Kuplung-fék vagy fék-kuplung?
Oktatáson úgy tanították, hogy egészen addig a pontig kell nyomni a féket, hogy ne kezdjen el fulladozni a motor, utána kell kuplungozni. Most, hogy vezetek viszont, azt vettem észre, hogy sokkal jobb először benyomni a kuplungot, ha tudom, hogy valszeg váltani, leállni kell majd. Előtte mindig rettegtem attól, hogy lefullad a kocsi. (Valójában így is - úgy is utálom a kézi váltót úgy, ahogy van :))
Más is csinálja így?










Az első jól mondja.
fék, kuplung
Azért tényleg nem kell fulladás határig lemenni, 1000-1500-as fordulatnál kinyomod a kuplungot és gond megoldva.





A fulladást nem kell megvárni, de ha a fordulatszám túl alacsonnyá válik, akkor érdemes kinyomni a kuplungot, és ha nem állsz meg ill. még elég nagy sebességgel haladsz akkor alacsonyabb sebességbe kapcsolni.
A lényeg, hogy amikor az autó halad, mindig maradjon sebességben. Ez alól az araszolgatás kivétel, ott alacsony sebesség mellett sem biztonságtalan néhány métert kinyomott kuplunggal gurulni.
Tehát jól tanították, először fék aztán kuplung, ha kell. Ezt hívják motorfékezésnek. Amellett hogy kinyomott kuplunggal veszélyes fékezni, többet is fogyaszt az autó, és gyorsabban kopik a fék. A motorféknél a fogyasztás 0, míg a kinyomott kuplungnál alapjárati. A fékek kopásának gyorsasága pedig drámaian megnőhet motorfékezés nélkül. Olyannyira, hogy nagyobb járművek fékrendszere akár EGYETLEN fékezéssel is felmondhatják a szolgálatot motorfék nélkül. Sok busztragédia oka volt, hogy kivették, vagy nem tudták sebességbe tenni a járművet a lejtőn.
Az automataváltó is mindig sebességben tartja az autót, csak ott nem neked kell bajlódnod a megfelelő fokozat beállításával. Ha az kényelmesebb, akkor vegyél olyat, de ezzel a rossz gyakorlattal hagyjál fel, nehogy baj legyen belőle.





Erre találták ki a gázfröccsös visszaváltást.
Mondjuk mész 70-nel 5.-ben. Fékezni kel olyan 40-re. Na most ugye 50 környékén elkezd rángatni, de te ezt már előre tudod, ezért fékezés közben mondjuk 60-nál kinyomod a kuplungot, visszahúzod 4.-be, a jobb lábaddal miközben lábujjal nyomod a féket, a lábfejed kifordítva sarokkal adsz egy kis gázfröccsöt, majd finoman felengeded a kuplungot. Ha tovább lassulsz, akkor vissza 3.-ba stb. Így nem kell félni a rángatástól, mert nem is fog, és ha gyorsítani tudsz, akkor nem kell visszaváltani, mert már az ideális fokozatban vagy.





Használd a motorféket, mert mint leírták, benzint spórolsz és a fékbetét is kevésbé kopik. (elég drága dolog)
Bár én motort vezetek, de én a féket CSAK AKKOR használom, ha gyorsan kell megállni, illetve, ha már olyan alacsony a fordulat, hogy be kellett húznom a kuplungot. Igaz, egy nagyobb teljesítményű motornak a tömegéhez képest erősebb a motorféke, mint egy benzines autóé, de a visszaváltásos fékezést érdemes autónál is használni. Vagy legalább addig sebességben hagyni, amíg megközelíti az alapjárati fordulatot. (én sem szoktam mindig visszapakolgatni a sebességeket, inkább, csak ha magas fokozatban volt, vagy élvezkedni akarok a hangján ;D )















Hát, a vezetést én is váltóval együtt szoktam meg, de ettől függetlenül én nagyon szívesen rábíznám a kocsira a váltásokat.. legalább erre se kellene figyelni. Ha lesz rá lehetőségem, biztos automata autót fogok venni.
Megpróbálom ezentúl a motorféket jobban kihasználni. Arról sejtésem se volt, hogy motorfékkel kevesebbet fogyaszt, számomra úgy volt logikus, hogy ha megszűnik a váltó meg a kerekek közötti kapcsolat, akkor nincs semmilyen fogyasztás.. nem értek hozzá.
(Egyébként szoktam használni, csak mindig alábecsülöm, és túl hamar veszem el a lábam a gázpedáltól - aztán meg inkább kinyomom a kuplungot, hogy gyorsabban guruljon már el a körgorgalomig :))
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!