A mostani, 0-15éves autók mindegyike csal a vízhőfokkal? Tudtommal a Fiesta 75-105 fokos közötti víznél, és a Vw-ek is mind 90 fokot mutatnak. Csak emiatt könnyen lehet bibi ha tényleg forrna a víz. Tudom, nyomás alatt magasabban forr de akkor is.
Öreg dízelem van és a hőfokmérő skálája nincs számozva.
Beépítettem egy digitális hőfokmérőt, a jeladóját a hengerfej legfölső részébe szereltem.
A digitális szerint a gyári műszer mutatója 60°C-nál beáll középre és csak 100°C fölött indul el fölfelé a piros felé, majd 120°C-nál éri el a pirosat.
Igen, elég sok modern, ODB-s autón mértem összehasonlítást a diagnosztika és a műszerfal közötti értékkel. Mindegyik csal. Még a VW is, ahol precízen beáll 90-re és kimozdítani sem lehet onnan, valójában már 70 felett odamegy.
Ugyanakkor meg lehet érteni ezt is, hogy miért csinálják, bár mint műszaki "nerd", engem is idegesít. Akkortájt kezdtek elterjedni, amikor az autóipar átállt a teljes CAN rendszer alkalmazására, így a műszeregységen olvasott értékek is mind szimulált értékek lettek, amit a műszeregység vezérlő vezérel ki magukra a műszerekre. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy bármikor bármit kijelezhet, amit a szoftver diktál, nincsenek már konkrét bemenő jelek magába az óracsoportba, mint egy régebbi autónál.
És hogy miért van arra szükség, hogy "csaljanak" a hűtővíz kijelzéssel? Több oka is van. Egyrészt a motor hőmérséklete az üzem során állandóan változik. Minél újabb a jármű, annál jobban szeretik ráadásul ezt változtatni is, főleg emissziós okokból (90°C felett nyitó, fűthető termosztát, termomodulok). De egy alap autónál is, egy mezei termosztáttal és egy ventilátorral is nem fog megmaradni a vízhőfok egy ponton. A termosztát eleve hiszterézissel dolgozik, és a ventilátor sem fog rögtön kapcsolni, és nem is mindig ugyanott: elég, ha megy a klíma, máris működnie kell. Szóval a lényeg, hogy a hűtővíz hőmérséklet mindig ingadozni fog. Ez az, amit nem szívesen mutatnak meg az átlag usernek, különben nem győznék garanciában fogadni a hibátlan autókat, mert a tulaj megijedt, amikor 100 feletti értéket mutatott a mutató, és állandóan ingadozik.
Sokan még a mai napig abban a hitben élnek, hogyha 100 fok fölé megy a vízhőfok, akkor úristen, megfőztük a motort. Lehet, hogy a Zetorban már 100 felett piros a skála, de a modern motorok (főleg benzinesek) jelentős része gyakran üzemel 100 °C felett, elsősorban emissziós okokból, és köszönik szépen, egész jól elvannak.
Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy hagyják felforrni a vizet. Épp ellenkezőleg: az autó folyamatosan monitorozza magának, hogy mennyi hőt termel. Amennyiben azt látja, hogy a hűtés teljes kapacitással megy, és olyan terhelést kap a motor, ami magasabb hőtermelést eredményez, mint amit a hűtőrendszer el tud szállítani, preventív jelleggel, szinte egyik pillanatról a másikra elkezd felkúszni a mutató a piros tartomány felé. Ha a tulaj ekkor észbekap, és picit visszavesz a tempóból, még simán menthető a helyzet. Ha egy régi autóval történne ilyen, ott nagy valószínűséggel tényleg forráshatár közelében jártunk, vagy át is léptük. Olyan teljesen biztosan nem fordulhat elő, hogy rotyog a víz a motorban, de a műszer még 90-et mutat. Egyszer nekem is sikerült határ közelébe hajtanom egy Ford Mondeot, sajnos épp nem volt nálam OBD kiolvasó, de pontosan úgy viselkedett, ahogy leírtam.
12-es, köszönöm a többiek nevében is a részletes szakmai leírást :)
Nekünk volt Zetorunk (6011) és valóban 100 után kezdett pirosba menni a mutató. Szegény...3-as ekével gyakran járt a környékén.
Most egy régebbi dízel Mercedesünk van (20éves) 80fokra szokott beállni általában a mutató, viszont az ingadozik még. Sok régi dízel mercink volt már 123-as 124-es w210-es, átlagban mind 80 fok körül volt, legalábbis a műszerfal szerint.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!