Mi az oka annak, hogy az autóm nem minden alkalommal veszi be a hátramenetet?
Az esetek kb egyharmadában nem tudom betenni hátramenetbe a kocsit. A váltó érzete is más ilyenkor mert csak lazán bemegy R-be, és érezni hogy ott semmilyen fogaskerék nem került kontaktusba egymással. Természetesen a nyomaték nem megy ki a kerekre, szóval rükvercben is üresben van a kocsi. Amikor ez történik akkor ki kell vennem üresbe, kuplungról lábat le, motort kicsit megpörgetni (tényleg elég csak kicsit, 800 helyett kb 1000-es fordulatra), és ezután gond nélkül veszi a hátramenetet.
Ezt mi okozza? Drága a javítása?
2008-as Renault Clio Grandtour 1.5 dízel (ha esetleg számítana)
Azért érzed, hogy üresben van a váltó mert tényleg üresben van :D
Autók nagy részében (pláne a nem-prémium kategóriában) a rüki nem szinkronizált.
Így amikor beteszed vagyis betennéd érzel egy kis ellenállást, Te azt hiszed bent van sebességben közben meg még kellene tovább húzni/tolni a kart.
Először azt hittem arra gondolsz, hogy hátramenetbe néha reccsen mikor berakod. Az nem szinkronizált váltónál előfordulhat azt úgy kell megoldani, hogy lenyomod a kuplungot és kb 3 mp múlva rakod hátramenetbe. Vagy kuplung le, berakod egyesbe és utána rögtön hátramenet. Így sem reccsen.
De az, hogy nem tudod berakni hátramenetbe az szerintem hiba.
Céges Dacia Dokker volt ilyen. Látszólag rükvercben volt a váltó mégis üresben pörgött. Ilyenkor vissza üresbe aztán újrapróba. Utána jó lett.
Renyóknál egy automata, műanyag racsnins feszítő van a kuplungnál.
Amikor épp határeseten van, akkor szokott szórakozni a hátramenettel. Majd egyszercsak jó lesz, olyankor előrébb állította magát egy foggal.
Ahogy írták is a hátramenet nem szinkronizál, hanem sima egyense fogazású vagyis tolófogaskerekes. Itt bedig ha nem úgy állnak a fogaskerék fogai, akkor nem tudod betolni. Ilyenkor van, hogy felengeded a kuplungot, és ezáltak a fogaskerekek is már helyzetben állnak, így már be fog menni. Ez nomális dolog manuális váltóknál.
Itt jól látszik a hátramenet egyenes fogazású fogaskereke a váltóban.
Senki nem mondott egy lényeges dolgot:
Amikor felengeded a kuplungot, a váltóban a fogaskerekek még 1-2 másodpercig lassulva forognak. Akkor könnyű a hátramenetet kapcsolni, ha a fogaskerekek még nem álltak meg teljesen.
Ha az ideális időnél több telik el a kuplung benyomása és a váltókar mozgatása között, akkor a hátramenet egyenes fogazású álló fogaskerekei fog-fog állásban találkoznak és nem csúsznak egymásba.
Ha meg túl gyorsan váltasz, akkor "recsegnek".
Az időzítésen múlik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!