Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Kuplung-fék vagy fék-kuplung?

Kuplung-fék vagy fék-kuplung?

Figyelt kérdés

Oktatáson úgy tanították, hogy egészen addig a pontig kell nyomni a féket, hogy ne kezdjen el fulladozni a motor, utána kell kuplungozni. Most, hogy vezetek viszont, azt vettem észre, hogy sokkal jobb először benyomni a kuplungot, ha tudom, hogy valszeg váltani, leállni kell majd. Előtte mindig rettegtem attól, hogy lefullad a kocsi. (Valójában így is - úgy is utálom a kézi váltót úgy, ahogy van :))


Más is csinálja így?


2010. szept. 8. 11:00
1 2
 1/13 tibo61 ***** válasza:
100%
Fék-kuplung. Nem kell megvárni amíg fulladozik a motor, ez hülyeség. Egyébként ha nem kuplungolsz korán akkor használod a motorféket, ami kíméli az üzemi fékedet, csökkenti a fogyasztást, növeli a biztonságot. Télen például csökkenti annak az esélyét hogy fékezés közben megcsússz.Én csak akkor kuplungolok korábban, ha ki is akarom tenni üresbe az autót, mert gurulni akarok, ami egyébként közlekedésbiztonság szempontjából nem túl előnyös.
2010. szept. 8. 11:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
100%

Az első jól mondja.

fék, kuplung

Azért tényleg nem kell fulladás határig lemenni, 1000-1500-as fordulatnál kinyomod a kuplungot és gond megoldva.

2010. szept. 8. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
46%
Az attól függ. Ha "hirtelen", vagy viszonylag rövid távon kell megállnod, akkor kuplung-fék. Ha csak lassítani akarsz és az adott sebességtartomány rángatás nélkül elbírja azt, akkor addig nem kell a kuplungot használni. Ilyenkor a lassítás után vagy újra gázt adsz (mert megszűnt a lassítást kiváltó ok,) vagy ha annyira csökkent az adott sebességhez tartozó fordulatszám, akkor visszaváltasz, vagy a kuplungot benyomva megállsz.
2010. szept. 8. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 kisminden válasza:
60%

A fulladást nem kell megvárni, de ha a fordulatszám túl alacsonnyá válik, akkor érdemes kinyomni a kuplungot, és ha nem állsz meg ill. még elég nagy sebességgel haladsz akkor alacsonyabb sebességbe kapcsolni.

A lényeg, hogy amikor az autó halad, mindig maradjon sebességben. Ez alól az araszolgatás kivétel, ott alacsony sebesség mellett sem biztonságtalan néhány métert kinyomott kuplunggal gurulni.

Tehát jól tanították, először fék aztán kuplung, ha kell. Ezt hívják motorfékezésnek. Amellett hogy kinyomott kuplunggal veszélyes fékezni, többet is fogyaszt az autó, és gyorsabban kopik a fék. A motorféknél a fogyasztás 0, míg a kinyomott kuplungnál alapjárati. A fékek kopásának gyorsasága pedig drámaian megnőhet motorfékezés nélkül. Olyannyira, hogy nagyobb járművek fékrendszere akár EGYETLEN fékezéssel is felmondhatják a szolgálatot motorfék nélkül. Sok busztragédia oka volt, hogy kivették, vagy nem tudták sebességbe tenni a járművet a lejtőn.

Az automataváltó is mindig sebességben tartja az autót, csak ott nem neked kell bajlódnod a megfelelő fokozat beállításával. Ha az kényelmesebb, akkor vegyél olyat, de ezzel a rossz gyakorlattal hagyjál fel, nehogy baj legyen belőle.

2010. szept. 8. 11:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
58%

Erre találták ki a gázfröccsös visszaváltást.

Mondjuk mész 70-nel 5.-ben. Fékezni kel olyan 40-re. Na most ugye 50 környékén elkezd rángatni, de te ezt már előre tudod, ezért fékezés közben mondjuk 60-nál kinyomod a kuplungot, visszahúzod 4.-be, a jobb lábaddal miközben lábujjal nyomod a féket, a lábfejed kifordítva sarokkal adsz egy kis gázfröccsöt, majd finoman felengeded a kuplungot. Ha tovább lassulsz, akkor vissza 3.-ba stb. Így nem kell félni a rángatástól, mert nem is fog, és ha gyorsítani tudsz, akkor nem kell visszaváltani, mert már az ideális fokozatban vagy.

2010. szept. 8. 12:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 anonim ***** válasza:
53%

Használd a motorféket, mert mint leírták, benzint spórolsz és a fékbetét is kevésbé kopik. (elég drága dolog)


Bár én motort vezetek, de én a féket CSAK AKKOR használom, ha gyorsan kell megállni, illetve, ha már olyan alacsony a fordulat, hogy be kellett húznom a kuplungot. Igaz, egy nagyobb teljesítményű motornak a tömegéhez képest erősebb a motorféke, mint egy benzines autóé, de a visszaváltásos fékezést érdemes autónál is használni. Vagy legalább addig sebességben hagyni, amíg megközelíti az alapjárati fordulatot. (én sem szoktam mindig visszapakolgatni a sebességeket, inkább, csak ha magas fokozatban volt, vagy élvezkedni akarok a hangján ;D )

2010. szept. 8. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
Ameddig lehet addig fék NÉLKÜL mennyél. Csak kapcsolgass inkább vissza. És én alkalomtól függően váltok, de 1500 felett nem nyomom ki a kuplungot, mert hülyeség(nyilván kivéve ha váltok).
2010. szept. 8. 16:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 anonim ***** válasza:
100%
vezess minnél többet és el fogsz jutni odáig, hogy nem is kell ezt megkérdezned, hanem gondolkodás nélkül fogod tudni mikor kell kinyomni a kuplungot ha fékezel! te érzed a kocsit, mindig a szituáciohoz megfelelően itélj, ne szabályok alapján vezess! a válaszok jok, de mindig van kivétel!
2010. szept. 9. 12:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 anonim ***** válasza:
100%
utálod a kézi váltót?? háááát, nemtom! én meg az automatát! szeretem én irányitani az autot, amibe a váltás is beletartozik! nincs is anál jobb mikor egy visszakapcsolásnál...mondjuk 5-ből 3ba felbőg a motor és beletapadsz az ülésbe! szerintem jobb a manuális
2010. szept. 9. 12:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 A kérdező kommentje:

Hát, a vezetést én is váltóval együtt szoktam meg, de ettől függetlenül én nagyon szívesen rábíznám a kocsira a váltásokat.. legalább erre se kellene figyelni. Ha lesz rá lehetőségem, biztos automata autót fogok venni.


Megpróbálom ezentúl a motorféket jobban kihasználni. Arról sejtésem se volt, hogy motorfékkel kevesebbet fogyaszt, számomra úgy volt logikus, hogy ha megszűnik a váltó meg a kerekek közötti kapcsolat, akkor nincs semmilyen fogyasztás.. nem értek hozzá.


(Egyébként szoktam használni, csak mindig alábecsülöm, és túl hamar veszem el a lábam a gázpedáltól - aztán meg inkább kinyomom a kuplungot, hogy gyorsabban guruljon már el a körgorgalomig :))

2010. szept. 9. 19:58
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!