagyon könnyű volt kezelni,vezetni
csak induláskor kellett a kuplung,(ezért vplt 3 pedál) utána már a váltókar emelte ki a kuplungot. Mozgássérülteknek némi átalakítással kiváló jármű volt..
Ezek nem sportgépek voltak, nem kellett aggódni, hogy hegyről lefelé kenés híján beáll a motor...jó, a katalógus javasolta az időnkénti gázfröccsöt mondjuk a Mátrából lefelé.
Nekem a motorom volt hasonló.
Amikor nyomod a váltókart, elóbb kiemeled a kuplungot és csak utánna kapcsolja a sebességet.
Nem ismerem pontosan, hogy milyen is az a Hycomat trabant, én már sajnos nem az az évjárat vagyok, de gondolom hogy az is hasonlóan működhet.🤷♂️
A motornál pl úgy oldották meg azt, hogy álló helyzetben is tudd 1-est kapcsolni, hogy röpsúlyok "zárják össze" a kuplungot az alapjárati fordulatszám felett kicsivel, így bármelyik sebességben megállhatsz. Váltáskor meg egy rudazat kiemeli a kuplungot.
"csak induláskor kellett a kuplung"
Hát ha induláskor tudta volna kezelni, később miért nem?
Másképp ment a dolog: a kuplungot egy rugó kiemelt helyzetben tartotta.
Beépítettek egy olajszivattyút, aminek alapjáraton kicsi volt a nyomása ahhoz, hogy a "rákötött" hidraulika hengerrel legyőzze a kiemelő rugó erejét.
Sebességbe téve, gázra lépve megjött az olajnyomás, zárta a kuplungot.
Váltóhoz nyúlva (talán a végét kifelé kellett húzni)egy kapcsoló+mágnesszelep elengedte a záró olajnyomást,oldott a kuplung, váltás után váltókart elengedve, nyomás megjött, zárt a kuplung.
Ilyen volt, legelején volt baleset is: motorház nyitva, az ember meghúzta a gázbowdent, nézte hogy pörög fel.
De volt aki sebességbe hagyta, bizony fellökte. Beépítettek egy kapcsolót motorháztető nyitást figyelte.
Motornál, Jawa használt ilyet: a váltókarnak volt 2 nyelv féléje, mozdításra először a nyelv nyitotta a kuplungot, aztán jött maga váltókerék mozgató mechanizmus.
Azért finoman kellett kezelni, volt egy ritmusa, erőszakosan, gyorsan használni nem volt egészséges, én mindig használtam a kuplungkart.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!