Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Motor vagy személyautó jogsi?

Motor vagy személyautó jogsi?

Figyelt kérdés

Nemsokára dolgozni kezdek, és szeretnék magamnak jogosítványt. Az álláspont a következő:

Nagyon régóta szeretnék motoros jogsit, imádtam amikor édesapám mesélt az első Simsonjáról, és hogy mennyire szerette (azóta persze eladta már, és most autót vezet). Évek óta azon gondolkodtam, hogy motoros jogsit szeretnék, de most hogy eljutottam ahhoz a ponthoz, mikor már "hivatalosan" lehet rajta gondolkodni, mindenki le akar róla beszélni. Azzal érvelnek (még édesapám is), hogy az autó biztonságosabb, kényelmesebb, és hogy mivel mindenkinek autója van a közvetlen közelemben, tudnak segíteni ha valamit nem értek. Plusz azt is mondták, hogy a túlsúlyom miatt (kb. 100 kg lehetek, de nem tömény zsír, nem tudom mennyire számít ez motorozásnál?) sem ajánlják.

Az elsővel még egyet is értek, elvégre egy autóban valószínűleg kevésbé sérülsz meg ha neadjisten balesetezel, de én úgy érzem hogy tudnám vállalni a kockázatot. És nem bagatellizálnám el se az oktatást, se a vizsgát, hogy minél jobb sofőr legyek.

Nem azt kérem hogy döntsetek helyettem, inkább tapasztalatokra, véleményekre vagyok kíváncsi. Hallgassak a többiekre, és válasszam a B kategóriát, vagy hallgassak magamra, és menjek az A-ra?

Köszönöm a válaszokat előre is!



2022. márc. 13. 22:17
 1/7 anonim ***** válasza:
87%

Igazuk van, a motorozás baromi veszélyes, pláne, hogy egyre több a hülye az utakon (motoros és autós is).

De nem is ez a lényeg. A motor egy hobbi, egy nagyon drága hobbi. Napi használatra/munkába járásra lényegében alkalmatlan.

Szóval szerintem B, aztán persze, ha megengedheted magadnak, hogy motort is tarts, akkor csinálj A-t és élvezd.

2022. márc. 13. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%
Én is B kategóriát mondanék elsőnek. Az autó használható esőben, hóban, fagyban, szélben. Motoron hosszútávon -3 fokban halálra fagysz. Később utána mehet az A, hétvégén meg tudsz motorozni egy jót
2022. márc. 13. 22:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:
100%
Csatlakoznék. Legyen B-d, aztán majd meglátod.
2022. márc. 13. 23:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 anonim ***** válasza:
100%

Én nem szeretném neked megmondani, mint az előttem szólók, hogy mit és hogyan csinálj, hanem csak simán meg szeretném osztani az én tapasztalatom és motorozás terén megszerzett tufásom egy darabkáját. Hátha segít, tanulsz belőle valamit, ami segíti a döntést. Hisz felnőtt ember vagy, vagy mindenesetre önálló döntésre képes :)

Én először B-t csináltam, de leginkább azért, mert ajándék volt, anyukám fizette, és szerettem vezetni (magánterületen, egy reptéren több száz km-t vezettem, közösségi autós feladatokat láttam el a repülőklubnak, 13 éves koromtól kezdve). Már amúgy B megszerzésekor és előtte is mindenhova bicajjal jártam Budapesten belül, a két kerék közelebb állt hozzám. Egy évre rá saját pénzből, szüleimnek se szólva (felnőtt ember :P) megcsináltam az A2-t és vettem egy 125-ös motort. Imádtam minden részét, sokkal szabadabb és rugalmasabb lettem általa, mint bkk-val vagy akár bicajjal, akár autóval. Azóta is megmaradt ez a szeretet és már legalább 60 ezer km-t motoroztam, ami tippre 3-szor több, mint amennyit autóval mentem. 2015 óta bejártam a párommal vagy 17 országot motorral, még a 125-össel is voltunk itt-ott. Sokkal több pozitív oldalát tapasztalom, mint negatív oldalát. Jelenleg 2 motorom is van. Minden évben elmentem több vezetéstechnikai képzésre, csiszoltam a gyakorlati és elméleti tudásom, valamint a forgalomban való részvétel mentális oldalával is foglalkoztam sokat, hogy még biztonságosabb lehessen. Rengeteget olvastam a témában, néztem ismeretterjesztő videókat stb. Sose volt autóm, de olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy a szüleimtől kölcsön tudom kérni az egyiket, ha épp szükségem van autóra, meg munkahelyemen is van pool car, de ez kb évente 4-szer fordul elő. Teljesen jól tudok funkcionálni csak motorral. Télen is, de ritkán megyek ilyenkor motorral hosszabb távokra városon kívül.


Mihez szeretnél jogosítványt? Melóba járáshoz? Ez milyen távolság és körülmény? Végig városon belül pl? Végig városon belül maradva 365 napból nagyjából 350 napban megoldható motorral a közlekedés. Amikor leesik a hó vagy ónos eső lefagy, akkor szoktam félretenni a motorokat és járok bkk-val. Idén megoldottam ezt a pár napot home office-szal. Ezek mind olyan dolgok, amiket érdemes figyelembe venni. Évente néhány nap, amikor nem tudok motorozni, amilyen enyhe teleink voltak az utóbbi 5 évben.

Igen, az autó biztonságosabb, kényelmesebb (mi számít kényelemnek? Pl dugóban ülni napi 2 órát az "kényelmesebb", mint motorral ugyanazt a távot 45 perc alatt megtenni?). Statisztikailag valóban biztonságosabb (sokkal) az autó, de ha az ember elkezd a mélyére menni és értelmezni a statisztikát (mint ahogy azt sokszor megtettem), kiderül, hogy mégse olyan sokkal, ha néhány alapszabályt betart az ember. Illetve a motor keskeny, amibmiatt könnyebb hárítani egy kialakuló necces szitut. Vannak védhetetlen helyzetek, és ilyenkor valóban áldásos, ha van körülötted egy ketrec, de ezek sokkal, nagyon sokkal ritkábbak, mint a statisztikából elsőre gondolná az ember.

Nagy távokat (400+ km) valóban kényelmesebb kocsival megtenni, kevésbé fárasztó, főleg ha a viszonyított motoros egy kezdő. Egyrészt egyre közelebb kerül a fáradás mértéke az autóéhoz, de sose éri azt el, másrészt a motorozásban meglévő pozitív érzések szoros kapcsolatban állnak a fáradást okozó tényezőkkel, egyik nem volna lehetséges a másik nélkül, azaz én nem akarok ugyanolyan kényelmes motorozási élményt, mint autózási élményt. Én akarom a szelet, hideget-meleget érezni, a köd szagát, az egyensúlyozás nehézségét és a homokos útburkolaton finoman megúszó hátsó kereket a kanyarban, a homlokomon koppanó darazsat :) Ezek miatt lesz "kényelmetlenebb", fárasztóbb.

100 kg? Nézz körül Magyarországon, férfiak között szinte mindenki 90 kg fölött van. Motorosok is. Nem jelent gondot, mármint nem olyan, ami miatt ne tudnál motorozni. Max nem Honda Grom lesz a te motorod. A magasság sokkal inkább limitáló faktor tud lenni, mint a súly. Én 197 centi vagyok, emiatt sok motort nem tudnék kényelmesen vezetni, még ha akarnék se.

Az oktatást és a vizsgát valószínűleg nem te fogod elbagatellizálni, hanem a suli meg az oktató. Egyetlen suli van tudtommal, ami normális alapokat ad, a Safety Hungary. De annyival drágább is. Motorozást sose lehet teljesen megtanulni. Mindig, MINDIG van olyan dolog, amiben tudod képezni magad, újat tudsz tanulni, ami közvetve vagy közvetlen módon jobb sofőrré, biztonságosabb motorossá tesz közúton, ezáltal csökkentve még tovább az esélyét, hogy baleseti statisztikába bekerülj. Nem tudom hangsúlyozni ezeknek a képzéseknek a fontosságát, de ez nem elég, a döntéseidnek, "útstratégiádnak" is legalább ennyire jóknak kell lenniük (ez az, amit korábban mentális oldalként írtam).

Előre szerintem nehéz eldönteni, mennire való ez neked, vagy mennyire tetszene. Ha már évek óta ezen gondolkodsz, az egy jel, hogy valószínűleg tetszene, de egyáltalán nem biztos. Ha esetleg valaha megcsinálod az A-t, ne felejtsd, hogy a motort, akármilyen kicsi vagy nagy, tisztelni kell, mert könnyen visszacsap, főleg a nagyobbak. És érdemes kisebbel kezdeni, max 400 cc, mivel kell idő az egész megszokásához, rengeteg nagyon finom és pontos izommemóriának kell kiépülnie, amíg nem vagy véletlenül önveszélyes.

2022. márc. 14. 00:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 anonim ***** válasza:
100%

Hajnali egykor nem tudok rendesen gondolkozni. Kihagytam egy csomó dolgot.

Ugye leírtam, hogy én szinte végig tudok motorral közlekedni télen is. Azt nem írtam le, hogy ezt pontosan hogyan teszem. Egyrészt nem kell városon kívül mennem szinte soha. Amint elhagyod az aszfaltdzsungelt, hűl az idő pár fokot szinte azonnal (Vörösvári út - Becsi útnál kifele haladva az 1-es villamos végállomása után 500 méter alatt konkrétan érezhető a lehűlés. Nyáron tök kellemesen "hűvös" lesz hirtelen). Amint városon kívül kell mennem, sokkal alaposabban fel kell öltöznöm és még így se kellemes. Azaz ha te mondjuk Székesfehérvár és Budapest között ingázol, akkor kapásból nem teljesen igaz, amit írtam. Továbbra is motorozható, amíg nincs fagy és nem csúszik az út (télen kötelező a téli gumi, magas szilika-tartalommal), de ehhez kell egy kézszsák és egy jó téli kesztyű, jó téli kabát, sízokni, motoros bakancs, jó nadrág, aláöltözők, téli balaklava stb. Munkahelyeden picit át kell tudni öltözni. Ez a ruhamennyiség egyrészt kb 10 perc legalább, amíg felveszed, másrészt alsóhangon 200 ezer forint összesen. Csak a kabátom volt 50%-os akcióban 100 ezer. De szerintem megérte. Egy jó fűthető kesztyű 60 ezertől kezdődik. Én 35-ért vettem, de már bánom. 35-ért sokkal jobb, fűtőszál nélküli téli kesztyűk is vannak.

Azaz ezekből talán látod, hogy télen városon kívül motorozni nem olcsó és nem kompromisszum mentes. Városon belül nem ilyen vészes, valami alapszintű 4 évszakos szett megteszi, meg alá egy decathlonos réteg párezerért. Városban szinte soha nem kell bekapcsolnom a fűtőszálat a kesztyűben, de veszek egy vékony kesztyűt a motoros kesztyű alá.

Illetve ugye írtam közvetve, de most ismét írom, hogy ha nincs a családodban autó, amit kölcsön tudnál kérni, meg barátoktól se, akkor szívás tud lenni az az évi 4-5 alkalom, amikor valóban kell kocsi (amikor pl többen mennétek nyaralni, vagy bútort kell szállítani stb). Most síeléshez a munkahelyemtől kértem el a kis nv200-as Nissant, mivel 4-en nem férnénk el cuccokkal együtt egyik autónkban sem. Megintcsak: kiváltságos helyzetben vagyok, amiért hálát adok a szüleimnek főleg. Nem mindenki ilyen szerencsés.

Én amúgy motorral rendkívül találékony vagyok a hétköznapokban és sok mindent megoldottam már, kisebb lapra szerelt bútort is vittem haza ikeából/praktikerből, amikor nem volt más opcióm, meglepően praktikus tud lenni, ha kiismered a határait. Barátnőmmel azon is rengeteget nevettünk, amikor egyszer nagybevásárlás után mindhárom doboz dugig volt, az ananász meg sehol se fért el, úgyhogy a doboz tetejére gumipókoztuk. A környező kocsiban ülő emberek is jót mulattak a látványon :)

Még egy gyors példa egy barátom életéből, aki napi szinten ügyfelekkel tart kapcsolatot, egyéni vállalkozó. Azt állítja, hogy csak azért, mert motorja van, sokkal többet tud keresni, mivel sokkal hatékonyabban és gyorsabban mozog a városban. Ő is egész télen motorral járt, de neki robogója van, arra meg vehető lábzsák, ami az egész alsó testről leveszi a menetszelet, esőt, és sokkal kényelmesebb lesz tőle a motorozás. Én Cambridge-London távot tettem meg utassal egy ilyen robogóval szakadó esőben és annyira jó volt, hogy legalább a lábam meg nadrágom nagyjából száraz maradt. Azaz ezt is érdemes bevenni a képletbe, amikor mérlegelsz. Egyrészt a robogót, másrészt azt, hogy mennyit kell jobbra-balra menned a városban.

2022. márc. 14. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:
100%

Dönteni természetesen Te fogsz, én/mi csak javasolni tudunk Neked. Én is elsőnek a"B" kategóriát javaslom. (Van autóm (Honda Jazz) és motorom (Honda VFR800) is, több 100e km-t mentem már 2 és 4 keréken.)

Az autóval jól be tudod gyakorolni, a különböző forgalmi szituációkat, amikor motoron ülsz akkor már zsigerből fogod tudni, hogy mire kell figyelned. Az autóval ha hülyeséget csinálsz akkor könnyebben megúszod a balesetet.

Motoros oktatóm mondta, hogy a motorral - dinamizmusából fakadóan - könnyebb kivédeni egy balesetet, de ha bekövetkezik, akkor sokkal súlyosabb. Visszakanyarodva az előző gondolatomhoz, ehhez tudnod kell, hogy mikor mit csinálj.

2022. márc. 14. 15:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 walk w1th mee ***** válasza:
100%
110 kiló vagyok,sportmocival nyomtam a tavalyi szezont azelőtt meg terependuró,üdv
2022. márc. 14. 18:22
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!