Miért van az, ha két autón bekapcsoljuk egyszerre az irányjelzőt, akkor egy idő után már teljesen máshogyan kezdenek el villogni egymáshoz képest?
Öregebb autókon, ahol a villogást még kondenzátoros analóg áramkörökkel csinálták, lehet, hogy azonos modellek között is eltér, pláne ha úgy van megcsinálva, hogy az aktuális összterhelés és akksi feszültség is számít. Régen gyakran lehetett látni olyan kocsikat, amiknek túl gyorsan villogott az indexe, mert mondjuk kiégett az egyik fényszórója.
Új autókban szerintem már mind digitálisan van megoldva, nem egy kondenzátort töltögetnek, hanem egy digitális óra jele szerint küldik ki a felkapcs-lekapcs jeleket, sőt néha animálják is a LED-sort pl VW-csoportos kocsikon.
Azért van, mert nem teljesen pontosan egyformák ezek a szerkezetek, valamennyi pici eltérés mindig lesz köztük, ami befolyásolja a két villanás közti idő hosszát. Ezek aztán összeadódnak, tehát folyamatosan nő az eltérés.
Ha elég hosszú ideig hagyod bekapcsolva, akkor minden autó indexe el fog térni egymástól.
Kérdés lehet (nagyon minimális eltérések esetén), hogy bírják-e annyi ideig a működést, hogy az eltérés számottevővé váljon, így számunkra érzékelhetően is megjelenjen.
"Öregebb autókon, ahol a villogást még kondenzátoros analóg áramkörökkel csinálták..."
Nem azzal csinálták, hanem hőrelével.
Egy feszített szálon (vagy bimetálon) keresztül folyt az izzó árama ami melegítette azt. A melegedés hatására deformálódott és ez a mechanikai mozgás működtette az érintkezőt ami megszakította az áramkört. Ettől kihűlt és visszakapcsolta magát.
"Régen gyakran lehetett látni olyan kocsikat, amiknek túl gyorsan villogott az indexe, mert mondjuk kiégett az egyik fényszórója."
Igen ez volt a fenti megoldás lényege. Ha kiégett egy izzó, megváltozott az átfolyó áram ami jelentősen módosította a villogás időállandóját. Mindezt azért hogy észre lehessen venni az izzó kiégését az autóból is.
"Ha kiégett egy izzó, megváltozott az átfolyó áram ami jelentősen módosította a villogás időállandóját."
Csak éppen semmi köze nem volt a fényszóróizzókhoz.
#5
"Mindezt azért hogy észre lehessen venni az izzó kiégését az autóból is." Bámulatos, hogy a szakemberek milyen jól ki tudják találni a rendszereket, szinte mindenre gondolnak. És pont úgy alkotják meg.
"Csak éppen semmi köze nem volt a fényszóróizzókhoz."
Igen. De szerintem az irányjelző izzójának kiégéséről lett volna ott szó.
"De szerintem az irányjelző izzójának kiégéséről lett volna ott szó."
- Kapcsold ki a B transzformátor megszakítóját.
- Hű, leült a NATO európai légvédelmi radarernyője!
- Tudhattad volna, hogy szerintem a C transzformátor megszakítójáról akart szó lenni.
:D :D :D
Egyébként érdekes, hogy ha egy izzó kiégett, akkor gyorsabb lett a villogás üteme. Ennek oka az volt, hogy mágneses fékezés volt, ami kisebb áramnál nyilván nem működött hatékonyan.
Értem.
Tehát ragaszkodunk szó szerint ahhoz, amit az 1-es válaszoló leírt.
Akkor tőle kell informálódnod hogy megtudd miért villog túl gyorsan az irányjelző ha kiég a fényszóró.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!